RENEXPO biogaz

    Niewykorzystany potencjał biogazu w Polsce

    reeco gaz wysypiskowyW Polsce nadal nie w pełni wykorzystywany i doceniany jest potencjał biogazu. Czy wejście w życie ustawy o OZE będzie ożywi rynek i sprzyjać będzie powstawaniu nowych biogazowni? Jak realizować takie inwestycje, aby przynosiły zyski? Nad tymi oraz wieloma innymi zagadnieniami eksperci będą dyskutować podczas IV Forum Biogazu odbywającego się w ramach piątych Międzynarodowych Targów RENEXPO® Poland.

    Biogaz może być wytwarzany wszędzie tam, gdzie duże ilości biomasy lub stały dopływ związków organicznych mogą stanowić w warunkach beztlenowych pożywkę dla bakterii metanowych. W praktyce oznacza to tyle, że darmowym agregatem energii mogą być m.in. oczyszczalnie ścieków, wysypiska odpadów komunalnych czy odpowiednio ukierunkowane gospodarstwa rolno-przemysłowe. Kogeneracja, czyli równoczesne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej, oparta na biogazie jest wyjątkowo opłacalna w przypadku dostępu do któregoś z tych odnawialnych źródeł energii (OZE).

    Produkcja ciepła i energii elektrycznej w jednym procesie technologicznym gwarantuje poprawę sprawności energetycznej oraz prowadzi do znacznie mniejszego zużycia paliwa w procesach rozdzielonych. Zastosowanie biogazu do produkcji elektryczności i ciepła na sprzedaż może stanowić cenne źródło dochodu dla wielu przedsiębiorstw.

    Z roku na rok rośnie w Polsce moc zainstalowanych elektrowni na biogaz. Obecnie  jest to ponad 190 MW, co jednak plasuje ten rodzaj źródła OZE daleko w tyle za energią wiatrową, wodną czy tą z biomasy. Za kilka miesięcy, 1 stycznia 2016 r., wejdzie w życie ustawa o OZE. Czy nowe przepisy sprzyjać będą rozwojowi elektrowni na biogaz? Czy dostępne technologie spełnią oczekiwania producentów? W końcu, czy klienci zaakceptują ceny i jakość dystrybuowanej energii? To tylko niektóre z ważnych pytań, na które eksperci udzielą odpowiedzi podczas IV Forum Biogazu już 23 września br. w Warszawie.

    Praktycy branży z Polski i z zagranicy podzielą się doświadczeniem z zakresu zarządzenia małymi biogazowniami. Przedstawią możliwości pozyskania dodatkowych źródeł dochodów dla instalacji. W trakcie Forum omówione zostaną także nowe zasady wsparcia biogazowni po wejściu w życie ustawy o OZE oraz perspektywy rozwoju branż do 2020 r. przy wsparciu projektów ze środków unijnych.

    IV Forum Biogazu realizowane jest we współpracy REECO Poland i Unią Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego.

    Wśród wystawców na piątych Międzynarodowych Targach RENEXPO® Poland obecni będą najważniejsi przedstawiciele branży. Najnowsze osiągnięcia technologiczne zaprezentują m.in. Herding Polska, RAV-TECH, NETZSCH Pumpen & Systeme i MWB Power. Eksperci z tych firm doradzą najkorzystniejsze rozwiązania w zakresie dopasowania technologii do indywidualnych potrzeb inwestorów.

    Tematyka dotycząca rozwoju i perspektyw branży biogazu w Polsce poruszana będzie podczas 5-tych Międzynarodowych Targów RENEXPO® Poland. Targi odbędą się 22-24 września br. w Centrum Expo XXI w Warszawie. Wstęp dla zwiedzających jest bezpłatny po wcześniejszej rejestracji.

