Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – spalanie odpadów

    Zakres substancji wymagających uwzględnienia w systemie opłat w przybliżeniu odpowiada rodzajom związków, dla których ustalone zostały standardy emisyjne, rozszerzonym o dwutlenek węgla. Do substancji tych należą:

    • tlenki azotu w przeliczeniu na dwutlenek azotu,

    • pył ogółem (pył całkowity),

    • tlenek węgla,

    • dwutlenek siarki,

    • substancje organiczne w postaci gazów i par wyrażone jako całkowity węgiel organiczny,

    • chlorowodór (emisja wymaga potwierdzenia),

    • fluorowodór (emisja wymaga potwierdzenia),

    • metale ciężkie i ich związki wyrażone jako metal: kadm, tal, rtęć, antymon, arsen, ołów, chrom, kobalt, miedź, mangan, nikiel, wanad (również inne metale, w zależności od składu spalanych odpadów),

    • dioksyny i furany,

    • dwutlenek węgla.

    Wobec substancji monitorowanych w sposób ciągły podstawą naliczania opłat są wyniki z systemu pomiarowego. Warunkiem uznania ich za poprawne jest spełnienie wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. Nr 206 poz. 1291) oraz wymagania dodatkowe określone w obowiązującym instalację pozwoleniu, w szczególności dotrzymanie procedur zapewniających odpowiedni poziom jakości pomiarów w tym kalibracji i walidacji. Wymogi wobec systemu pomiarów ciągłych opisano szerzej w zakładce Spalanie paliw w źródłach wyposażonych z system do ciągłego pomiaru emisji.

    Wobec pozostałych substancji podstawą naliczenia opłaty za emisję są głównie wyniki pomiarów, do których prowadzący instalacje zobowiązani są na podstawie ww. rozporządzenia, lub na podstawie innych obowiązków określonych w pozwoleniu. Warunkiem uznania wyników pomiarów za poprawne jest wykonanie pomiarów przez laboratorium akredytowane, lub laboratorium własne objęte systemem zarządzania jakością, zgodnie z art. 147a ustawy Prawo ochrony środowiska. Stanowiska pomiarowe pomiarów ciągłych, porównawczych jak i pomiarów okresowych powinny spełniać wymagania normy PN-Z-04030-7 Ochrona czystości powietrza. Badania zawartości pyłu. Pomiar stężenia i strumienia masy pyłu w gazach odlotowych metodą grawimetryczną. Wymagania techniczne lokalizacji stanowisk opisano w dziale Prawo w zakładce Stanowiska pomiarowe.

    Ogólne zasady wyznaczania wskaźników emisji na podstawie wyników pomiarów okresowych opisano w zakładce Spalanie paliw w źródłach, z których emisja mierzona jest w sposób okresowy  oraz w dziale Obliczenia emisji w zakładce Spalanie paliw. Przy wyborze sposobu wyznaczania wskaźników oraz metod obliczeniowych emisji ze spalania odpadów szczególnej uwagi wymaga analiza zmienności składu odpadów, warunków prowadzenia procesu oraz pracy urządzeń oczyszczających odgazy. Zasady ogólne należy wobec instalacji spalania odpadów uszczegółowić w następującym zakresie:

    • emisje dioksyn i furanów odnieść do emisji pyłu (wskaźnik ng/kg emitowanego pyłu),

    • rodzaje metali objętych obliczeniami ustalić na podstawie analizy spalanych odpadów lub osadów ściekowych oraz emitowanych pyłów, obejmując cynk i inne metale specyficzne dla spalanego strumienia,

    • wykluczyć lub określić emisję wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych,

    • uwzględnić emisję substancji specyficznych dla instalacji spalania odpadów niebezpiecznych,

    • dla instalacji wyposażonych w układ SCR określić emisję amoniaku.

    Odrębnej oceny w systemie naliczania opłat wymaga emisja dwutlenku węgla. Ogólny wskaźnik emisji CO2 podany w Dokumencie Referencyjnym dla najlepszych dostępnych technik dla spalania odpadów (sierpień 2006) odzwierciedla zakres 0,7 – 1,7 Mg/Mg odpadów. Zaleca się wyznaczanie emisji CO2 na podstawie bilansu węgla zawartego w spalanych odpadach.

