Frakcje pyłu – wymagania prawne

    Zagadnienie podziału pyłu ogółem na frakcje nabrało szczególnego znaczenia po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. 2012, poz. 1031). Implementowane za dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy rygorystyczne kryteria wobec pyłu zawieszonego PM2,5 wymusiły staranne i wiarygodne szacowanie udziału poszczególnych frakcji w pyle całkowitym tym bardziej, że w wielu rejonach Polski stężenie średnie pyłu PM2,5 jest bliskie lub przekracza kryterialną wartość 20 µg/m3. Oprócz drugiej frakcji, dla której określony jest poziom dopuszczalny, to jest pyłu zawieszonego PM10, wobec większości źródeł emisji można przyjmować następujące przedziały średnic ziaren: 10-20 µm, 20-40 µm, 40-60 µm, 60-100 µm,100-200 µm, > 200 µm (lub 100-150 µm, > 150 µm). W przypadku gdy dostępne są dane o udziale w pyle całkowitym ziaren o średnicy do 1,0 µm, w bazie danych o emisjach z instalacji monitoruje się tę frakcję oddzielnie.

    Przyjęty powyżej podział na frakcje umożliwia ocenę dotrzymania wszystkich kryteriów jakości powietrza określonych prawem, to jest:

    • standardu jakości powietrza określonego dla pyłu zawieszonego PM2,5 i PM10,

    • poziomu docelowego dla pyłu zawieszonego PM2,5,

    • poziomu alarmowego (i poziomu informowania) dla pyłu zawieszonego PM10,

    • wartości odniesienia dla pyłu zawieszonego PM10,

    • wartości odniesienia dla niektórych metali i ich związków zawartych w pyle zawieszonym PM10,

    • wartości odniesienia dla opadu pyłu oraz opadu ołowiu, kadmu i ich związków.

    Określając w pozwoleniu na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza lub pozwoleniu zintegrowanym wielkość emisji dopuszczalnej pyłu organ ochrony środowiska powinien podać dopuszczalną wielkość emisji oddzielnie dla każdej z trzech kategorii, dla której określono poziom dopuszczalny lub wartość odniesienia, to jest:

    • pył ogółem,

    • pył zawieszony PM10,

    • pył zawieszony PM2,5,

    chyba, że dla instalacji określono standardy emisyjne, lub dla instalacji wymagających pozwolenia zintegrowanego opublikowane zostały konkluzje BAT. Wobec instalacji podlegających pod wymogi standardów emisyjnych organ ochrony środowiska powinien określić w pozwoleniu:

    • dla instalacji, dla których określono standard emisji pyłu (źródła spalania paliw, instalacje i urządzenia spalania lub współspalania odpadów, instalacje do przetwarzania azbestu lub produktów zawierających azbest, instalacje (instalacja) do produkcji dwutlenku tytanu) - wielkość emisji dopuszczalnej pyłu w jednostkach w jakich wyrażono standard,

    • dla instalacji, dla których określono standard emisji innych substancji niż pył (instalacje, w których są używane rozpuszczalniki organiczne) - odstąpienie od określenia dopuszczalnej emisji pyłu.

    W przypadku gdy prawdopodobny jest maksymalny udział pyłu zawieszonego PM10 lub PM2,5 na poziomie 100 % pyłu ogółem, wielkość emisji dopuszczalnej może zostać określona w postaci scalonej, to jest poprzez podanie wartości dla pyłu ogółem z przypisem „do 100 % pyłu zawieszonego PM10", do 100 % pyłu zawieszonego PM2,5".

    W praktyce przeważnie w pozwoleniach określana jest jedna wartość emisji dopuszczalnej pyłu, to jest pył ogółem. Wyszczególnienie dodatkowych wartości emisji dopuszczalnej dla pyłu zawieszonego PM10 oraz PM2,5 nastręcza bowiem trudności zarówno dla organu wydającego pozwolenie (w analizie oddziaływania emisji na jakość powietrza atmosferycznego) jak i dla prowadzącego instalację (w bilansowaniu emisji i kontroli przestrzegania warunków pozwolenia).

    Sposoby oceny dotrzymania kryteriów jakości powietrza atmosferycznego na podstawie wyników obliczeń stężeń imisyjnych pyłu otrzymanych z zastosowaniem metodyki referencyjnej opisano w zakładce Modelowanie stężeń imisyjnych. Charakterystykę zbiorów danych o składzie frakcyjnym pyłów z różnych rodzajów źródeł przedstawiono w zakładce Zbiory danych.

