Mitygacja i ocena oddziaływania na środowisko

    mitygacja ślad węglowyOpracowany przez Ministerstwo Środowiska Poradnik przygotowania inwestycji z uwzględnieniem zmian klimatu, ich łagodzenia i przystosowania do tych zmian oraz odporności na klęski żywiołowe zawiera omówienie głównych aspektów związanych ze zmianami klimatu w kontekście obowiązkowej oceny emisji CO2 i wpływu przedsięwzięć na klimat i metod oceny odporności na potencjalne zmiany klimatu. Opracowanie jest szczególnie przydatne w przygotowaniu aplikacji o fundusze UE dla inwestycji związanych z mitygacją zmian klimatu, adaptacją i wzrostem bezpieczeństwa wobec klęsk żywiołowych. Wykorzystanie zaleceń, w szczególności sposobów prognozowania skutków ekologicznych inwestycji może wobec wielu rodzajów przedsięwzięć ułatwić ich finansowanie w perspektywie finansowej 2014-2020.

    Oprócz inwestorów, w tym beneficjentów wniosków o dofinansowanie z funduszy UE oraz instytucji i podmiotów  uczestniczących w procesie pozyskiwania środków, poradnik ma znaczenie dla organów wydających decyzję środowiskowe i organów opiniujących/uzgadniających – biorących udział w procedurze OOŚ, SOOŚ (ocena oddziaływania na środowisko,  strategiczna ocena oddziaływania na środowisko).

    Opublikowany poradnik nie stanowi źródła prawa i nie ma charakteru dokumentu wiążącego. Może natomiast ułatwić spełnienie obowiązku oceny inwestycji wobec zmian klimatu, określonego w art. 51 ust. 2 pkt 2 lit. e i art. 66 ust. 1 pkt 7 Ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz umożliwi przygotowanie na zmiany wynikające z implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/92/UE zmienionej dyrektywą nr 2014/52/UE, które na mocy ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.

    Łagodzenie zmian klimatu (mitygacja)

