Frakcje pyłu – wymagania prawne

    Zagadnienie podziału pyłu ogółem na frakcje nabrało szczególnego znaczenia po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. 2012, poz. 1031). Implementowane za dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy rygorystyczne kryteria wobec pyłu zawieszonego PM2,5 wymusiły staranne i wiarygodne szacowanie udziału poszczególnych frakcji w pyle całkowitym tym bardziej, że w wielu rejonach Polski stężenie średnie pyłu PM2,5 jest bliskie lub przekracza kryterialną wartość 20 µg/m3. Oprócz drugiej frakcji, dla której określony jest poziom dopuszczalny, to jest pyłu zawieszonego PM10, wobec większości źródeł emisji można przyjmować następujące przedziały średnic ziaren: 10-20 µm, 20-40 µm, 40-60 µm, 60-100 µm,100-200 µm, > 200 µm (lub 100-150 µm, > 150 µm). W przypadku gdy dostępne są dane o udziale w pyle całkowitym ziaren o średnicy do 1,0 µm, w bazie danych o emisjach z instalacji monitoruje się tę frakcję oddzielnie.

    Przyjęty powyżej podział na frakcje umożliwia ocenę dotrzymania wszystkich kryteriów jakości powietrza określonych prawem, to jest:

    • standardu jakości powietrza określonego dla pyłu zawieszonego PM2,5 i PM10,

    • poziomu docelowego dla pyłu zawieszonego PM2,5,

    • poziomu alarmowego (i poziomu informowania) dla pyłu zawieszonego PM10,

    • wartości odniesienia dla pyłu zawieszonego PM10,

    • wartości odniesienia dla niektórych metali i ich związków zawartych w pyle zawieszonym PM10,

    • wartości odniesienia dla opadu pyłu oraz opadu ołowiu, kadmu i ich związków.

    Określając w pozwoleniu na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza lub pozwoleniu zintegrowanym wielkość emisji dopuszczalnej pyłu organ ochrony środowiska powinien podać dopuszczalną wielkość emisji oddzielnie dla każdej z trzech kategorii, dla której określono poziom dopuszczalny lub wartość odniesienia, to jest:

    • pył ogółem,

    • pył zawieszony PM10,

    • pył zawieszony PM2,5,

    chyba, że dla instalacji określono standardy emisyjne, lub dla instalacji wymagających pozwolenia zintegrowanego opublikowane zostały konkluzje BAT. Wobec instalacji podlegających pod wymogi standardów emisyjnych organ ochrony środowiska powinien określić w pozwoleniu:

    • dla instalacji, dla których określono standard emisji pyłu (źródła spalania paliw, instalacje i urządzenia spalania lub współspalania odpadów, instalacje do przetwarzania azbestu lub produktów zawierających azbest, instalacje (instalacja) do produkcji dwutlenku tytanu) - wielkość emisji dopuszczalnej pyłu w jednostkach w jakich wyrażono standard,

    • dla instalacji, dla których określono standard emisji innych substancji niż pył (instalacje, w których są używane rozpuszczalniki organiczne) - odstąpienie od określenia dopuszczalnej emisji pyłu.

    W przypadku gdy prawdopodobny jest maksymalny udział pyłu zawieszonego PM10 lub PM2,5 na poziomie 100 % pyłu ogółem, wielkość emisji dopuszczalnej może zostać określona w postaci scalonej, to jest poprzez podanie wartości dla pyłu ogółem z przypisem „do 100 % pyłu zawieszonego PM10", do 100 % pyłu zawieszonego PM2,5".

    W praktyce przeważnie w pozwoleniach określana jest jedna wartość emisji dopuszczalnej pyłu, to jest pył ogółem. Wyszczególnienie dodatkowych wartości emisji dopuszczalnej dla pyłu zawieszonego PM10 oraz PM2,5 nastręcza bowiem trudności zarówno dla organu wydającego pozwolenie (w analizie oddziaływania emisji na jakość powietrza atmosferycznego) jak i dla prowadzącego instalację (w bilansowaniu emisji i kontroli przestrzegania warunków pozwolenia).

    Sposoby oceny dotrzymania kryteriów jakości powietrza atmosferycznego na podstawie wyników obliczeń stężeń imisyjnych pyłu otrzymanych z zastosowaniem metodyki referencyjnej opisano w zakładce Modelowanie stężeń imisyjnych. Charakterystykę zbiorów danych o składzie frakcyjnym pyłów z różnych rodzajów źródeł przedstawiono w zakładce Zbiory danych.

    Aktualności
    • 09
      grudzień
      W minionym tygodniu opublikowane zostały dwie ważne decyzje wykonawcze Komisji Europejskiej ustalające konkluzje BAT dla następujących sektorów:  - 04.12.2019 r.: konkluzje BAT w odniesieniu do przemysłu spożywczego, produkcji napojów i mleczarskiego (decyzja nr 2019/2031; Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 313/60). Konkluzje BAT obejmują produkcję pasz i produkcję etanolu, o których mowa w załączniku I do dyrektywy IED 2010/75/UE oraz niektóre oczyszczalnie ścieków. Decyzja wykonawcza Komisji EU nie obejmuje natomiast produkcji mączki rybnej i żelatyny - 03.12.2019 r.: konkluzje BAT w odniesieniu do spalania odpadów (decyzja nr 2019/2010; Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 312/55)
    • 06
      listopad
      Strona pt. Zmiana systemu opłat została uzupełniona o komentarz do przygotowania raportu KOBiZE za rok 2019, który będzie stanowił podstawę naliczenia opłaty za korzystanie ze środowiska w roku 2019 w zakresie emisji substancji do powietrza (zmiana wprowadzona ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw Dz. U. poz. 1501). Rekomendacja obejmuje zapewnienie spójności pomiędzy sprawozdaniem opłatowym i KOBiZE w sposób umożliwiający uniknięcie potrzeby weryfikacji opłaty. Oprócz dwóch metod (podziału emisji i wskaźników zastępczych) wskazano różnice w klasyfikacji związków według stawek opłat i KOBiZE.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie KOBiZE i opłaty za korzystanie ze środowiska za rok 2019
    Szkolenie Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Poznań 2020
    Operat FB

