Niska emisja

    niska emisja na początekZwyczajowo jako kryterium klasyfikacji źródeł do grupy określanych jako niska emisja przyjmuje się wysokość wprowadzania zanieczyszczeń do powietrza, nie większą niż 40 metrów. Natomiast najbardziej rozpowszechnionym znaczeniem określenia „niska emisja” jest emisja z palenisk domowych oraz emisja spalin z silników samochodów. Pozostając przy kryterium wysokość punktu emisji, niska emisja obejmuje:

    - sektor komunalny i transport:

    - źródła spalania paliw: paleniska domowe i lokalne kotłownie (kotłownie pojedynczych obiektów, grup budynków lub kotłownie osiedlowe),

    - spalanie biomasy odpadowej na terenie ogrodów i ogródków działkowych, wypalanie traw, pożary,

    - emisja ze spalania paliw w silnikach spalinowych (samochody osobowe i ciężarowe, lokomotywy),

    - emisja wtórna pyłów z powierzchni dróg,

    - emisja z prac rozbiórkowych i budowlanych,

    - emisja ze stacji benzynowych,

    - emisja z punktów gastronomicznych i usługowych (piekarni, pralni, warsztatów samochodowych, itp.),

    - sektor wytwórczy i przemysł:

    - niska emisja ze źródeł punktowych (niskich emitorów, emisja niezorganizowana przez układy wentylacji grawitacyjnej),

    - niska emisja niezorganizowana z nieszczelności instalacji,

    - emisja z procesów prowadzonych poza budynkami,

    - emisja pyłów z operacji przeładunku, placów składowych i hałd.

    Wspólną cechą wszystkich źródeł określanych jako niska emisja jest możliwość silnego oddziaływania na jakość powietrza w bezpośredniej okolicy miejsca emisji. Mimo relatywnie niewielkich ładunków zanieczyszczeń uwalnianych do powietrza, ze względu na nieznaczną wysokość punktu emisji, niska emisja może powodować wysokie stężenia substancji w powietrzu. Poniżej przedstawiamy porównanie stężeń imisyjnych wywołanych emisją takiej samej ilości zanieczyszczeń, uwalnianych do atmosfery z poziomu 8 m oraz 40 m (w obliczeniach wykorzystano program operat FB).

    niska emisja pomiary

    Wyniki obliczeń dla wybranego przykładu wskazują na różnicę stężeń substancji w powietrzu atmosferycznym o rząd wielkości pomiędzy stężeniami jakie może powodować niska emisja i odpowiadająca jej emisja z emitora o wysokości 40 m.

    Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza jakie wywołuje niska emisja jest możliwe praktycznie wyłącznie poprzez ograniczenie ilości uwalnianych do powietrza substancji. Wobec poszczególnych rodzajów źródeł emisji stosuje się następujące metody:

    - sektor komunalny i transport:

    - spalanie węgla:

    - zmiana paliwa na gaz ziemny, przyłączenie do systemu ciepłowniczego (z uwagi na znacznie większe koszty ogrzewania w stosunku do spalania węgla, działania te mimo dofinansowania na inwestycję, cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem),

    - poprawa warunków spalania i parametrów paliwa,

    - spalanie biomasy odpadowej na terenie ogrodów i ogródków działkowych: zakaz spalania,

    - emisja ze spalania paliw w silnikach spalinowych: zmniejszenie ilości pojazdów (transfer na obwodnice, strefy wyłączone z ruchu), upłynnienie ruchu, zmniejszenie emisyjności pojazdów,

    - emisja wtórna pyłów z powierzchni dróg: usuwanie lub wiązanie pyłu na powierzchni drogi,

    - emisja z prac rozbiórkowych i budowlanych: stosowanie wody i środków chemicznych jakimi są supresanty pyłu,

    - sektor wytwórczy i przemysł:

    - emisja z niskich źródeł punktowych (niskich emitorów): stosowanie urządzeń oczyszczających odgazy,

    - emisja niezorganizowana z nieszczelności instalacji: program wykrywania i eliminacji wycieków LDAR,

    - emisja z procesów prowadzonych poza budynkami: zabudowa lub stosowanie technik ograniczania emisji,

    - emisja pyłów z operacji przeładunku, placów składowych i hałd: stosowanie technik ograniczania pylenia (supresja pyłu).

