Niska emisja

    niska emisja na początekZwyczajowo jako kryterium klasyfikacji źródeł do grupy określanych jako niska emisja przyjmuje się wysokość wprowadzania zanieczyszczeń do powietrza, nie większą niż 40 metrów. Natomiast najbardziej rozpowszechnionym znaczeniem określenia „niska emisja” jest emisja z palenisk domowych oraz emisja spalin z silników samochodów. Pozostając przy kryterium wysokość punktu emisji, niska emisja obejmuje:

    - sektor komunalny i transport:

    - źródła spalania paliw: paleniska domowe i lokalne kotłownie (kotłownie pojedynczych obiektów, grup budynków lub kotłownie osiedlowe),

    - spalanie biomasy odpadowej na terenie ogrodów i ogródków działkowych, wypalanie traw, pożary,

    - emisja ze spalania paliw w silnikach spalinowych (samochody osobowe i ciężarowe, lokomotywy),

    - emisja wtórna pyłów z powierzchni dróg,

    - emisja z prac rozbiórkowych i budowlanych,

    - emisja ze stacji benzynowych,

    - emisja z punktów gastronomicznych i usługowych (piekarni, pralni, warsztatów samochodowych, itp.),

    - sektor wytwórczy i przemysł:

    - niska emisja ze źródeł punktowych (niskich emitorów, emisja niezorganizowana przez układy wentylacji grawitacyjnej),

    - niska emisja niezorganizowana z nieszczelności instalacji,

    - emisja z procesów prowadzonych poza budynkami,

    - emisja pyłów z operacji przeładunku, placów składowych i hałd.

    Wspólną cechą wszystkich źródeł określanych jako niska emisja jest możliwość silnego oddziaływania na jakość powietrza w bezpośredniej okolicy miejsca emisji. Mimo relatywnie niewielkich ładunków zanieczyszczeń uwalnianych do powietrza, ze względu na nieznaczną wysokość punktu emisji, niska emisja może powodować wysokie stężenia substancji w powietrzu. Poniżej przedstawiamy porównanie stężeń imisyjnych wywołanych emisją takiej samej ilości zanieczyszczeń, uwalnianych do atmosfery z poziomu 8 m oraz 40 m (w obliczeniach wykorzystano program operat FB).

    niska emisja pomiary

    Wyniki obliczeń dla wybranego przykładu wskazują na różnicę stężeń substancji w powietrzu atmosferycznym o rząd wielkości pomiędzy stężeniami jakie może powodować niska emisja i odpowiadająca jej emisja z emitora o wysokości 40 m.

    Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza jakie wywołuje niska emisja jest możliwe praktycznie wyłącznie poprzez ograniczenie ilości uwalnianych do powietrza substancji. Wobec poszczególnych rodzajów źródeł emisji stosuje się następujące metody:

    - sektor komunalny i transport:

    - spalanie węgla:

    - zmiana paliwa na gaz ziemny, przyłączenie do systemu ciepłowniczego (z uwagi na znacznie większe koszty ogrzewania w stosunku do spalania węgla, działania te mimo dofinansowania na inwestycję, cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem),

    - poprawa warunków spalania i parametrów paliwa,

    - spalanie biomasy odpadowej na terenie ogrodów i ogródków działkowych: zakaz spalania,

    - emisja ze spalania paliw w silnikach spalinowych: zmniejszenie ilości pojazdów (transfer na obwodnice, strefy wyłączone z ruchu), upłynnienie ruchu, zmniejszenie emisyjności pojazdów,

    - emisja wtórna pyłów z powierzchni dróg: usuwanie lub wiązanie pyłu na powierzchni drogi,

    - emisja z prac rozbiórkowych i budowlanych: stosowanie wody i środków chemicznych jakimi są supresanty pyłu,

    - sektor wytwórczy i przemysł:

    - emisja z niskich źródeł punktowych (niskich emitorów): stosowanie urządzeń oczyszczających odgazy,

    - emisja niezorganizowana z nieszczelności instalacji: program wykrywania i eliminacji wycieków LDAR,

    - emisja z procesów prowadzonych poza budynkami: zabudowa lub stosowanie technik ograniczania emisji,

    - emisja pyłów z operacji przeładunku, placów składowych i hałd: stosowanie technik ograniczania pylenia (supresja pyłu).