    Poradnik przygotowania inwestycji z uwzględnieniem zmian klimatu, ich łagodzenia i przystosowania do tych zmian oraz odporności na klęski żywiołowe nie określa klasyfikacji przedsięwzięć pod względem emisji dwutlenku węgla, ani wymagań ograniczenia skali wpływu na klimat. Rekomenduje rozważenie w ramach analizy wariantów opcji minimalizujących emisję gazów cieplarnianych, jednak podkreśla, że nie jest to równoznaczne z wyborem wariantu o najmniejszej emisji gazów cieplarnianych. Zobowiązania podmiotu decydującego się na realizację inwestycji w zakresie emisji dwutlenku węgla reguluje kompleksowo system handlu uprawnieniami do emisji CO2 oraz wobec niektórych instalacji przepisy dotyczące najlepszych dostępnych technik BAT, z uwzględnieniem zagadnień efektywności energetycznej. W naturalny sposób, dzięki nowoczesnym technikom, znaczna część przedsięwzięć polegających na budowie nowych instalacji lub obiektów charakteryzuje wysoki poziom efektywności energetycznej i odpowiadające jej znaczne ograniczenie emisji CO2 i wpływu na klimat (mitygacja wynikająca z wysokiego poziomu techniki). Ocena oddziaływania na środowisko w zakresie rozszerzonym wobec zmian klimatu nie powinna skutkować niewspółmiernym do rodzaju i skali przedsięwzięcia zwiększeniem wymagań formalnych i utrudnieniem procesu inwestycyjnego, w szczególności wobec przedsięwzięć opartych na nowoczesnych technologiach. W poradniku podkreślono jednocześnie, że analiza wpływu przedsięwzięcia na klimat i mitygacja są jednymi z wielu zagadnień podlegających ocenie. Nie powinny tym samym pomniejszać wagi innych aspektów środowiskowych, w szczególności dogłębnej analizy bezpośredniego oddziaływania emisji, np. na stan powietrza atmosferycznego. Zauważyć należy również, że jedynie wąska grupa przedsięwzięć – ocenianych jako pojedyncze inwestycje może mieć wpływ na klimat na poziomie umożliwiającym jego ocenę. Złożony charakter fizyki i chemii atmosfery, mnogość czynników decydujących o zmianach klimatu i niedoskonałości współczesnych modeli matematycznych sprawiają, że uzyskanie wyników prognoz nie budzących wątpliwości jest praktycznie niemożliwe. Można natomiast, licząc się również z niepewnością oceny, oszacować ilość gazów cieplarnianych jaka będzie związana z przedsięwzięciem. W poradniku określono ogólną zasadę oceny emisji na wszystkich etapach „życia” przedsięwzięcia, w tym na etapie realizacji, eksploatacji i po jej zakończeniu, również związanym z rozbiórką. Wobec większości przedsięwzięć polegających na budowie instalacji wytwórczych emisja na etapie realizacji oraz po zakończeniu eksploatacji jest pomijalnie mała w stosunku do emisji towarzyszącej ich eksploatacji. W takich przypadkach pominięcie tych etapów i staranne obliczenia emisji związanej z eksploatacją zapewniają ograniczenie niepewności całkowitej emisji gazów cieplarnianych związanych z przedsięwzięciem (zasada optymalizacji analizy). Dla niektórych rodzajów przedsięwzięć oprócz emisji bezpośredniej, istotna może być również emisja pośrednia, wywołana zapotrzebowaniem na energię elektryczną. Przedsięwzięcia związane ze zmianą sposobu użytkowania gruntu na bardzo dużej powierzchni mogą wymagać również oceny innych aspektów, jak zmiana klimatu w skali mikro (lokalnych warunków klimatycznych) i sekwestracja dwutlenku węgla. W poradniku przewidziano również przypadki przedsięwzięć, które charakteryzuje nieznaczna emisja gazów cieplarnianych. W takich sytuacjach nie ma potrzeby przeprowadzania pełnej analizy śladu węglowego (ilościowej).

    Ślad węglowy

    Poradnik rekomenduje stosowanie podstawowej metody oceny śladu węglowego – EBI (Europejskiego Banku Inwestycyjnego), bazującej na emisji bezwzględnej ekwiwalentu CO2 oraz różnicy emisji prognozowanej i emisji referencyjnej, z zastrzeżeniem:

    • w przypadku przedsięwzięć z dofinansowaniem z funduszy UE: nie stosuje się progów określonych przez EBI dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć,
    • w przypadku OOŚ: zastosowanie adekwatne do rodzaju przedsięwzięcia oraz ryzyka klimatycznego. Gdy przedsięwzięcie powoduje zaniedbywalne, niewielkie emisje gazów cieplarnianych, które trudno wyliczyć, w takim przypadku powinna wystarczyć analiza opisowa oparta na założeniach metody EBI lub innych uznanych metodyk analizy śladu węglowego (punkt 4.23.5 poradnika).

    Ślad węglowy obejmuje dwutlenek węgla, metan, podtlenek azotu, fluorowęglowodory, perfluorowęglowodory, heksafluorek siarki i trifluorek azotu, wyrażone jako ekwiwalent CO2. Ocenie podlegają zarówno emisje bezpośrednie z poszczególnych procesów i instalacji, jak również emisje pośrednie, związane z zapotrzebowaniem energetycznym, logistyką, etc.

    Ślad węglowy wyznaczany metodą EBI uwzględnia wspomnianą wcześniej zasadzę optymalizacji analizy, określając dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć granice obliczeń gazów cieplarnianych i aspekty pomniejsze, które należy pominąć.

    Odporność na klęski żywiołowe

    mitygacja zmiana klimatuPrognozowana zmiana klimatu obejmuje następujące zjawiska:

    • zwiększenie częstotliwości występowania temperatur ekstremalnych,
    • częstsze występowanie powodzi w okresie zimowym,
    • zwiększenie częstości i zakresu występowania innych zdarzeń ekstremalnych, takich jak wiatry huraganowe, opady atmosferyczne oraz fale upałów i chłodu,
    • zmniejszenie opadów w okresie letnim,
    • wzrost temperatury wody,
    • zwiększenie zagrożenia pożaru lasów.

