Odnawialne źródła energii

    Nowa ustawa promująca energię odnawialną w Polsce - rozpoczęła się faza implementacji

    Od blisko 20 lat techniki solarne dynamicznie rozwijają się na całym świecie, głównie w krajach, które rozumieją znaczenie i potencjał sektora energii słonecznej. Polska powinna znaleźć się wśród nich.

    Uchwalona w lutym 2015 r. ustawa o Odnawialnych Źródłach Energii stwarza różnorodne możliwości rozwoju rynku energii słonecznej w Polsce. Dzięki prosumenckiej części ustawy oraz programom NFOŚiGW powoli tworzy się polski rynek fotowoltaiki. Systemy prosumenckie łączą w sobie wiele zalet, m.in. promowanie inicjatyw obywatelskich oraz tworzenie miejsc pracy, nie tylko w sektorze fotowoltaiki, ale również w branżach optoelektroniki i mikroelektroniki, informatyki i telekomunikacji. Sprzyja to także zwiększaniu bezpieczeństwa energetycznego.

    Od 1 stycznia 2016 r. operatorzy turbin wiatrowych, elektrowni wodnych oraz instalacji fotowoltaicznych o zainstalowanej mocy do 3 kW, otrzymają taryfę gwarantowaną w wysokości maksymalnie 0,75 PLN/ kWh (ok.  0,18 EUR / kWh). Stawki dla systemów energetycznych o mocy od 3 do 10 kW wyniosą maksymalnie 0,65 PLN/kWh (około 0,16/kWh EUR). Taryfy dla bioelektrowni uzależnione będą od rodzaju surowca: biogazownie rolnicze otrzymają taryfę w wysokości 0,7 PLN/kWh (około 0,17 EUR/kWh), te pozyskujące biogaz z surowców pochodzących ze składowisk odpadów 0,55 PLN/kWh (około 0,13 EUR/kWh), a pozyskujące biogaz z surowców pochodzących z oczyszczalni ścieków - 0,45 PLN/kWh (około 0,11 EUR/kWh). Taryfy gwarantowane będą obowiązywać przez 15 lat, przynajmniej do 2035 roku.

    Zatwierdzenie taryf gwarantowanych stanowi zmianę w polskiej polityce energetycznej. Całkowita moc systemów objętych wsparciem  jest jednak ograniczona do 800 MW. Mimo tego szacuje się, że ze względu na jednostkowy limit wynoszący 10 kW oraz korzystne warunki dla instalacji o mocy mniejszej niż 3 kW, co najmniej 200 000 polskich prosumentów zainstaluje je dzięki nowej ustawie. Pozwoliłoby to tzw. energii obywatelskiej stać się zjawiskiem masowym, co udało się do tej pory w innych krajach. Ponadto mogłoby to doprowadzić do zmiany priorytetów w polskiej polityce energetycznej.

    Regulacje dotyczące mikrosystemów wejdą w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. Pozostały czas należy wykorzystać na uporządkowanie administracyjnych, technicznych, podatkowych i innych niezbędnych przepisów. Aby uniknąć negatywnego postrzegania fotowoltaiki, konieczne jest zapewnienie prawidłowej instalacji systemów PV z użyciem komponentów wysokiej jakości.

    5-ta Międzynarodowa Konferencja Fotowoltaiki w Polsce jest częścią tej fazy przygotowań. Odbędzie się ona 24 września 2015 r. w Warszawskim Centrum EXPO XXI w ramach Międzynarodowych Targów Energii Odnawialnej i Efektywności Energetycznej RENEXPO® Poland (22. – 24.09.2015). Współorganizatorem konferencji jest Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki, które jest także partnerem merytorycznym targów.

    Tematami konferencji będą wyżej wspomniane problemy występujące  na różnych etapach procesu inwestycyjnego systemów fotowoltaicznych, protokół odbioru końcowego wynikający z normy IEC 62446 czy też wprowadzenie znaku jakości dla firm instalacyjnych. "Zachęcamy uczestników do czynnego udziału w tworzeniu i promowaniu dobrych praktyk związanych z instalacją systemów PV." mówi Prezes Polskiego Towarzystwa Fotowoltaiki, Dr Stanisław M. Pietruszko.