    Aktualności
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Poznań 2020
    Kongres Biomasy 2020
    Operat FB

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    EPA Awards State of Texas More Than $1.5 Million to Monitor Particle Air Pollution 02.04.2020

    EPA Continues to Add New Surface Disinfectant Products to List N in Effort to Combat COVID-19 02.04.2020

    EPA Sends Letter to All Members of Congress to Correct the Record on the Temporary Enforcement Policy 02.04.2020

    EPA COVID

    EPA Approves State of Texas’ Clean-Air Plan for Ozone in Dallas-Fort Worth Area 02.04.2020

    EPA Takes Step Toward Granting Wyoming Primacy for Certain Underground Injection Wells 01.04.2020

    U.S. DOT and EPA Put Safety and American Families First with Final Rule on Fuel Economy Standards 31.03.2020

    EPA Administrator Wheeler Responds to Office of Inspector General Report on Ethylene Oxide 31.03.2020

    EPA Corrects the Record after Reckless Reporting on Temporary Compliance Guidance 30.03.2020

    EPA Successfully Wraps Up Activities at Tonawanda Coke Facility 27.03.2020

    EPA Announces Enforcement Discretion Policy for COVID-19 Pandemic 26.03.2020

    EPA Announces Plan to Reduce TSCA Fees Burden for Stakeholders 25.03.2020

    EEA: Air pollution goes down as Europe takes hard measures to combat coronavirus 24.03.2020

    EEA COVID

    © EEA

    EPA Seeking to Fund Innovative Solutions for Preventing Pollution 23.03.2020

    EPA Settlement with Concrete and Stone Producer Resolves Clean Air Violations in N. Attleborough, Mass. 13.03.2020

    EEA: Assessing air quality through citizen science 12.03.2020

    pył zawieszony PM10
    © EEA

    EPA to Review Lead Ambient Air Standards 12.03.2020

    EEA: Member States must cut emissions across all sectors to achieve EU climate targets by 2030 10.03.2020

    EPA settles diesel emissions cases against three northwest companies 05.03.2020

    EPA: Agency Releases Annual Automotive Trends Report Showing Marginal Increases in Fuel Economy 02.03.2020

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Near-road vehicle emissions air quality monitoring for exposure modeling

    The impact of biomass burning on the oxidative potential of PM2.5 in the metropolitan area of Milan

    Physical and chemical properties of non-exhaust particles generated from wear between pavements and tyres

    Where air quality has been impacted by weather changes in the United States over the last 30 years?

    Emission and simulation of primary fine and submicron particles and water-soluble ions from domestic coal combustion in China

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprawozdanie specjalne nr 6/2020 „Zrównoważona mobilność w miastach w UE – bez zaangażowania ze strony państw członkowskich nie będzie możliwa istotna poprawa” 11.03.2020

    Przyjęcie decyzji Komisji w sprawie przekazania przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zmienionego przejściowego planu krajowego, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych 26.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Zjednoczeni w realizacji unii energetycznej i działań w dziedzinie klimatu – Przygotowanie fundamentów w celu zapewnienia udanego przejścia na czystą energię«” 11.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Bardziej konstruktywna rola społeczeństwa obywatelskiego we wdrażaniu prawa ochrony środowiska” 11.02.2020

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających wprowadzać wodorofluorowęglowodory luzem do obrotu w Unii Europejskiej w 2021 r. 06.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – W kierunku zrównoważonej Europy 2030: działania następcze w związku z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, transformacją ekologiczną i porozumieniem klimatycznym z Paryża 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wdrażanie pakietu „Czysta energia”: krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu jako narzędzie zarządzania na poziomie lokalnym i terytorialnym w dziedzinie klimatu oraz energii aktywnej i pasywnej 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Inteligentne miasta – nowe wyzwania dla sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej: jak osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju? 05.02.2020

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Rozwijanie synergii pomiędzy różnymi planami działania dotyczącymi gospodarki o obiegu zamkniętym” (15.01.2020)