    Poniżej przedstawiono przykładowe wielkości emisji ze spalarni odpadów komunalnych w Belgii i Austrii (źródło: Dokument Referencyjny dla najlepszych dostępnych technik dla spalania odpadów (sierpień 2006), tabela 3.9):

    • tlenki azotu: 189 ÷ 2141 g/Mg odpadów,

    • tlenek węgla: 101 ÷ 126 g/Mg odpadów,

    • dwutlenek siarki: 24,8 ÷ 129 g/Mg odpadów,

    • pył: 7 ÷ 165 g/Mg odpadów,

    • chlorowodór: 4 ÷ 70 g/Mg odpadów.

    Opłaty za emisję w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych

    W przypadku gdy do emisji w warunkach pracy instalacji odbiegających od normalnych dochodzi poprzez emitor podstawowy, na którym zainstalowany jest system pomiaru ciągłego, ładunki substancji uwalnianych w tych warunkach są ujmowane w raportach z pomiarów ciągłych. Gdy jednak do emisji dochodzi z pominięciem punktu monitoringowego, np. poprzez emitor rezerwowy lub w wyniku otwarcia komory pieca, ładunki te powinny zostać oszacowane i uwzględnione w opłacie sumarycznej.

    Opłaty za emisję przy niesprawnym systemie do pomiaru ciągłego

    Standardowo oprogramowanie przetwarzające dane z systemu do pomiaru ciągłego jest wyposażone w algorytmy danych zastępczych, przyjmowanych na czas niesprawności poszczególnych układów pomiarowych systemu. Gdy jednak awaria systemu uniemożliwia zastosowanie przewidzianej procedury, wielkość emisji w czasie awarii powinna być obliczana metodą alternatywną (zewnętrzną). Sposobem umożliwiającym uniknięcie braku danych o emisji jest wcześniejsze wyznaczenie wskaźników emisji, które mogą zostać zastosowane w czasie pracy instalacji z niesprawnym systemem do pomiaru ciągłego. Dodatkowe działania do jakich jest zobowiązany prowadzący instalację w przypadku niesprawności systemu do pomiaru ciągłego określa punkt 6 pouczenia zawartego w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobranej wody (Dz.U. Nr 206, poz. 1291).

    Opłaty za emisję ze źródeł pomniejszych

    Mimo iż ponad 99,9 % całkowitej kwoty za emisję substancji do powietrza z instalacji spalania odpadów może być związana z procesem spalania odpadów, w systemie opłat powinny zostać również uwzględnione źródła pomniejsze. Zgodnie z ogólnymi zasadami wyznaczania emisji ze źródeł tego rodzaju obliczenia mogą być wykonywane na najniższym poziomie dokładności i wiarygodności, co odpowiada wymaganiom optymalizacji wykorzystania zasobów, w tym środków finansowych jakimi dysponują służby ochrony środowiska przy obliczaniu należnych opłat oraz są zgodne z zasadą ograniczania nieuzasadnionych kosztów i zasadą optymalizacji kosztów, które zostały określone w Dokumencie Referencyjnym BAT dla ogólnych zasad monitoringu (lipiec 2003) oraz w projekcie JRC Monitoring emisji do powietrza i wody (październik 2013). Wśród źródeł pomniejszych jakie mogą występować w ramach instalacji spalania paliw lub na terenie zakładu eksploatującego spalarnię uwzględnienia wymagają:

    • magazyn odpadów (jeśli powietrze wentylacyjne nie jest w całości pobierane do procesu spalania),

    • zbiorniki i silosy materiałów pomocniczych,

    • maszyny robocze wyposażone w silniki spalinowe (ładowarki, wózki widłowe),

    • układ przeładunku i przetwarzania pozostałości po spaleniu,

    • laboratorium.