    Podatność przedsięwzięcia na potencjalne skutki zmian klimatu oceniana jest przynajmniej wobec ww. zjawisk. Ocena powinna obejmować:

    • ryzyko zalania w trakcie powodzi wraz z potencjalnymi konsekwencjami,
    • ograniczenie dostępności wody, w tym wody do obiegów chłodniczych, np. wody chłodzącej na potrzeby elektrowni, również wobec zmiany parametrów wody (podwyższenie temperatury lub pogorszenie innych parametrów),
    • odporność na wysokie i niskie temperatury powietrza, utrzymujące się przez długi czas,
    • odporność na wiatry huraganowe (wobec obiektów budowalnych uregulowana wymaganiami prawa budowlanego),
    • narażenie na bezpośrednie i pośrednie skutki pożaru lasów.

    Zakres oceny rekomendowanej w poradniku obejmuje skutki bezpośrednie. Jeśli znaczenie środowiskowe mogą mieć również skutki pośrednie, takie jak ograniczenia w dostawie energii elektrycznej, paliw, surowców, przeanalizowany powinien zostać ich potencjalny wpływ na środowisko, w szczególności procedury awaryjnego zatrzymania instalacji i możliwość wystąpienia emisji wyjątkowych.

    Oficjalnym źródłem informacji o potencjalnych scenariuszach klimatycznych i ich skutkach jest Strategiczny plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030, oceniający wpływ potencjalnych zmian klimatu na poszczególne sektory gospodarki, takie jak:

    • rolnictwo i leśnictwo,
    • energetyka,
    • transport,
    • gospodarka przestrzenna i budownictwo,
    • gospodarka wodna.

    Różnorodność biologiczna – utrata siedlisk

    Znaczący element OOŚ stanowi ocena w jakim stopniu przedsięwzięcie wpłynie na siedliska i korytarze ekologiczne. Poradnik przygotowania inwestycji z uwzględnieniem zmian klimatu, ich łagodzenia i przystosowania do tych zmian oraz odporności na klęski żywiołowe rekomenduje aby przy określaniu oddziaływań wykorzystywać kryteria znaczenia, w szczególności rozpowszechnienie gatunków (rzadkość) i możliwość ich szybkiego powrotu do poprzedniego stanu (wrażliwość). Analiza obejmuje zarówno bezpośrednie oddziaływanie przedsięwzięcia, jak i ocenę skutków jakie może spowodować potencjalna zmiana klimatu.

    Analiza cyklu życia

    Poradnik nie zaleca jednoznacznie konieczności przeprowadzenia analizy cyklu życia produktu lub przedsięwzięcia, wskazując jedynie na możliwość wykonania takiej analizy, zaznaczając jednocześnie, że pełna ocena cyklu życia może być czasochłonna i bardzo kosztowna. Nie zostały określone kryteria oceny wyników analizy, w szczególności negatywna ocena celowego skrócenia czasu życia produktu, stanowiąca jeden z kluczowych elementów współczesnego rynku i przyczyniająca się do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych i potencjalnej zmiany klimatu.

    Poradnik dostępny jest na stronie:
    https://klimada.mos.gov.pl/wp-content/uploads/2015/11/
    Poradnik_przygotowania_inwestycji_z_uwzglednieniem_zmian_klimatu_ich_lagodzenia_i_przystosowania
    _sie_do_tych_zmian_oraz_odpornosci_na_kleski_zywiolowe.pdf