    Zobacz komunikaty JRC / US EPA / EEA / NIK / GDOŚ / GIOŚ / IOŚ / MŚ:

    U.S. EPA settlement with facility in Los Angeles will help local students breathe easier (06.01.2020)

    EEA: Emissions of air pollutants from large combustion plants in Europe (06.01.2020)

    LCP emisje SO2 EEA
    © EEA

    EPA Jumpstarts Administrator Wheeler’s Cleaner Trucks Initiative (06.01.2020)

    NIK: Kłopoty z prądem (30.12.2019)

    EPA Completes Indoor Air Sampling and Mitigation at Properties Near Former Hancock Manufacturing Co. Site in Toronto, Ohio (19.12.2019)

    EEA: Renewables crucial for EU decarbonisation, but technology choices matter for air quality (19.12.2019)

    Klimat Zanieczyszczenie powietrza EEA Polska
    © EEA

    EPA Region 4 Smart Sectors program to engage businesses in achieving better environmental outcomes (19.12.2019)

    EPA Outlines Efficient Federal Coal Ash Permitting Program in New Proposal, Approves Second State Coal Ash Permit Program for Georgia (19.12.2019)

    EEA: Cumulative global fleet of battery electric vehicles (BEV) and plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) in different parts of the world (19.12.2019)

    Zanieczyszczenie powietrza samochody elektryczne
    © EEA

    EPA Offers Existing Owners of Upstream Oil and Natural Gas Facilities the Opportunity to Perform Self-Audits to Return to Compliance (19.12.2019)

    EPA Fulfills Another Trump Administration Promise: Finalizes RFS Volumes for 2020 and Biomass Based Diesel Volumes for 2021 (19.12.2019)

    EEA: Percentile 90.4 of daily mean PM10 concentrations observed at traffic stations, 2017 (17.12.2019)

    PM10 Zanieczyszczenie powietrza w Polsce
    © EEA

    EEA: Emerging chemical risks in Europe – PFAS (16.12.2019)

    PFSa zanieczyszczenie powietrza EEA
    © EEA

    EPA proposes air quality plan for oil and gas emissions on the Uintah and Ouray Indian Reservation (16.12.2019)

    EEA: Share of renewable energy in gross final energy consumption in Europe (16.12.2019)

    EEA zanieczyszczenie powietrza energia ze źródeł odnawialnych
    © EEA

    EPA: U.S. Refiners to Deliver Cleaner Marine Diesel Fuel with Key Regulatory Change (11.12.2019)

    U.S. EPA, U.S. Department of Justice Settle with Kern Oil & Refining Co. for Violations at Bakersfield Refinery (10.12.2019)

    EEA: Maximum ozone hole area (09.12.2019)

    dziura ozonowa
    © EEA

    EPA Seeks Input on National Emission Standards for Hazardous Air Pollutants: Ethylene Oxide Commercial Sterilization and Fumigation Operations (05.12.2019)

    EEA: The European environment —state and outlook 2020 Knowledge for transition to a sustainable Europe (04.12.2019)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Effects of European emission reductions on air quality in the Netherlands and the associated health effects

    Chemical nature of zinc in size fractionated particulate matter from residual oil combustion - A comparative study

    Ecotoxicity, genotoxicity, and oxidative potential tests of atmospheric PM10 particles

    Assessment of mean annual NO2 concentration based on a partial dataset

    Adaptive spatial sampling design for environmental field prediction using low-cost sensing technologies

    Zobacz EUR-Lex:

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 października 2019 r. – Komisja Europejska/Republika Francuska (Sprawa C-636/18) - Systematyczne i ciągłe przekroczenie wartości dopuszczalnych dla dwutlenku azotu (NO2) w określonych francuskich strefach i aglomeracjach (23.12.2019)

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 października 2019 r. (Sprawa C-212/18) - Wykorzystanie jako biopaliwa do zasilania elektrowni produktów chemicznej obróbki zużytych olejów roślinnych (23.12.2019)

    ETS – Nota dotycząca wejścia w życie Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (20.12.2019)

    DECYZJA RADY (UE) 2019/2135 z dnia 21 listopada 2019 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte, w imieniu Unii Europejskiej, na trzecim posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji dotyczącej stopniowego zaprzestania stosowania amalgamatu stomatologicznego i zmiany załącznika A do tej konwencji (13.12.2019)

    DECYZJA RADY (UE) 2019/2119 z dnia 21 listopada 2019 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte, w imieniu Unii Europejskiej, na trzecim posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji ustanawiającej progi dla odpadów rtęciowych, o których mowa w art. 11 ust. 2 tej konwencji (11.12.2019)

    ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/2089 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej oraz unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego, a także ujawniania informacji dotyczących wskaźników referencyjnych w związku z kwestiami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju (09.12.2019)

    DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2079 z dnia 27 listopada 2019 r. określająca limity ilościowe oraz przydział kontyngentów substancji kontrolowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2020 r. (06.12.2019)

    DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2031 z dnia 12 listopada 2019 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do przemysłu spożywczego, produkcji napojów i mleczarskiego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (04.12.2019)

    DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/2010 z dnia 12 listopada 2019 r. ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w odniesieniu do spalania odpadów (03.12.2019)