    Aktualności
    • 27
      styczeń
      Na stronie KOBiZE zostały opublikowane dwa ważne komunikaty: 1. Komunikat o próbach wyłudzania danych za pomocą wiadomości e-mail podszywających się pod KOBiZE i kierujących na fałszywy panel logowania Przejdź do strony komunikatu Komunikat jest ważnym sygnałem o zauważeniu przez przestępców potencjału systemów sprawozdawczych. Rekomendujemy zachowanie szczególnej ostrożności wobec wiadomosci dotyczących wszystkich systemów sprawozdawczych, w tym GUS i E-PRTR. W razie utraty danych logowania należy bezzwłocznie skontaktować się z administratorem systemu. 2. Raport o najczęściej występujących błędach przy wprowadzaniu danych do systemu CBAM Przejdź do Raportu Pozostałe dokumenty dotyczace CBAM są dostępne pod adresem ttps://www.kobize.pl/pl/article/cbam/id/2453/materialy-do-pobrania
    • 27
      styczeń
      Jest już dostępna aplikacja Ślad C opracowana przez Ryszarda Samocia – twórcy wiodącego oprogramowania do obliczeń rozprzestrzeniania substancji w powietrzu Operat FB. Aplikacja umożliwia obliczenia śladu węglowego wg protokołu GHG we wszystkich trzech zakresach, w tym upstream i downstream zakresu III, w jakości oprogramowania Proeko RS. Aplikacja jest skierowana do zakładów i podmiotów, a także do firm zajmujących się usługowo wyznaczaniem śladu węglowego, tak by obliczenia były intuicyjne i najprostsze jak to tylko możliwe. Licencja zapewnia dostęp do aktualizowanej na bieżąco bazy wskaźników. Szczegółowy opis aplikacji znajduje się na stronie: https://proekors.pl/slad-c
    • 20
      styczeń
      W minionym tygodniu Komisja Europejska poprzez EU-BRITE opublikowała projekt BREFu dla przemysłu ceramicznego (CER). Dokument jest pierwszym projektem opracowanym według zasad znowelizowanej dyrektywy o emisjach przemysłowych, tak zwanej dyrektywy IED 2.0. BREF obejmuje projekt konkluzji BAT. W zakresie głębokiej transformacji przemysłowej (pkt 5.2) w konkluzjach zaproponowano zastąpienie tradycyjnych paliw energią elektryczną lub wodorem. Przejdź do Projekt dokumentu referencyjnego BREF dla przemysłu ceramicznego
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 4-5 marca 2025
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Smart City FORUM 11-12 czerwca 2025 w Rzeszowie
    Targi Ekotech 8–10 kwietnia 2025 w Kielcach

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE [przyszłość CBAM]  Udział przedstawicieli KOBiZE w wydarzeniach w Paryżu dot. mechanizmu CBAM (21.2.2025)

    IOŚ: Monografie poświęcone wyzwaniom, przed jakim stoi Polska opracowane w ramach KRK2050 (21.2.2025)

    EEA: Monitoring report on progress towards the 8th EAP objectives - 2024 edition (20.2.2025)

    JRC: Weak signals in Science and Technologies – 2024 / Technologies at an early stage of development that could impact our future (17.2.2025)

    EU-BRITE: prace nad BREF dla składowisk odpadów (14.2.2025)

    KOBiZE [ETS] Obowiązywanie planów metodyki monitorowania odnoszących się do raportów o poziomach działalności – raport ALC za 2024 r. (14.2.2025)

    EU-BRITE: The first draft of the revised BREF for the Surface Treatment of Metals and Plastics STM BREF (12.2.2025)

    EPA [postępowanie po pożarach] and LA County Sign Lease for New Staging Area in Altadena (7.2.2025)

    EPA [usuwanie skutków pożarów, w tym spalonych magazynów energii] Administrator Lee Zeldin Travels to Los Angeles, California as EPA Expedites the Largest Wildfire Cleanup Effort in Agency History (6.2.2025)

    EEA: Ozone levels in EU-27 between 2005 and 2021 (6.2.2025)

    EEA: Estimation of exposure to peak ozone in Europe in 2015 and for two scenarios in 2050 (6.2.2025)