    Fotowoltaika będzie najważniejszym tematem zbliżających się targów, od 2012 RENEXPO Poland do miejsce spotkania branży PV w Polsce. Swój udział w targach potwierdziły już takie firmy z branży PV jak:

    Selfa GE S. A,  CORAB Sp. z o.o., Fronius International GmbH, JA Solar GmbH, Renusol GmbH, Solar-Log™ Solare-Datensysteme, Jinko Solar GmbH, IBC SOLAR s. r. o. , BRUK-BET  Sp. z o.o., Coral W. Perkowski J. Perkowski Sp.j., Remor S. A., Frankensolar Eastern Europe s.r.o., FreeVolt™ Sp. z o.o., Jean Mueller Polska Sp. z o.o. "Każdy, kto profesjonalnie zajmuje się fotowoltaiką powinien pojawić się na tych targach." mówi Project Manager RENEXPO® Poland Małgorzata Bartkowski.

    Więcej informacji na: www.renexpo-warsaw.com

    Kontakt:

    Małgorzata Bartkowski, Project Manager RENEXPO® Poland
    REECO Poland Sp. z o.o,
    ul. Bartycka 22B/21A, 00-716 Warszawa
    Tel: +48 (0)22-266-0216, Fax: +48 (0)22-379-78-60
    E-Mail: bartkowski@reeco.eu

    Organizator REECO Poland Sp. z o.o. jest częścią grupy REECO z główną siedzibą w Niemczech i oddziałami w Reutlingen/Niemcy, Salzburg/Austria, Belgrad/Serbia i Arad/Rumunia. Od 1997 roku spotyka się rocznie około 50 000 fachowców z 70 krajów na targach specjalistycznych i kongresach, które organizowane są przez REECO. Wszystkie terminy targów można znaleźć na stronie www.reeco.eu.

    Kontakt merytoryczny PTPV
    Dr Stanisław M. Pietruszko
    Prezes

    Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki
    ul. Prałatowska 5 lok. 50, 03-510 Warszawa
    Tel./Fax: +48 22 679 88 70    Kom: +48 605 099 781
    pietruszko@pv-polska.pl     http://www.pv-polska.pl
    Członek

    Aktualności
    • 14
      kwiecień
      W Dzienniku Ustaw (poz. 680) opublikowane zostało Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Rozporządzenie implementuje między innymi dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania.
    • 03
      kwiecień
      W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych opublikowany został Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 marca 2018 r. w sprawie ze skarg R. K., R. S. i "A" S.A. w K. na uchwałę Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. nr V/36/1/2017 w przedmiocie ograniczenia eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Skarżący R. K., R. S. są mieszkańcami województwa śląskiego, którzy korzystają z tradycyjnych pieców węglowych, które nie spełniają parametrów instalacji, jakie zgodnie z zaskarżoną uchwałą są dopuszczone do stosowania, i będą zobowiązani do ich wymiany, jak również do niespalania paliw których użytkowanie zostało zabronione na mocy uchwały. Tym samym wg skarżących uchwała antysmogowa narusza ich prawa, w tym  konstytucyjną zasadę wolności i praw człowieka i obywatela. Rozpatrując skargę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wskazał, że Konstytucja dopuszcza wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw konstytucyjnych, prawa i wolności jednostki nie mają charakteru absolutnego. Jak stanowi art. 31 ust. 3 Konstytucji RP - ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Podstawą prawną przyjęcia przedmiotowej uchwały był art. 96 POŚ. Przepis ten dał sejmikom uprawnienie do wprowadzenia, w drodze uchwały, ograniczenia lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko. Te ważne wartości chronione konstytucyjnie dopuszczają wprowadzenie ograniczeń w zakresie korzystania z wolności i praw, celem realizacji dobra wspólnego. Sąd nie podzielił również pozostałych zarzutów konstytucyjnych skarżących i oddalił skargę. Orzeczenie nie jest prawomocne.
    • 22
      luty
      W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2018/C 054/05) opublikowana została Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Przegląd wdrażania polityki ochrony środowiska. Ocenie została poddana zarówno implementacja polityki i prawodawstwa UE, jak i ich stosowanie. Do następnego etapu przeglądu, zdaniem Europejskiego Komitetu Regionów, powinna zostać włączona ocena wdrażania dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych. Pozytywnie oceniono zamiar Komisji Europejskiej, co do pogłębienia wiedzy o jakości administracji publicznej w poszczególnych krajach. Komitet zwraca się również do państw członkowskich, by ułatwiały dokonywanie lokalnych i regionalnych przeglądów wdrażania polityki ochrony środowiska odpowiadających przeglądom krajowym. Jednocześnie, zauważając ograniczone zasoby administracji lokalnej do wystarczającego rozwoju własnego know-how w zakresie wymogów regulacyjnych, Komitet wzywa państwa członkowskie oraz władze lokalne i regionalne do zadbania o to, by zasoby finansowe i ludzkie organów ds. środowiska odpowiadały przekazanym zadaniom. Wzywa władze lokalne i regionalne, by przy wsparciu ze strony państw członkowskich skorzystały z pomocy technicznej w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w kontekście celu tematycznego 11, aby zwiększyły zdolność instytucjonalną i administracyjną swoich działów ochrony środowiska. Zachęca je również, by wykorzystały program wspierania reform strukturalnych UE do usprawnienia swych organów ds. środowiska. Wzywa władze lokalne i regionalne, by wspierały dobrowolne umowy sektorowe z kluczowymi sektorami przemysłowymi lub umowy między władzami publicznymi a podmiotami społecznymi w celu dostarczenia informacji, rozpoznania problemów i znalezienia rozwiązań. Podkreśla, że UE musi realizować bardziej stanowczą i skuteczną politykę ograniczania zanieczyszczeń u źródła w wielu obszarach polityki ochrony środowiska, gdyż bez tego niemożliwe będzie przestrzeganie różnych aktów prawodawstwa UE dotyczącego norm jakości środowiska na szczeblu lokalnym i regionalnym. Uznaje, że ograniczona dostępność danych nadal powoduje problemy związane z wdrażaniem polityki i prawodawstwa UE, i że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w gromadzeniu wiedzy i danych, dostarczaniu informacji ogółowi społeczeństwa i podnoszeniu świadomości wśród obywateli.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Szkolenia Bilans LZO
    szkolenia rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
    Szkolenia Obliczenia emisji
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EU: Clean air - Commission improves car emissions tests further (04.05.2018)