    Aktualności
    • 12
      maj
      Serdecznie zapraszamy na szkolenia zaplanowane na wrzesień br.: - Specjalista ds. Emisji - Bilans LZO - Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń w powietrzu Cykl szkoleń w sesji jesiennej rozpoczyna dwudniowe szkolenie Specjalista ds. Emisji, które odbędzie się w dniach 12-13 września br. Szkolenie poprowadzi prof. Agnieszka Goroncy, Bartosz Kuśmidrowicz i Konrad Jabłoński. Szczegółowe informacje o szkoleniu zamieściliśmy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/513 W kolejnym tygodniu września odbędzie się szkolenie z Bilansów LZO (webinarium live 19.09.2023, warsztaty 20.09.2023). Szczegóły szkolenia przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/517 Jesienny cykl szkoleń zamyka szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu, które odbędzie się 26-27 września (webinarium live oraz warsztaty). Szkolenie poprowadzi Bartosz Kuśmidrowicz oraz Ryszard Samoć. Szczegółowe informacje o szkoleniu na stronie https://wszystkooemisjach.pl/515
    • 12
      maj
      Stronę z rocznymi ocenami jakości powietrza, zamieszczoną w dziale Operaty Ochrony Powietrza, uzupełniliśmy o publikacje GIOŚ za rok 2022. Stronę uzupełniliśmy również o Najważniejsze informacje o rocznych ocenach jakości powietrza. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza Dokumenty opublikowane przez GIOŚ stanowią podstawę oceny, czy na danym obszarze wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, a także pozwolenia zintegrowanego wymaga wcześniejszego postępowania kompensacyjnego, o którym mowa w art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska. Publikacja rocznych ocen jakości powietrza zamyka również etap weryfikacji danych monitoringowych za rok 2022 i umożliwia aktualizację informacji o tle zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Ustalone wartości będą obowiązywały przez kolejny rok. Artykuł o zasadach sporządzania informacji o tle zamieściliśmy na stronie: https://wszystkooemisjach.pl/487/tlo-zanieczyszczenia-powietrza-aktualny-stan-jakosci-powietrza
    • 03
      kwiecień
      W minionym tygodniu (28.03) w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (L 90/46) zostało opublikowane Zalecenie Komisji (UE) 2023/688 z dnia 20 marca 2023 r. w sprawie pomiaru liczby cząstek stałych do celów okresowej kontroli technicznej pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Oprócz względów środowiskowych i ekonomicznych, genezą zalecenia są wnioski z badań, które wskazują, że „nawet pojazdy z uszkodzonymi lub poddanymi ingerencji filtrami cząstek stałych w silnikach Diesla mogą pomyślnie przejść badanie zadymienia, a wadliwe działanie nie zostanie zauważone”. Zdaniem Komisji „aby móc wykryć pojazdy z wadliwymi filtrami cząstek stałych w silnikach Diesla, należy wprowadzić w ramach okresowych kontroli technicznych pojazdów pomiar liczby cząstek stałych „PN” – według metodyki wspólnej dla wszystkich krajów członkowskich Unii. System obejmie pojazdy lekkie z silnikami Diesla zarejestrowane po raz pierwszy od 1 stycznia 2013 r. (Euro 5b i nowsze) oraz pojazdy ciężarowe o dużej ładowności z silnikami Diesla zarejestrowane po raz pierwszy od 1 stycznia 2014 r. (Euro VI i nowsze). Opublikowane zalecenie ma stanowić pierwszy krok w kierunku zharmonizowanego pomiaru liczby cząstek stałych „PN” podczas badań zdatności do ruchu drogowego w całej Unii. Załącznik do zalecenia zawiera Wytyczne dotyczące pomiaru liczby cząstek stałych. Zalecenie 2023/688 jest dostępne na stronie eur-lex
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 12 - 13 września 2023
    szkolenie Bilans LZO 19 20 września 2023
    szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 26 27 września 2023
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [zmiany jakości powietrza w USA  latach 1990-2022] Releases Annual Air Report, Highlighting Trends through 2022 (23.05.2023)