    Aktualności
    • 09
      grudzień
      W minionym tygodniu opublikowane zostały dwie ważne decyzje wykonawcze Komisji Europejskiej ustalające konkluzje BAT dla następujących sektorów:  - 04.12.2019 r.: konkluzje BAT w odniesieniu do przemysłu spożywczego, produkcji napojów i mleczarskiego (decyzja nr 2019/2031; Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 313/60) - 03.12.2019 r.: konkluzje BAT w odniesieniu do spalania odpadów (decyzja nr 2019/2010; Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 312/55)
    • 06
      listopad
      Strona pt. Zmiana systemu opłat została uzupełniona o komentarz do przygotowania raportu KOBiZE za rok 2019, który będzie stanowił podstawę naliczenia opłaty za korzystanie ze środowiska w roku 2019 w zakresie emisji substancji do powietrza (zmiana wprowadzona ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw Dz. U. poz. 1501). Rekomendacja obejmuje zapewnienie spójności pomiędzy sprawozdaniem opłatowym i KOBiZE w sposób umożliwiający uniknięcie potrzeby weryfikacji opłaty. Oprócz dwóch metod (podziału emisji i wskaźników zastępczych) wskazano różnice w klasyfikacji związków według stawek opłat i KOBiZE.
    • 06
      listopad
      W bieżącym kroku aktualizacji treści portalu uzupełniliśmy  następujące strony: - OPŁATY: zmiany stawek opłat - PRAWO: opłaty za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza - FRAKCJE PYŁU: Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Bilans LZO
    Szkolenia Obliczenia emisji

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EEA: Maximum ozone hole area (09.12.2019)

    dziura ozonowa
    © EEA

    EPA Seeks Input on National Emission Standards for Hazardous Air Pollutants: Ethylene Oxide Commercial Sterilization and Fumigation Operations (05.12.2019)

    EEA: The European environment —state and outlook 2020 Knowledge for transition to a sustainable Europe (04.12.2019)

    EEA emisja zanieczyszczeń zmiany
    © EEA

    EEA: The European environment — state and outlook 2020Executive summary (04.12.2019)

    EPA: Settlement With Lehigh Cement Company and Lehigh White Cement Company to Reduce Air Emissions of Thousands of Tons of Pollutants (03.12.2019)

    EEA: 2019 Industrial pollution country profiles (02.12.2019)

    EEA emisja zanieczyszczeń z krajów Unii Europejskiej
    © EEA

    EEA: ETS, ESD, LULUCF and aviation emission trends and projections, 1990-2035 (30.11.2019)

    ETS handel uprawnieniami do emisji CO2 efekt cieplarniany
    © EEA

    EPA: A working aggressively to address 'forever chemicals,' Wheeler says (26.11.2019)

    EPA Bans All Retail Distribution of Methylene Chloride to Consumers for Paint and Coating Removal (22.11.2019)

    EPA FY 19 Environmental Justice Report Shows Notable Progress in Vulnerable Communities (20.11.2019)

    EPA Moves Forward on Suite of Actions to Address Ethylene Oxide (06.11.2019)

    EPA Participates in Oil and Natural Gas Stakeholder Roundtable with States, Tribes, Operators and Environmental Groups to Improve Communication and Ensure Safe and Responsible Domestic Oil and Gas Development (06.11.2019)

    EPA awards $300,000 to small business in Texas to commercialize environmental technologies (04.11.2019)

    EPA Seeks Input on Proposals to Establish a Clear and Stable Regulatory Framework for Coal Combustion Residuals and Reduce More Pollutants Under Effluent Limitation Guidelines (04.11.2019)

    EEA: Emissions and supply of fluorinated greenhouse gases in Europe (31.10.2019)

    EEA: The EU Emissions Trading System in 2019 - trends and projections (31.10.2019)

    EEA: Quality and greenhouse gas intensities of transport fuels in the EU in 2017 - EEA Report No 5/2019 (31.10.2019)

    EEA: Large combustion plants operating in Europe (30.10.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Estimating emissions from tourism activities

    Intermediate and high ethanol blends reduce secondary organic aerosol formation from gasoline direct injection vehicles

    Laboratory evaluation of low-cost PurpleAir PM monitors and in-field correction using co-located portable filter samplers

    Medical air in healthcare institutions: A chemical and biological study

    Zobacz EUR-Lex:

    ETS – Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie 2015/757 w celu właściwego uwzględnienia globalnego systemu gromadzenia danych na temat zużycia paliwa olejowego przez statki” (16.07.2019)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Praca z azbestem w ramach termomodernizacji (16.07.2019)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (12.07.2019)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) – Kwalifikacja spalarni odpadów jako strategicznych obiektów infrastruktury i instalacji o istotnym znaczeniu krajowym z poszanowaniem procedury oceny wpływu na środowisko (08.07.2019)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2019/1119 z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne do stosowania w pojazdach wyposażonych w silnik spalinowy wewnętrznego spalania i zelektryfikowanych pojazdach hybrydowych bez doładowania zewnętrznego, jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych (01.07.2019)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady  2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (25.06.2019)

    Rozporządzenie delegowane Komisji 2019/986 z dnia 7 marca 2019 r. zmieniające załączniki I i II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 510/2011 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2019/987 z dnia 29 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze nr 293/2012 w odniesieniu do monitorowania emisji CO2 z nowych lekkich samochodów dostawczych, którym udzielono homologacji typu w wyniku procesu wielostopniowej homologacji typu (18.06.2019)

    Sprawozdanie specjalne nr 8/2019 – „Energia wiatrowa i słoneczna w produkcji energii elektrycznej – do osiągnięcia celów unijnych potrzebne są istotne działania” (07.06.2019)