    Międzynarodowe Targi RENEXPO® Poland odbywają się od 2011 r. Przez lata zyskały miano największego i najpopularniejszego w Polsce miejsca spotkań branży OZE w Polsce. Na Targach co roku obecni są najważniejsi producenci i dostawcy usług. Obecne są wiodące firmy z branży – od producentów, przez instalatorów po spółki zarządzające, planistów i branżę finansową. Tylko tu można uczestniczyć w najważniejszych premierach prezentacji osiągnięć i rozwiązań technologicznych. Nawiązać wartościowe kontakty biznesowe i towarzyskie. Dzięki zaangażowanym uczestnikom Targów, stały się one platformą wymiany wiedzy i doświadczeń. Każdego roku znacząco zwiększa się liczba wystawców oraz zwiedzających.

    Więcej informacji na: www.renexpo-warsaw.com

    REECO Poland Sp. z o.o.
    ul. Bartycka 22B/21A
    00-716 Warszawa
    Tel.: +48 (0) 22 266 02 16
    Fax: +48 (0) 22 379 78 60
    info@reeco-poland.pl

    Organizator REECO Poland Sp. z o.o. jest częścią grupy REECO z główną siedzibą w Niemczech i oddziałami w Reutlingen/Niemcy, Salzburg/Austria, Belgrad/Serbia i Arad/Rumunia. Od 1997 roku spotyka się rocznie około 50 000 fachowców z 70 krajów na targach specjalistycznych i kongresach, które organizowane są przez REECO. Wszystkie terminy targów można znaleźć na stronie www.reeco.eu.

    Aktualności
    • 14
      kwiecień
      W Dzienniku Ustaw (poz. 680) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Rozporządzenie implementuje między innymi dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.
    • 03
      kwiecień
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 marca 2018 r. w sprawie ze skarg R. K., R. S. i "A" S.A. w K. na uchwałę Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. nr V/36/1/2017 w przedmiocie ograniczenia eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Skarżący R. K., R. S. są mieszkańcami województwa śląskiego, którzy korzystają z tradycyjnych pieców węglowych, które nie spełniają parametrów instalacji, jakie zgodnie z zaskarżoną uchwałą są dopuszczone do stosowania, i będą zobowiązani do ich wymiany, jak również do niespalania paliw których użytkowanie zostało zabronione na mocy uchwały. Tym samym wg skarżących uchwała antysmogowa narusza ich prawa, w tym  konstytucyjną zasadę wolności i praw człowieka i obywatela. Rozpatrując skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wskazał, że Konstytucja dopuszcza wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw konstytucyjnych, prawa i wolności jednostki nie mają charakteru absolutnego. Jak stanowi art. 31 ust. 3 Konstytucji RP - ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Podstawą prawną przyjęcia przedmiotowej uchwały był art. 96 POŚ. Przepis ten dał sejmikom uprawnienie do wprowadzenia, w drodze uchwały, ograniczenia lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko. Te ważne wartości chronione konstytucyjnie dopuszczają wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw, celem realizacji dobra wspólnego. Sąd nie podzielił również pozostałych zarzutów konstytucyjnych skarżących i oddalił skargę. Orzeczenie nie jest prawomocne.
    • 22
      luty
      W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2018/C 054/05) opublikowana została Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Przegląd wdrażania polityki ochrony środowiska. Ocenie została poddana zarówno implementacja polityki i prawodawstwa UE, jak i ich stosowanie. Do następnego etapu przeglądu, zdaniem Europejskiego Komitetu Regionów, powinna zostać włączona ocena wdrażania dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych. Pozytywnie oceniono zamiar Komisji Europejskiej, co do pogłębienia wiedzy o jakości administracji publicznej w poszczególnych krajach. Komitet zwraca się również do państw członkowskich, by ułatwiały dokonywanie lokalnych i regionalnych przeglądów wdrażania polityki ochrony środowiska odpowiadających przeglądom krajowym. Jednocześnie, zauważając ograniczone zasoby administracji lokalnej do wystarczającego rozwoju własnego know-how w zakresie wymogów regulacyjnych, Komitet wzywa państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne do zadbania o to, by zasoby finansowe i ludzkie organów ds. środowiska odpowiadały przekazanym zadaniom. Wzywa władze lokalne i regionalne, by przy wsparciu ze strony państw członkowskich skorzystały z pomocy technicznej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w kontekście celu tematycznego 11, aby zwiększyły zdolność instytucjonalną i administracyjną swoich działów ochrony środowiska. Zachęca je również, by wykorzystały program wspierania reform strukturalnych UE do usprawnienia swych organów ds. środowiska. Wzywa władze lokalne i regionalne, by wspierały dobrowolne umowy sektorowe z kluczowymi sektorami przemysłowymi lub umowy między władzami publicznymi a podmiotami społecznymi w celu dostarczenia informacji, rozpoznania problemów i znalezienia rozwiązań. Podkreśla, że UE musi realizować bardziej stanowczą i skuteczną politykę ograniczania zanieczyszczeń u źródła w wielu obszarach polityki ochrony środowiska, gdyż bez tego niemożliwe będzie przestrzeganie różnych aktów prawodawstwa UE dotyczącego norm jakości środowiska na szczeblu lokalnym i regionalnym. Uznaje, że ograniczona dostępność danych nadal powoduje problemy związane z wdrażaniem polityki i prawodawstwa UE, i że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w gromadzeniu wiedzy i danych, dostarczaniu informacji ogółowi społeczeństwa i podnoszeniu świadomości wśród obywateli.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Szkolenia Bilans LZO
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EU: Clean air - Commission improves car emissions tests further (04.05.2018)

