Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – węglowodory

    Rozdział ten jest poświęcony sposobom naliczania opłat za emisję z mieszanin węglowodorów powszechnie wykorzystywanych jako surowce lub składniki materiałów pomocniczych stosowanych do czyszczenia i konserwacji maszyn. Wobec emisji o nieznacznej skali uzasadnione ekonomicznie jest przyjęcie ogólnej, wyższej stawki opłat, właściwej dla niezidentyfikowanych substancji organicznych. W przypadku większych ilości emitowanych substancji uzasadnione może być wyodrębnienie z mieszaniny poszczególnych grup związków chemicznych i przyporządkowanie im stawek właściwych dla danej grupy związków. Poniżej przedstawiamy przykładową analizę składu mieszaniny węglowodorów i wynikową stawkę opłat, na przykładzie mieszaniny określanej jako „white spirit” (synonimy: mineral spirits, turpentine substitute, mineral turpentine, solvent naphtha (petroleum), rozcieńczalnik Stoddarda. Skład mieszaniny przyjęto wg informacji podanej przez US EPA w Final Report EPA/600/R-13/307 SPECIATE Version 4.4 dostępnej pod adresem
    http://www.epa.gov/ttn/chief/software/speciate/speciate_version4_4_finalreport.pdf, rejestr nr 3141:

    weglowodory1.jpg

    weglowodory2.jpg

    weglowodory3.jpg

    weglowodory4.jpg

    weglowodory5.jpg

    Przyjmując klasyfikację substancji według grup określonych w obwieszczeniu Ministra Środowiska z dnia 13 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2014, ww. substancje można pogrupować następująco:

    • węglowodory alifatyczne i ich pochodne (jednostkowa stawka: 0,11 zł/kg): 40,8 %,

    • węglowodory pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne (jednostkowa stawka: 1,43 zł/kg): 50,44 %,

    • ketony i ich pochodne (jednostkowa stawka: 1,27 zł/kg): 4,38 %,

    • alkohole alifatyczne i ich pochodne, w tym estry (jednostkowa stawka: 1,27 zł/kg): 4,38 %.

    Przy założeniu całkowitego odparowania wykorzystanego rozpuszczalnika, przyjęciu stawki dla węglowodorów aromatycznych dla grup wyszczególnionych jako węglowodory pozostałe C8-C14, oraz przy przyjęciu dla węglowodorów izocyklicznych stawki właściwej dla węglowodorów pierścieniowych i aromatycznych, wynikowa stawka opłat za emisję 1 kg mieszaniny węglowodorów wynosi 0,88 zł. Różnica pomiędzy obliczoną stawką oraz stawką jednostkową dla substancji organicznych (6,33 zł/kg) wynosi 5,45 zł/kg, co przykładowo przy emisji 10 Mg/rok przekłada się na różnicę w należnej opłacie w wysokości 54 500 zł.

    Warunkiem zastosowania sposobu dokładnego wyznaczania opłaty za emisje z mieszaniny węglowodorów jest właściwie uzasadnienie składu mieszaniny. Dokładność metody wyznaczenia stawki wynikowej, zarówno pod względem metodyki analitycznej jak i klasyfikacji składników może zostać określona na poziomie bardziej ogólnym niż przedstawiony w przykładzie US EPA, np. poprzez wyodrębnienie grupy węglowodorów alifatycznych, grupy węglowodorów aromatycznych i cyklicznych oraz uznanie pozostałej (resztkowej) części mieszaniny za związki niezidentyfikowane.