    emisja spalin
    © 123rf.com

    EEA: Reported data on large combustion plants covered by the Industrial Emissions Directive (04.05.2018)

    emisja LCP raportowanie
    © 123rf.com

    EEA: European Union Emissions Trading System (EU ETS) data (02.05.208)

    EEA: Air Quality e-Reporting (25.04.2018)

    EEA: Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation (EC) No 443/2009 (24.04.2018)

    EPA: The U.S. Government and Pennsylvania Settle with MarkWest for Air Emission Violations at Natural Gas Facilities (24.04.2018)

    EEA: No improvements on average CO2 emissions from new cars in 2017 (23.04.2018)

    emisja spalin z samochodów
    © EEA

    Commission welcomes final vote on energy performance of buildings (18.04.2018)

    EPA: Latest Inventory of U.S. Greenhouse Gas Emissions and Sinks Shows Continued Progress (18.04.2018)

    JRC: Air quality  - EU action reduces pollution from shipping in European coastlines, cities and ports (16.04.2018)

    EEA: Tax breaks and incentives make Europeans buy cleaner cars (12.04.2018)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Long-term monitoring of black carbon across Germany OPEN ACCESS

    A study of atmospheric mixing of trace gases by aerial sampling with a multi-rotor drone OPEN ACCESS

    The traffic emission-dispersion model for a Central-European city agrees with measured black carbon apportioned to traffic OPEN ACCESS

    Small-scale variations in ozone concentration in low mountains

    Zobacz EUR-Lex:

    emisje ekologiczne oznakowanieDecyzja Komisji  2018/680 z dnia 2 maja 2018 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla usług sprzątania pomieszczeń (04.05.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 28 lutego 2018 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) w sprawie oceny oddziaływania na środowisko po zrealizowaniu przedsięwzięcia wg nowej procedury, zgodnej z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (23.04.2018)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 22 lutego 2018 r. – Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska: długotrwałe przekroczenie norm jakości powietrza (16.04.2018)

    smog Wrocław Polska
    © 123rf.com

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (19.03.2018)

    Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych (16.03.2018)

    Komunikat Komisji dotyczący ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych oraz etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów (09.03.2018)

    Decyzja Rady (UE) 2018/219 z dnia 23 stycznia 2018 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.02.2018)

    Zawiadomienie dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. przywozić do Unii Europejskiej lub z niej wywozić substancje kontrolowane, które zubożają warstwę ozonową, oraz dla przedsiębiorstw zamierzających w 2019 r. produkować lub przywozić te substancje do nieodzownych zastosowań laboratoryjnych i analitycznych (15.02.2018)