Bilans LZO – powlekanie metali, tworzyw sztucznych, powlekanie tkanin, włókien, folii lub powlekanie papieru

    Powlekanie metali, tworzyw sztucznych, powlekanie tkanin, włókien, folii lub powlekanie papieru ujęte zostało w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji w załączniku nr 7, w punkcie 2.3. oraz 2.5. Instalacje, których łączna zdolność produkcyjna wymaga zużycia LZO (VOC) na poziomie przekraczającym 5 Mg/rok obowiązują standardy emisyjne określone w załączniku nr 8, w tabeli 1, pozycja 11, to jest standard S1 (standard emisji zorganizowanej – stężenie LZO (VOC) w gazach odlotowych w przeliczeniu na TOC) równy 100 mg/m3u lub 75 mg/m3u lub 50 mg/m3u oraz standard S2 (standard emisji niezorganizowanej) wynoszący 20 %. Ze względu na uniwersalny charakter kategorii, obejmującej wiele rodzajów materiałów oraz nie określający metody powlekania, kategoria ta jest najczęściej występującą wśród instalacji podlegających pod standardy emisji LZO.

    Zgodnie z § 34.1. ww. rozporządzenia dotrzymanie standardu S2 sprawdza się na podstawie następującego równania:

     Bilans_LZO_5_-_powlekanie_metali%2C_twor

    Dla instalacji prowadzących powlekanie metali, tworzyw sztucznych, powlekanie tkanin, włókien, folii lub powlekanie papieru poprawne wyznaczenie elementów powyższego wzoru wymaga zachowania następujących zasad:

    • precyzyjnego określenia LZO (VOC) w wykorzystanych materiałach (I1): zaleca się oparcie obliczeń na strumieniach preparatów, dla których w sposób wiarygodny określono zawartość LZO (VOC), np. z podziałem wykorzystywanych preparatów na poszczególne rodzaje (najbardziej szczegółowo jak to możliwe), dla których dostawca zapewnia karty charakterystyki. W przypadku braku danych lub wątpliwości co do ich jakości, różnicę masy LZO (VOC) zawartych w surowcu i utrwalonej powłoce można wyznaczyć doświadczalnie. Przykłady oznaczeń dla różnych rodzajów farb przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Malowanie farbami rozpuszczalnikowymi. Analizą objęliśmy farbę epoksydową, poliwinylową, chlorokauczukową, ftalową, olejno-ftalową, poliuretanową oraz nitrocelulozową. Dla instalacji o stałych poziomach magazynowych na początku i końcu okresu rozliczeniowego można pominąć stany magazynowe,

    • wiarygodnego określenia masy LZO (VOC) odzyskanych i skierowanych poza instalację (I3) lub ponownie w niej zastosowanych (I2): w przypadku gdy wykorzystywany układ destylacji, lub układ adsorpcji z desorpcją nie jest wyposażony w automatyczny pomiar ilości rozpuszczalników, wymagane jest zastosowanie algorytmu szacowania strumienia I2, I3 odpowiadającego charakterystyce pracy eksploatowanych urządzeń,

    • wobec nielicznych rodzajów farb, w których w trakcie utwardzania następuje wiązanie LZO (VOC) w masie powłoki lakierniczej, uzyskanie zweryfikowanych danych o masie LZO (VOC) zawartych w produkcie (H),

    • zidentyfikowania strumieni odpadów zawierających LZO (O), w szczególności:

      • szlamów z układów mokrego wychwytywania odkurzu,

      • farb odpadowych,

      • wykorzystanych „brudnych” rozpuszczalników (dla instalacji bez układu destylacji),

      • pozostałości w opakowaniach,

    w przypadku istotnych różnic w masie odpadów magazynowanych na początku i końcu okresu rozliczeniowego, zaleca się uwzględnienie w bilansie LZO różnicy stanów magazynowych,

    • wiarygodnego określenia ładunku LZO (VOC) zawartych w ściekach (W): w przypadku instalacji o znaczących strumieniach ścieków, zaleca się określenie zawartości LZO (VOC) na podstawie pomiarów,

    • określenia rzeczywistej ilości LZO (VOC) zneutralizowanych lub zatrzymanych w urządzeniach oczyszczających odgazy (R): wielokrotny pomiar skuteczności urządzeń dopalających, pomiar masy adsorbentów „czystych” i wykorzystanych,

    • zapewnienia dostatecznej pewności obliczeń wielkości emisji zorganizowanej (G) z wyłączeniem emisji z układów wentylacji ogólnej i odpowietrzeń zbiorników, które nie są wyposażone w urządzenia ograniczające emisję.