    JRC: Environmental and Health Benefits of Reducing Tyre Wear Emissions in Preparation for the New Euro 7 Standard (6.2.2025)

    EPA Administrator Lee Zeldin Announces EPA’s “Powering the Great American Comeback” Initiative (4.2.2025)

    EEA: European Maritime Transport Environmental Report 2025 (4.2.2025)

    EEA: Methane emission trends by sector in EU-27 from 1990 to 2022 (4.2.2025)

    EPA [usuwanie niebezpiecznych materiałów po pożarze] Launches Largest Wildfire Hazardous Material Removal Effort in Agency History (3.2.2025)

    JRC: Research and Innovation on the decarbonisation of the European Waterborne Sector (3.2.2025)

    JRC: How do diet shifts affect the greenhouse gas balance of agricultural soils? Denmark as a case study (3.2.2025)

    JRC: Delivering the EU Green Deal - Progress towards targets (30.1.2025)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the Uniform Conditions for Operating Rules for Livestock (pig and poultry) rearing (UCOL) will take place as a hybrid meeting from 25 – 27 February 2025 (29.01.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    HONO chemistry affected by relative humidity and ammonia in the North China Plain during winter

    Weather history-based parameterization of the G-93 isoprene emission formula for the tropical plant Ficus septica

    Data fusion of modelled and-measured deposition in the U.S. and Canada, part I: Description of methodology and validation of wet deposition of sulfur and nitrogen

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie Komisji UE 2025/258 z dnia 7 lutego 2025 r. zmieniające rozporządzenie UE 2017/2400 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez średnie i ciężkie samochody ciężarowe oraz ciężkie autobusy oraz w celu uwzględnienia pojazdów napędzanych wodorem i innych nowych technologii, a także zmieniające rozporządzenie UE nr 582/2011 w odniesieniu do obowiązujących przepisów dotyczących określania emisji CO2 i zużycia paliwa w celu uzyskania rozszerzenia homologacji typu UE (20.2.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 20 grudnia 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Finlandii i Szwecji do rejestru Unii (20.2.2025)

    Decyzja delegowana Komisji UE 2025/318 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie jednostronnego włączenia przez Szwecję sektorów do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (14.2.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Usługi profesjonalne w transformacji ekologicznej (11.2.2025)

    Konferencja ONZ w sprawie zmiany klimatu w 2024 r. w Baku, Azerbejdżan COP29 – Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 listopada 2024 r. w sprawie Konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu 2024 COP29 w Baku (11.2.2025)

    Sprawa T-385/22: Wyrok Sądu z dnia 11 grudnia 2024 r. – Carmeuse Holding/Komisja – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2003/87/WE – System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – Przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji na lata 2021–2030 – Zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień dla Rumunii na lata 2021–2025 – Przejściowy przydział bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych dla instalacji produkujących wapno palone – Obowiązek uzasadnienia – Prawo do bycia wysłuchanym – Zasada dobrej administracji – Naruszenie prawa – Oczywisty błąd w ocenie – Równość traktowania – Pewność prawa – Uzasadnione oczekiwania (10.02.2025)

    Sprawa T-554/22: Wyrok Sądu z dnia 11 grudnia 2024 r. – Carmeuse Holding/Komisja – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2003/87/WE – System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – Przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji na lata 2021–2030 – Zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień dla Rumunii na lata 2021–2025 – Przejściowy przydział bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych dla instalacji produkujących wapno palone – Obowiązek uzasadnienia – Prawo do bycia wysłuchanym – Zasada dobrej administracji – Naruszenie prawa – Oczywisty błąd w ocenie – Równość traktowania – Pewność prawa – Uzasadnione oczekiwania (10.02.2025)

    Komunikat Komisji w sprawie zwolnień stosowanych przez Finlandię na podstawie art. 2 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim (7.2.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniającego rozporządzenie UE 2018/1724 (5.2.2025)

    Sprostowanie do decyzji Komisji z dnia 25 lipca 2024 r. polecającej centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie w rejestrze Unii korekt w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Danii, Niemiec, Francji, Chorwacji, Włoch, Litwy, Austrii i Portugalii (5.2.2025)

    Komunikat Komisji w sprawie zwolnień wykorzystanych przez Chorwację na podstawie art. 2 ust. 3 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim (27.01.2025)