    IPPC Bureau: The eighteenth meeting of the IED Article 13 forum took place on 22 May 2023. The forum expressed its opinion on the best available techniques reference documents for the Slaughterhouses, Animal By-products and/or Edible Co-products industries – SA BREF (22.05.2023)

    EPA [nadchlorany] Awards Nearly $2.5M for Research to Assess Perchlorate after Firework Events (22.05.2023)

    IPPC Bureau: The Final Meeting for the review of the best available techniques reference document for the Smitheries and Foundries Industry SF BREF (21/05.05.2023)

    EPA [nowe standardy w sektorze energetycznym] Proposes New Carbon Pollution Standards for Fossil Fuel-Fired Power Plants to Tackle the Climate Crisis and Protect Public Health (11.05.2023)

    IOS: Convention on long-range transboundary air pollution (11.05.2023)

    EPA [praca silników na biegu jałowym] Ensures that Hartford Bus Company Reduces Engine Idling (11.05.2023)

    U.S. EPA [jakość powietrza w portach] Biden-Harris Administration Announces $4 Billion Through the Investing in America Agenda for Clean Port Upgrades and Clean Heavy-Duty Vehicles to Improve Air Quality and Protect Public Health (05.05.2023)

    GIOŚ: Kontrole zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym w instalacjach oraz w oleju napędowym na statkach żeglugi śródlądowej (05.05.2023)

    U.S. EPA [LDAR] Georgetown, South Carolina Chemical Plant to Address Clean Air Act Violations Under Settlement (03.05.2023)

    EEA: European environment and health atlas goes live — check your place (03.05.2023)

    JRC: The EU 2022 wildfire season was the second worst on record (02.05.2023)

    EPA [CCS] Opens Public Comment on Proposal Granting Louisiana Primacy for Carbon Sequestration and Protection of Drinking Water Sources (28.04.2023)

    EEA: EU Emissions Trading System (ETS) data viewer (27.04.2023)

    U.S. EPA [NOx] Tesoro to Pay $27.5 Million For Violating Previous Court Order Requiring Them to Reduce Air Pollution at Their Martinez, Calif. Refinery (27.04.2023)

    MKiŚ: Wiceminister Ireneusz Zyska na IV. Posiedzeniu Rady Koordynacyjnej ds. Gospodarki Wodorowej (26.04.2023)

    EPA [tlenek etylenu, chloropren] Announces Public Hearing on Proposal to Strengthen Standards for Chemical and Polymers Plants (26.04.2023)

    KOBiZE: Projekty aktów prawnych dot. unijnej polityki klimatycznej przyjęte w kwietniu 2023 r. przez Parlament Europejski i Radę UE (26.04.2023)

    NIK: wnioski o zmianę powszechnych praktyk w planowaniu przestrzennym, w tym dla lokalizacji przedsięwzięć (25.04.2023)

    EEA: European city air quality viewer (25.04.2023)

    EPA [bezwodny amoniak; uwolnienie awaryjne] Settlement with Arctic Glacier USA Resolves Chemical Emergency Release Notification Violations at Grayling, Michigan Facility (25.04.2023)

    U.S. EPA [uwolnienie awaryjne, śmierć pracowników] DuPont and former employee sentenced for plant explosion that killed four (25.04.2023)

    MKiŚ: Wiceminister Edward Siarka wziął udział w otwarciu Laboratorium Konwersji Biomasy (25.04.2023)

    EPA Releases Report Showing Health Impacts of Climate Change on Children in the United States (25.04.2023)

    EEA: Europe's air quality status 2023 (24.04.2023)

    EEA: Air pollution and children's health (24.04.2023)

    EPA [tlenek etylenu, LDAR] Settlement with Evonik Will Reduce Air Toxics in St. John the Baptist Parish, La. (24.04.2023)

    EEA: Trends in EU-27 emissions of selected air pollutants, as percentage of 2005 levels (24.04.2023)

    EEA: Percentages of contribution to primary emissions of major hazardous air pollutants by source EU-27, 2020 (24.04.2023)