    Zrównoważenie emisji LZO (VOC)

    Określenie dla instalacji do powlekania dwóch rodzajów standardów (S1 oraz S2) daje możliwość zrównoważenia emisji LZO (VOC). Pomijając strumienie poboczne (O, W) oraz z uwzględnieniem specyfiki stosowanych farb (decydującej o strumieniu H), celem zrównoważenia emisji jest właściwe wypośrodkowanie ładunku LZO (VOC) pomiędzy emisję zorganizowaną i niezorganizowaną tak, by oba standardy były dotrzymane. Metodyka ta dotyczy głównie instalacji nowych lub zmienianych w zakresie układów wentylacyjnych. Przy projektowaniu wydajności układów wentylacyjnych kabin lakierniczych, pól odkładczych i suszarni, równie istotnym kryterium jak dotrzymanie standardu S1 jest wielkość ładunku o jaki te strumienie pomniejszają ilość LZO (VOC) wprowadzanych w sposób zorganizowany, a więc kryterium standardu S2. Właściwe zrównoważenie emisji pozwala również w niektórych przypadkach wyeliminować potrzebę instalowania urządzeń do redukcji emisji lub ograniczyć strumień powietrza jaki musi być oczyszczany, a który decyduje o kosztach inwestycyjnych i eksploatacyjnych.

    Aktualności
    • 28
      maj
      Zapraszamy na 3. Europejskie Forum Pelletu połączone z 10. Forum Pelletu. Wydarzenia odbędą się w dniach 12-13 czerwca 2025 r. w Gdyni. Organizowane przez Magazyn Biomasa Forum Pelletu to miejsce spotkań producentów i dystrybutorów pelletu i kotłów pelletowych, dostawców technologii, przedstawicieli sektora energetycznego i ciepłowniczego, a także samorządów i stowarzyszeń branżowych.  Wydarzenie będzie miejscem wymiany aktualnych informacji na temat innowacji technologicznych, nowych trendów i prognoz dla europejskich rynków pelletu. Program konferencji obejmuje następujące zagadnienia: Europejskie regulacje dla pelletu drzewnego Zmiany w certyfikacji pelletu  Polski rynek pelletu w Europie – interakcje z innymi państwami Rynek urządzeń grzewczych na pellet w Polsce – stan aktualny i prognozy rozwoju Szczegółowe informacje są dostępne na stronie https://magazynbiomasa.pl/forum-pelletu
    • 05
      maj
      W minionym tygodniu zostały opublikowane roczne oceny jakości powietrza za rok 2024 – kluczowe dokumenty dla końcowego etapu procesu inwestycyjnego (uzyskania pozwolenia zintegrowanego lub pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza). Wskazane w raportach obszary przekroczeń standardów jakości powietrza, które zgodnie z art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska determinują konieczność przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego dla instalacji nowych lub zmienianych w sposób istotny, będą obowiązywały przez rok, do momentu opublikowania rocznej oceny jakości powietrza za rok 2025 (30.04.2026). Raporty dla poszczególnych województw i szczegółowe informacje o systemie rocznych ocen w kontekście postępowań kompensacyjnych przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza
    • 23
      kwiecień
      Zapraszamy na 8. edycję Kongresu Biometanu, która odbędzie się 20-21 maja 2025 w Poznaniu. Kongres będzie znakomitą okazją do oceny sytuacji w branży, w szczególności w kotekście przyszłości jaka czeka rynek biometanu. Kongres jest zorganizowany w formule Conference&Expo, tworząc przestrzeń zarówno do poznania uwarunkowań rynku biometanu w Polsce oraz dotychczasowych doświadczeń prowadzących instalacje, jak i oferty dostawców technologii.
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Smart City FORUM 11-12 czerwca 2025 w Rzeszowie
    Forum Pelletu 12-13 czerwca 2025 Gdynia
    obliczenia śladu węglowego
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    JRC: High resolution assessment of air quality and health in Europe under different climate mitigation scenarios (6.6.2025)

    Instrat: Fundusz Modernizacyjny dla regionów wykluczonych z FST – co dalej z pomocą dla Turowa, Lubelszczyzny, Kozienic czy Połańca? (5.6.2025)

    IOŚ: Konferencja dot. wdrażania zasad ekoprojektowania w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) i opracowywaniu Cyfrowych Paszportów Produktowych oraz ocenie cyklu życia produktu – LCA (5.6.2025)

