Bilans LZO – lotne związki organiczne zawarte w produktach

    Za określenie zawartości LZO (VOC) w produktach całkowitą odpowiedzialność ponosi ich producent. W przypadku niektórych rodzajów procesów poprawne jest, lub bez uszczerbku dla poprawności bilansu możliwe jest założenie zerowej zawartości LZO (VOC) w produktach. Do procesów tych należy m.in. większość technik druku, czyszczenie materiałów oraz powlekanie z wykorzystaniem preparatów, w których wiązanie powłoki jest skutkiem wyłącznie odparowania rozpuszczalników, jak również produkcja niektórych farmaceutyków. Z kolei wśród procesów, w których oznaczenie LZO (VOC) w produktach jest decydujące dla bilansu znajduje się wytwarzanie mieszanin powlekających, farb i spoiw, impregnowanie drewna z zastosowaniem niektórych rodzajów preparatów, laminowanie i nakładanie spoiwa.

    Spośród wymienionych powyżej działalności szczególnej staranności wymaga określanie zawartości LZO (VOC) w farbach, lakierach i spoiwach. Oprócz dodatkowych wymagań prawnych limitujących ilość LZO (VOC) w wyrobach oraz standardów określonych dla tego rodzaju działalności, prowadzący instalację muszą uwzględniać wymagania odbiorców, którzy podlegają standardom emisyjnym z racji stosowania preparatów w swoich instalacjach. Ich naturalnym oczekiwaniem jest obok wymagań jakościowych i technologicznych, również jak najmniejsza zawartość LZO (VOC) w preparatach, umożliwiająca osiągnięcie nominalnego zużycia rozpuszczalników poniżej progu klasyfikacji lub niska emisyjność pozwalająca dotrzymać standardy. To z kolei wymusza na producentach preparatów przeniesienie ciężaru identyfikacji LZO (VOC) na strumienie surowców. Bez wiarygodnych informacji o zawartości LZO (VOC) w tych strumieniach nie ma bowiem możliwości poprawnego określenia ich zawartości w produktach. W praktyce nie występują instalacje, w których w dwóch następujących po sobie latach nie ulegają zmianie receptury oraz asortyment produktów i surowców. Z tej perspektywy bilansowanie LZO (VOC) jest procesem ciągłym i powinno podlegać rozwiązaniom systemowym takim jak kontrola dokładności określenia zawartości LZO (VOC) w surowcach oraz walidacja metod prognozowania ilości LZO (VOC) w produktach. Dodatkowym czynnikiem wymuszającym modyfikację receptur jest również wymóg zastępowania substancji stwarzających zagrożenie określony w art. 58 dyrektywy IED oraz w § 51. projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów. Treść obu przepisów przedstawiono w zakładce Lotne związki organiczne zawarte w surowcach.

    W bilansowaniu niektórych rodzajów działalności zastępuje się wyznaczanie LZO (VOC) zawartych w produktach i surowcach na rzecz określenia straty LZO (VOC) podczas procesu. Sposób taki stosuje się np. dla procesu laminowania oraz nakładania niektórych rodzajów spoiw. Metodę tę oraz wskaźniki wyznaczone na przykładzie żywic poliestrowych przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Laminowanie żywicami poliestrowymi.

    Przywołane powyżej dodatkowe wymagania prawne limitujące zawartość LZO w produktach są aktualnie określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 8 sierpnia 2016 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych zawartych w niektórych farbach i lakierach przeznaczonych do malowania budynków i ich elementów wykończeniowych, wyposażeniowych oraz związanych z budynkami i tymi elementami konstrukcji oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2016 r. poz. 1353), zastępującym rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących ograniczenia emisji lotnych związków organicznych powstających w wyniku wykorzystywania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1569).