    Aktualności
    • 13
      styczeń
      Na stronie KOBiZE (w zbiorze materiałów pomocniczych) zostało opublikowane opracowanie pt. Wskaźniki emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw dla źródeł o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW, zastosowane do automatycznego wyliczenia emisji w raportach do Krajowej bazy za lata 2022-2024. Opracowanie jest dostępne pod adresem https://krajowabaza.kobize.pl/docs/MATERIAL_wskazniki_male_zrodla_spalania_paliw_2022-2024.pdf W zbiorze poradników dotyczących sporządzania i wprowadzania raportów do Krajowej bazy znajduje się natomiast opracowanie pt. Kotły i inne stacjonarne urządzenia techniczne, w których następuje proces spalania paliw (w celu wytworzenia ciepła lub energii elektrycznej), w raportach do Krajowej bazy za lata 2023-2024. Jest ono dostępne pod adresem https://krajowabaza.kobize.pl/docs/Poradnik_KB-ISP_2023-2024v1.pdf
    • 13
      styczeń
      Na stronie Głównego Urzędu Statystycznego zostały opublikowane terminy złożenia sprawozdania OS-1 (sprawozdania o emisji zanieczyszczeń powietrza oraz o stanie urządzeń oczyszczających). Sprawozdanie z danymi za rok 2024 będzie można składać od dnia 10.02.2025 r. do dnia 27.02.2025 r. Terminy oraz wzór sprawozdania OS-1 zostały opublikowane pod adresem: https://form.stat.gov.pl/formularze/2025/index.htm Logowanie do portalu sprawozdawczego oraz informacje dodatkowe są dostępne pod adresem: https://raport.stat.gov.pl/gus.ps/login/login.pa;JSESSIONID_PS=GdReymF8QDJCd_dfTEf98p93jF5Oc-T7BDPZ9JNxvSkgzkLKLx0y!-459486469
    • 07
      styczeń
      Zimowa edycja szkolenia Specjalista ds. Emisji odbędzie się w dniach 4-5 marca 2025. Szkolenie jest adresowane do specjalistów ds. ochrony środowiska w zakładach produkcyjnych, specjalistów z firm konsultingowych oraz urzędników. Dwa intensywne dni szkolenia poświęcamy w całości zarządzaniu emisjami do powietrza w zakładach przemysłowych. Zakres szkolenia obejmuje: - obliczenia emisji - wymagania prawne - sprawozdawczość i opłaty - nadzór nad dokumentacją, w tym nad wnioskami o pozwolenia - szczegółowe omówienie postępowań kompensacyjnych z art. 225 P.o.ś. - przygotowanie instalacji do pomiarów Szczegółowe informacje o szkoleniu są dostępne na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/585/specjalista-ds-emisji-szkolenie-4-5032025
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 4-5 marca 2025
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    IOŚ: Szkolenia z elementami warsztatów dla samorządów: Jak opracować lub zaktualizować Miejski Plan Adaptacji oraz przygotować efektywne inwestycje adaptacyjne? (10.01.2025)

    EPA [transport] and Justice Department Reach Settlement with White’s Diesel Performance for Failure to Respond to Information Requests and Selling and Installing Defeat Devices (10.01.2025)

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM za IV kwartał 2024 roku (9.01.2025)

    IOŚ: Nowa publikacja ZMAiK na temat zmian zanieczyszczeń powietrza w kontekście rozwoju elektromobilności (9.01.2025)

    JRC: Air pollution from heating and cooling: stepping up clean energy use urgently needed (7.01.2025)

    EPA [PFAS] Adds Nine Additional PFAS to the Toxics Release Inventory (3.01.2025)

    MKiŚ: Posiedzenie Zespołu ds. rozwoju technologii CCSU - wychwytu, składowania i wykorzystania CO2 (2.01.2025)

    IOŚ-PIB: Zapraszamy na webinary Copernicus C3S (2.01.2025)

    GIOŚ: Uruchomienie stacji monitoringu oddziaływania transportu na jakość powietrza w Gdańsku (2.01.2025)

    EPA [CCS-UIC] issues first ever underground injection permits for carbon sequestration in California (31.12.2024)

    EEA: Air pollution in EU cities (20.12.2024)