    emisja spalin
    © 123rf.com

    EEA: Reported data on large combustion plants covered by the Industrial Emissions Directive (04.05.2018)

    emisja LCP raportowanie
    © 123rf.com

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data (02.05.208)

    EEA: Air Quality e-Reporting (25.04.2018)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation (EC) No 443/2009 (24.04.2018)

    EPA: The U.S. Government and Pennsylvania Settle with MarkWest for Air Emission Violations at Natural Gas Facilities (24.04.2018)

    EEA: No improvements on average CO2 emissions from new cars in 2017 (23.04.2018)

    emisja spalin z samochodów
    © EEA

    Commission welcomes final vote on energy performance of buildings (18.04.2018)

    EPA: Latest Inventory of U.S. Greenhouse Gas Emissions and Sinks Shows Continued Progress (18.04.2018)

    JRC: Air quality  - EU action reduces pollution from shipping in European coastlines, cities and ports (16.04.2018)

    EEA: Tax breaks and incentives make Europeans buy cleaner cars (12.04.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Long-term monitoring of black carbon across Germany OPEN ACCESS

    A study of atmospheric mixing of trace gases by aerial sampling with a multi-rotor drone OPEN ACCESS

    The traffic emission-dispersion model for a Central-European city agrees with measured black carbon apportioned to traffic OPEN ACCESS

    Small-scale variations in ozone concentration in low mountains

    Zobacz EUR-Lex:

    emisje ekologiczne oznakowanieDecyzja Komisji  2018/680 z dnia 2 maja 2018 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla usług sprzątania pomieszczeń (04.05.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 28 lutego 2018 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) w sprawie oceny oddziaływania na środowisko po zrealizowaniu przedsięwzięcia wg nowej procedury, zgodnej z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (23.04.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 2018 r. – Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska: długotrwałe przekroczenie norm jakości powietrza (16.04.2018)

    smog Wrocław Polska
    © 123rf.com

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (19.03.2018)

    Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych (16.03.2018)

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych oraz etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów (09.03.2018)

    Decyzja Rady (UE) 2018/219 z dnia 23 stycznia 2018 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.02.2018)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. przywozić do Unii Europejskiej lub z niej wywozić substancje kontrolowane, które zubożają warstwę ozonową, oraz dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. produkować lub przywozić te substancje do nieodzownych zastosowań laboratoryjnych i analitycznych (15.02.2018)