    Aktualności
    • 28
      listopad
      Przedstawiamy wyrok WSA w Warszawie oceniający postępowanie w sprawie podjęcia działalności po wstrzymaniu użytkowania instalacji eksploatowanej bez wymaganego pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Kluczowym dla orzeczenia zagadnieniem jest błędna odmowa przymiotu strony właścicielom nieruchomości zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania emisji na powietrze atmosferyczne. W ocenie WSA skarżący z racji uciążliwości zapachowej wynikającej z wprawienia przedsiębiorstwa w ruch, legitymują się aktualnym realnym interesem prawnym w jej rozstrzygnięciu. Winni zatem być stroną postępowania dotyczącego zgody na podjęcie działalności przez instalację.
    • 28
      listopad
      Artykuł zawiera omówienie zmian w ustawie Prawo ochrony środowiska jakie zostały wprowadzone opublikowaną 27 października 2017 r. w Dzienniku Ustaw ustawą z dnia 15 września 2017 r. o zmianie ustawy Poś. Zakres opisanych zmian obejmuje między innymi wprowadzenie trzeciej zasady łączenia (sumowania mocy), ustanowienie obowiązku wydania decyzji o warunkach i wielkościach emisji z instalacji wymagających zgłoszenia, których dotyczy trzecia zasada łączenia, zmianę zakresu zgłoszenia instalacji oraz wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza i pozwolenia zintegrowanego, utworzenie Rejestru średnich źródeł spalania paliw oraz wprowadzenie obowiązku uwzględnienia w projekcie uchwały w sprawie programu ochrony powietrza analizy potrzeb ustalenia wielkości dopuszczalnych emisji z niektórych źródeł na poziomie niższym niż standardy emisyjne.
    • 25
      październik
      Przedstawiamy postanowienia WSA w Szczecinie w sprawie skarg na wezwania do złożenia wniosków o zmianę pozwolenia zintegrowanego w związku z dostosowaniem instalacji do wymogów decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej konkluzje BAT. Artykuł obejmuje postanowienia z dnia: 18.10.2017 r. (II SA/Sz 1041/17), 17.10.2017 r. (II SA/Sz 1039/17) oraz 13.10.2017 r. (II SA/Sz 1140/17). W uzasadnieniu postanowień WSA w Szczecinie wskazał akty lub czynności, które mogą być przedmiotem skargi i ocenił charakter prawny wezwania na podstawie art. 215 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. WSA uznał, że wezwanie nie ma postaci rozstrzygnięcia, z którego wynikają dla posiadacza pozwolenia zintegrowanego bezpośrednio skutki prawne władczego działania organu, a także nie wynika z nich możliwość poddania tego zalecenia egzekucji administracyjnej lub wprost sankcji. Z tego względu wezwanie nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Władczym rozstrzygnięciem byłaby  dopiero decyzja administracyjna w przedmiocie cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia zintegrowanego bez odszkodowania, którą organ może wydać na podstawie art. 195 ust. 1 pkt 5 ustawy Poś, jeśli prowadzący instalację nie wystąpił z wnioskiem, o którym mowa w art. 215 ust. 4 pkt 2. W toku postępowania administracyjnego, w którym taka decyzja byłaby wydana, jak i w toku ewentualnego postępowania sądowoadministracyjnego, dotyczącego tej decyzji, skarżąca Spółka byłaby uprawniona do kwestionowania zaistnienia obowiązku dostosowania warunków pozwolenia zintegrowanego do zaleceń wynikających z nowych regulacji prawnych.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    szkolenie modelowanie
    f-gazy
    OZE Energiczny Obywatel

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK:

    EEA: Dieselisation - share of diesel cars in the total passenger car fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Size of the vehicle fleet (05.12.2017)


    © EEA

    EEA: Final energy consumption by mode of transport (05.12.2017)


    © EEA

    EPA Launches Cross-Agency Effort to Address PFAS (04.12.2017)

    EPA Finalizes RFS Volumes for 2018 and Biomass Based Diesel Volumes for 2019 (30.11.2017)

    EEA: Distance to emission reduction commitment (30.11.2017)


    © EEA

    EEA: Exposure of ecosystems to acidification, eutrophication and ozone (23.11.2017)

    JRC: Air Quality Atlas for Europe: mapping the sources of fine particulate matter (16.11.2017)


    © JRC

    EEA: European Air Quality Index: current air quality information at your finger tips (16.11.2017)


    © EEA

    EPA: U.S. Seafoods to take action to prevent further releases of ozone-depleting substances in Alaska (16.11.2017)

    JRC: EU Emissions Trading System: landmark agreement between Parliament and Council delivers on EU's commitment to turn Paris Agreement into reality (09.11.2017)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Field evaluation of vegetation and noise barriers for mitigation of near-freeway air pollution under variable wind conditions (02.12.2017)

    Air quality and pollutant emissions in the Moscow megacity in 2005–2014 (01.12.2017)

    Estimating representative background PM2.5 concentration in heavily polluted areas using baseline separation technique and chemical mass balance model (02.12.2017)

    Heterogeneous ozonation reactions of PAHs and fatty acid methyl esters in biodiesel particulate matter (28.11.2017)

    Guided episodic sampling for capturing and characterizing industrial plumes (27.10.2017)

    Zobacz EUR-Lex:

    Skarga Rządu Polskiego do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Komisji o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej 2017/1442 ustanawiającej konkluzje BAT w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania (04.12.2017)

    Decyzja wykonawcza Komisji 2017/1984 z dnia 24 października 2017 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia na okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził do obrotu wodorofluorowęglowodory od dnia 1 stycznia 2015 r. (04.11.2017)

    Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (12.10.2017)

    Energia ze źródeł odnawialnych i rynek wewnętrzny energii elektrycznej (12.10.2017)

    Zarządzanie unią energetyczną i czysta energia (12.10.2017)

    Efektywność energetyczna i budynki (12.10.2017)

    Decyzja Komisji (UE) 2017/1797 z dnia 23 maja 2017 r. w sprawie pomocy państwa wdrożonej przez Niemcy na rzecz określonych konsumentów końcowych (obniżona dopłata kogeneracyjna), oraz którą Niemcy planują wdrożyć w celu rozszerzenia systemu wsparcia dla kogeneracji w odniesieniu do instalacji CHP używanych w sieciach zamkniętych (06.10.2017)