    Odmiennie niż w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1546) lotne związki organiczne zdefiniowano w ww. rozporządzeniu jako LZO o początkowej temperaturze wrzenia mniejszej lub równej 250ºC, mierzonej w warunkach ciśnienia normalnego 101,3 kPa. W przypadku niektórych związków chemicznych różnice w klasyfikacji mogą powodować błędy w bilansie. W takim przypadku należy ujednolicić kryterium klasyfikacji, przyjmując dla instalacji podlegających pod standardy emisyjne definicję zawartą w rozporządzeniu o standardach oraz definicję zawartą w rozporządzeniu o LZO zawartych o farbach i lakierach dla instalacji, które nie podlegają pod standardy emisyjne, ale produkowane w nich wyroby muszą spełniać wymagania rozporządzenia.

    Dopuszczalne wartości maksymalnej zawartości LZO w mieszaninach do odnawiania pojazdów wynoszą (g/l w produkcie gotowym do użytku):

    Produkt
    Typ
    Zawartość
    LZO (g/l)
    Mieszaniny do przygotowania i czyszczenia
    Mieszaniny do przygotowania
    850
    Mieszaniny do czyszczenia
    200
    Kity szpachlowe, szpachlówki
    Wszystkie rodzaje
    250
    Farby do gruntowania
    Podkłady wypełniające i farby do gruntowania metalu
    540
    Grunt reaktywny
    780
    Farby nawierzchniowe
    Wszystkie rodzaje
    420
    Farby wykończeniowe z efektami specjalnymi
    Wszystkie rodzaje
    840

    Dopuszczalne wartości maksymalnej zawartości LZO w farbach i lakierach przeznaczonych do malowania budynków i ich elementów wykończeniowych, wyposażeniowych oraz związanych z budynkami i tymi elementami konstrukcji wynoszą (g/l w produkcie gotowym do użytku):

    Produkt
    Typ
    Zawartość
    LZO (g/l)
    Farby matowe na wewnętrzne ściany i sufity z połyskiem mniejszym lub równym 25 jednostkom przy kącie α = 60º
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    30
    Farby z połyskiem na wewnętrzne ściany i sufity z połyskiem większym od 25 jednostek przy kącie α = 60º
    Farby wodne
    100
    Farby rozpuszczalnikowe
    100
    Farby na zewnętrzne mury
    Farby wodne
    40
    Farby rozpuszczalnikowe
    430
    Farby kryjące do malowania wewnętrznych lub zewnętrznych elementów wykończeniowych i okładzin z drewna, metalu lub tworzyw sztucznych
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    300
    Lakiery do malowania wewnętrznych lub zewnętrznych elementów wykończeniowych oraz bejce, włącznie z nieprzezroczystymi
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    400
    Bejce cienkopowłokowe do wnętrz i na zewnątrz
    Farby wodne
    130
    Farby rozpuszczalnikowe
    700
    Farby do gruntowania
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    350
    Farby do gruntowania o właściwościach wiążących
    Farby wodne
    30
    Farby rozpuszczalnikowe
    750
    Farby jednoskładnikowe wysokojakościowe
    Farby wodne
    140
    Farby rozpuszczalnikowe
    500
    Farby dwuskładnikowe wysokojakościowe do specjalnego stosowania, w szczególności na podłogi
    Farby wodne
    140
    Farby rozpuszczalnikowe
    500
    Farby tworzące powłoki wielobarwne
    Farby wodne
    100
    Farby rozpuszczalnikowe
    100
    Farby z efektem dekoracyjnym
    Farby wodne
    200
    Farby rozpuszczalnikowe
    200

    W przedstawionych powyżej limitach zawartości LZO nie uwzględnia się lotnych związków organicznych, które reagują chemicznie podczas schnięcia, wbudowując się w powłokę.

    Stronę zaktualizowano 30.08.2016 r.