    KOBiZE: Nowe wskaźniki emisyjności dla energii elektrycznej (19.12.2024)

    GIOŚ: Zanieczyszczenie powietrza wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi na stacjach tła miejskiego w 2023 roku (19.12.2024)

    IOŚ-PIB: Webinar na temat produktów i usług Serwisu Zmian Klimatu Copernicus (18.12.2024)

    GIOŚ: Jakość powietrza w Polsce w roku 2023 w świetle wyników pomiarów prowadzonych w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska (18.12.2024)

    GIOŚ: Raport na temat jakości powietrza w uzdrowiskach w Polsce w roku 2023 (18.12.2024)

    EPA [chlorek winylu, aldehyd octowy, akrylonitryl, benzenamina, MBOCA] Begins Five Chemical Risk Evaluations Under Toxic Substances Control Act, Starts Process for the Next Five Chemicals (18.12.2024)

    Rada Unii Europejskiej: Rada uzgadnia stanowisko w sprawie ograniczenia strat granulatu z tworzyw sztucznych (17.12.2024)

    U.S. EPA [funkcjonalność aplikacji AirNow] Updated EPA’s AirNow Mobile Device App Allows Public to Receive Air Quality Forecasts via Push Notification (16.12.2024)

    KOBiZE: Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia UE dotyczącego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności (16.12.2024)

    Rada EU ds. Środowiska: tematy na posiedzenie 17 grudnia 2024 (13.12.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] Fines Culbertson, Nebraska, Company for Alleged Chemical Accident Prevention Violations (13.12.2024)

    GIOŚ: Analiza wyników modelowania na potrzeby oceny udziału źródeł transgranicznych w Polsce w roku 2023 (13.12.2024)

    KOBiZE: Wartości opałowe WO i wskaźniki emisji CO2 WE w roku 2022 do raportowania w ramach Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji za rok 2025 (12.12.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Assessing the impact of climate change on summertime tropospheric ozone in the Eastern Mediterranean: Insights from meteorological and air quality modeling

    Operational ozone forecasting system in Mexico City: A machine learning framework integrating forecasted weather and historical ozone data

    Quantitative impacts of VOC sources on atmospheric oxidation capacity and O3 formation from a megacity in China

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego: Zmiana klimatu i jej wpływ na gospodarkę (10.01.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/18 z dnia 9 stycznia 2025 r. w sprawie uznania, na podstawie art. 31 ust. 2 i 4 dyrektywy UE 2018/2001, że sprawozdanie zawiera dokładne dane do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą pszenicy, kukurydzy, słonecznika, soi i rzepaku na Węgrzech (10.01.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/3210 z dnia 18 grudnia 2024 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/956 w odniesieniu do rejestru CBAM (30.12.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/3214 z dnia 16 października 2024 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw (27.12.2024)

    Sprostowanie do decyzji wykonawczej Komisji UE 2024/2974 z dnia 29 listopada 2024 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do sektora kuźni i odlewni (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3176 z dnia 19 grudnia 2024 r. zmieniająca decyzję wykonawczą UE 2022/602 w sprawie zatwierdzenia dobrowolnego systemu International Sustainability & Carbon Certification – ISCC EU w odniesieniu do biomasy leśnej, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3180 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu CertifHy na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3181 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu Program Zatwierdzania Certyfikacji Lasów – PEFC na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw z biomasy określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 (20.12.2024)

     Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3191 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu Program zrównoważonej biomasy na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi paliw z biomasy określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej UE 2022/1657 (20.12.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/3194 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uznania dobrowolnego systemu REDcert-EU na potrzeby wykazywania zgodności z wymogami dotyczącymi biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego i pochodzących z recyklingu paliw węglowych określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 oraz w sprawie uchylenia decyzji wykonawczej Komisji UE 2022/605 (20.12.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/3215 z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie sprostowania niektórych wersji językowych rozporządzenia delegowanego UE 2021/2139 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (19.12.2024)