    EPA [niedoszacowanie odległości, na jaką niebezpieczne chemikaliów mogą się rozprzestrzenić w powietrzu w najgorszym scenariuszu uwolnienia] fines Valero Wilmington Refinery for chemical safety violations (4.6.2025)

    JRC: Konkurencyjność fotowoltaiki słonecznej w Unii Europejskiej (4.6.2025)

    EEA: Average CO2 emissions from new cars and new vans slightly increased in 2024 (4.6.2025)

    ETO: Jak sprawić, by dojazdy do pracy w UE były bardziej zrównoważone (30.5.2025)

    GIOŚ: Spotkanie Zespołu Eksperckiego ds. Zanieczyszczeń Przemysłowych w ramach IMPEL (28.5.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Uproszczenie unijnej granicznej opłaty węglowej. Rada ustala stanowisko negocjacyjne (27.5.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Emisje samochodowe CO₂: Rada aprobuje dodatkową elastyczność dla producentów (27.5.2025)

    INCITE: First sectoral workshop looks into innovative techniques in the Iron and Steel European industry (26.5.2025)

    EEA: EU Emissions Trading System ETS data viewer (18.5.2025)

    JRC: Zharmonizowane zasady obliczania śladu węglowego modułów fotowoltaicznych w kontekście dyrektywy UE w sprawie ekoprojektu (15.5.2025)

    JRC: Pipelines for hydrogen transport – A review of integrity and safety challenges (12.5.2025)

    KOBiZE: CAKE ponownie z najtrafniejszą krótkoterminową prognozą dotyczącą cen uprawnień do emisji EUA (7.5.2025)

    WIOŚ w Warszawie: Współpraca WIOŚ z organami samorządu terytorialnego: WIOŚ w Warszawie przedstawił analizę działań realizowanych w powiecie gostynińskim (7.5.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Emisje samochodowe CO₂ – Rada nie wprowadza zmian do wniosku Komisji (7.5.2025)

    U.S. EPA: Administrator Zeldin in The Hill - “EPA is rejecting the false choice between environmental stewardship and economic prosperity” (2.5.2025)

    JRC: European Research and Innovation in Zero-Emission Heavy-Duty Road Transport (2.5.2025)

    EEA: EU Emissions Trading System ETS data viewer (30.4.2025)

    EPA [CCS] and Texas Railroad Commission Sign Memorandum of Agreement on Geologic Storage of Carbon Dioxide (29.4.2025)

    EEA: PFAS polymers in focus: supporting Europe’s zero pollution, low-carbon and circular economy ambitions (29.4.2025)

    U.S. EPA [PFAS] Administrator Zeldin Announces Major EPA Actions to Combat PFAS Contamination (28.4.2025)

    EPA [transport] Addresses E-10 Standards, Allows for Nationwide Year-Round E15 Sales (28.4.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Characterization of tire wear particle emissions from different-mileage passenger cars

    High-resolution PM2.5 retrieval using Gaofen-1 WFV camera data

    Seasonal and wildfire biomass burning impact on gas-fuel heated northern European megacity: brown carbon apportionment

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/1131 z dnia 26 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 691/2011 w odniesieniu do inwestycji w łagodzenie zmiany klimatu i wprowadzające klasyfikację celów środowiskowych (4.6.2025)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2024 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (4.6.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1046 z dnia 26 maja 2025 r. w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Szwecję na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą jęczmienia, bobu, rzepaku, żyta, pszenżyta, pszenicy zwyczajnej i groszku łąkowego w tym państwie członkowskim (28.5.2025)

    Komunikat Komisji – Wytyczne w zakresie celów dotyczących stosowania paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego w sektorach przemysłu i transportu (27.5.2025)

    Zalecenie Komisji UE 2025/1021 z dnia 22 maja 2025 r. w sprawie ubóstwa transportowego: jak zapewnić przystępną cenowo, dostępną i sprawiedliwą mobilność (26.5.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 24 marca 2025 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Danii, Niemiec, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Rumunii, Finlandii i Szwecji do rejestru Unii (26.5.2025)

    Decyzja Rady UE 2025/868 z dnia 23 kwietnia 2025 r. w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na dwunastej sesji Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków o przedłużenie szczególnych wyłączeń oraz wniosków o zmianę załącznika A do tej konwencji (12.5.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Przyszłość przemysłu Unii Europejskiej w obliczu wysokich cen energii i kosztów transformacji (30.4.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2025/772 z dnia 16 kwietnia 2025 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia wykonawczego UE 2019/1842 ustanawiającego zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dalszych ustaleń dotyczących dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności (22.4.2025)