    Aktualności
    • 16
      maj
      Stronę dotyczącą Rocznych ocen jakości powietrza uzupełniliśmy o zestawienie ocena za rok 2021. Dokumenty te będą obowiązywały do daty publikacji kolejnych ocen (za rok 2022), prawdopodobnie do końca kwietnia 2023 r. Aktualizacja rocznych ocen jakości powietrza ma szczególne znaczenie dla określania obszarów, na których uzyskanie pozwolenia emisyjnego dla instalacji nowych i istotnie zmienionych jest możliwe po przeprowadzeniu postępowania kompensacyjnego (zgodnie z art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska) oraz dla ustalania wartości tła zanieczyszczenia powietrza wydawanego przez wydziały regionalne GIOŚ. Adresy rocznych ocen zostały przedstawione w dziale OPERATY OCHRONY POWIETRZA, w zakładce Roczna ocena jakości powietrza za rok 2021, 2020, 2019
    • 02
      maj
      Zapraszamy na V Narodowy Kongres Biometanu, który odbędzie się 30 i 31 maja 2022 w Airport Hotel Okęcie w Warszawie. Tegoroczny Kongres będzie dotyczył perspektyw produkcji biometanu w Polsce, technicznych aspektów zatłaczania biometanu do sieci gazowej, wsparcia dla biometanu oraz potencjału „zielonego” wodoru produkowanego z biometanu. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Organizatora – wydawcy magazynu Biomasa.pl: https://wszystkooemisjach.pl/480/v-narodowy-kongres-biometanu  
    • 07
      kwiecień
      Ruszyły zapisy na letnią edycję szkoleń z Obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i Specjalisty ds. Emisji. Szczegółowe informacje o szkoleniach oraz formularze zgłoszeń dostępne są na stronach: - Specjalista ds. Emisji – szkolenie 21-22.06.2022 - Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu - 31.05.2022 Webinarium / 01.06.2022 Warsztaty on-line
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB

    W sesji jesiennej 2022 roku odbęda się następujące szkolenia:

    - bilans LZO

    - specjalista ds. emisji

    - metodyka referencyjna obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu (przygotowanie dokumentacji i weryfikacja)

    Trwają prace przygotowawcze stron szkoleń i uzgodnienia terminów

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [praca urządzeń ochronnych], IDEM Reach Settlement with Metalworking Lubricants Company on Clean Air Act Violations (05.08.2022)

    EEA: Exposure of agricultural area to ozone in EEA member countries (05.08.2022)

    EEA: Exposure of forest area to ozone in EEA member countries (05.08.2022)

    MKiŚ: Konsultacje Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (03.08.2022)

    EPA [tlenek etylenu] Launches Community Engagement Efforts on New Ethylene Oxide Risk Information (03.08.2022)

    GIOŚ: 1 000 000 zł kary dla właściciela składowiska odpadów w Kamieńcu (01.08.2022)

    U.S. EPA [transport] FCA US LLC Sentenced in Connection with Conspiracy to Cheat U.S. Emissions Tests (01.08.2022)

    U.S. EPA [transport] Flo~Pro Performance Exhaust and Thunder Diesel & Performance Company to Halt Sales of Illegal Vehicle Emission Control Defeat Devices and Pay a $1.6 Million Penalty (29.07.2022)

    WIOŚ Wrocław: Kontrola w zakładzie garbarskim, powodującym nieprzyjemny i uciążliwy dla okolicznych mieszkańców zapach (27.07.2022)

    EEA: EU Emissions Trading System (ETS) data viewer (27.07.2022)

    U.S. EPA [uwolnienia awaryjne] Kern County Company to pay $214K Penalty for Violations of Clean Air Act, Emergency Notification Requirements (27.07.2022)

    ETO [zakończenie uzależnienia UE od paliw kopalnych i szybkie przejście na czystą energię] Opinion 04/2022 (26.07.2022)

    U.S. EPA [pochodnie] LyondellBasell Companies Agree to Reduce Air Pollution at Chemical Plant in Morris, Illinois (25.07.2022)

    GIOŚ: Nowa stacja monitoringu powietrza w Zielonej Górze (25.07.2022)

    EPA [nieszczelności instalacji], Justice Department, and State of Colorado settlement with DCP Operating Company LP Resolves Clean Air Act Violations at natural gas plants in Colorado Agreement reflects joint efforts to reduce harmful air pollution in Colorado communities (25.07.2022)

    ETO: Opinion 03/2022 concerning the Commission’s proposal for a Council Regulation on the methods and procedurę for making available own resources based on the Emissions Trading System, the Carbon Border Adjustment Mechanism and reallocated profits, and on the measures to meet cash requirements (15.07.2022)

    EEA: European Union emissions inventory report under the Convention on Long-range Transboundary Air Pollution LRTAP  (11.07.2022)

    EEA: National Emission reduction Commitments Directive reporting status 2022 (11.07.2022)

    EPA [transport] fines Oxnard manufacturer over $1 million for selling ‘defeat devices’, harming air quality (07.07.2022)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Effects of long-term exposure to major outdoor air pollutants for the risk of chronic inflammatory airway diseases in adults with potential interaction detection in Taiwan Biobank

    Effects of aerosol on terrestrial gross primary productivity in Central Asia

    Assessment of the Madrid region air quality zoning based on mesoscale modelling and k-means clustering OPEN ACCESS

    Zobacz EUR-Lex:

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1362 z dnia 1 sierpnia 2022 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do parametrów przyczep do pojazdów ciężarowych w zakresie ich wpływu na emisję CO2, zużycie paliwa, zużycie energii i bezemisyjny zasięg pojazdów silnikowych oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 (05.08.2022)

    Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 10/22/COL z dnia 26 stycznia 2022 r. uzupełniająca Wytyczne w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych po 2021 r. 2022/1353 (04.08.2022)

    Sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1505 z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniającego załączniki I, II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS)  Dz.U. L 222 z 29.8.2017 (04.08.2022)

    Sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) 2018/2026 z dnia 19 grudnia 2018 r. zmieniającego załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) Dz.U. L 325 z 20.12.2018  (04.08.2022)

    Sprawa T-92/21: Wyrok Sądu z dnia 8 czerwca 2022 r. – Darment/Komisja [Środowisko naturalne – Rozporządzenie (UE) nr 517/2014 – Fluorowane gazy cieplarniane – Elektroniczny rejestr kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów – Decyzja o wpisaniu – Zezwolenie na użycie kontyngentu – Wykonanie wyroku Sądu – Zasada dobrej administracji (01.08.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Jakie warunki są niezbędne do społecznej akceptacji transformacji energetycznej i przejścia na gospodarkę niskoemisyjną?”(opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji francuskiej w Radzie UE (29.07.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Strategia UE na rzecz ochrony gleb 2030 – Korzyści ze zdrowych gleb dla ludzi, żywności, przyrody i klimatu (29.07.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Gotowi na 55" osiągnięcie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. w drodze do neutralności klimatycznej (18.07.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Plan działania UE na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby (13.07.2022)

    Sprostowanie do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/716 z dnia 6 maja 2022 r. w sprawie zatwierdzenia jako technologii innowacyjnej, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631, inteligentnego podgrzewacza oleju napędowego do stosowania w konwencjonalnych silnikach spalinowych oraz niektórych hybrydowych samochodach osobowych z napędem elektrycznym i lekkich pojazdach użytkowych (07.07.2022)

    Wyrok TSUE z dnia 12 maja 2022 r. – Komisja Europejska/Republika Włoska [Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Artykuł 13 ust. 1 i załącznik XI – Systematyczne i trwałe przekroczenie wartości dopuszczalnych dla dwutlenku azotu (NO2) w określonych strefach i aglomeracjach włoskich – Artykuł 23 ust. 1 – Załącznik XV – „Jak najkrótszy” okres przekroczenia – Odpowiednie środki (04.07.2022)

    Wyrok TSUE z dnia 12 maja 2022 r. – Komisja Europejska/Republika Bułgarii [Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Artykuł 13 ust. 1 i załącznik XI – Systematyczne i trwałe przekraczanie wartości dopuszczalnych dla dwutlenku siarki (SO2) w strefie BG0006 (południowo-wschodniej), Bułgaria – Artykuł 23 ust. 1 i załącznik XV – „Jak najkrótszy” okres przekroczenia – Odpowiednie działania (04.07.2022)