    U.S. EPA [emisje z nieszczelności instalacji z gazem ziemnym] The Williams Companies and Related Entities Resolve Clean Air Act Violations at Alabama Natural Gas Processing Plant and 14 Other Facilities (20.04.2023)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Impact of oxygenated fuels on atmospheric emissions in major Colombian cities

    Unraveling the O3-NOX-VOCs relationships induced by anomalous ozone in industrial regions during COVID-19 in Shanghai

    Impact of land use change on the urban-rural temperature disparity in Eastern China

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Budownictwo drewniane na rzecz redukcji emisji CO2 w sektorze budowlanym”. Opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji szwedzkiej (25.05.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla”(COM(2022) 672 final – 2022/0394 (25.05.2023)

    Decyzja Rady (UE) 2023/1006 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na jedenastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków dotyczących poprawek do załącznika A do tej konwencji (24.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 22 marca 2023 r. [f-gazy] Sprawy T-825/19 i T-826/19 – Tazzetti/Komisja [Środowisko naturalne – Rozporządzenie (UE) nr 517/2014 – Fluorowane gazy cieplarniane – Elektroniczny rejestr kontyngentów na wprowadzanie wodorofluorowęglowodorów do obrotu – Przedsiębiorstwa o tym samym beneficjencie rzeczywistym – Jeden producent lub importer – Akt niekorzystny – Interes prawny – Dopuszczalność – Wniosek o dostosowanie skargi – Niedopuszczalność – Zarzut niezgodności z prawem – Wykładnia rozporządzenia wykonawczego zgodna z rozporządzeniem podstawowym – Uprawnienia wykonawcze Komisji (22.05.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego i zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/1060 (16.05.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (16.05.2023)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (16.05.2023)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (16.05.2023)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (16.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 23 marca 2023 r.: Sprawa C-70/21 – Komisja Europejska/Republika Grecka – Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Środowisko naturalne – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Artykuł 13 ust. 1 – Załącznik XI – Systematyczne i trwałe przekraczanie wartości dopuszczalnych dla pyłu zawieszonego (PM10) w aglomeracji Saloniki (EL 0004) – Artykuł 23 ust. 1 – Załącznik XV – „Jak najkrótszy” okres przekroczenia – Odpowiednie środki (15.05.2023)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2022 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE (15.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 16 marca 2023 r.: Sprawa C-174/21 – Komisja Europejska/Republika Bułgarii – Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego – Dyrektywa 2008/50/WE – Jakość otaczającego powietrza – Wyrok Trybunału stwierdzający uchybienie – Artykuł 260 ust. 2 TFUE – Obowiązek podjęcia środków zapewniających wykonanie takiego wyroku – Zarzucane przez Komisję Europejską uchybienie temu obowiązkowi – Brak jasności wezwania do usunięcia uchybienia co do kwestii, czy w dniu odniesienia wyrok należało jeszcze wykonać – Zasada pewności prawa – Niedopuszczalność (08.05.2023)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/900 z dnia 25 kwietnia 2023 r. ustanawiająca infrastrukturę do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych ACTRIS ERIC (03.05.2023)

    Decyzja Komisji z dnia 22 lutego 2023 r. zlecająca centralnemu administratorowi dziennika transakcji Unii Europejskiej wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Węgier, Niderlandów, Austrii, Słowenii, Słowacji, Finlandii i Szwecji do dziennika transakcji Unii Europejskiej (02.05.2023)

    Wyrok TSUE z dnia 9 marca 2023 r., sprawa C-375/21 – odmowa przyznania odstępstwa od wymagań dyrektywy o emisjach przemysłowych IED w przypadku ryzyka przekroczenia norm jakości powietrza (02.05.2023)

    wyrok TSUE dyrektywa o emisjach przemysłowych IED zanieczyszczenie powietrza
    ©Pixabay

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/866 z dnia 24 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do kwasu perfluorooktanowego (PFOA), jego soli i związków pochodnych (28.04.2023)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 19 października 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE (28.04.2023)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 19 października 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE (28.04.2023)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy” COM(2022) 542 final — 2022/0347 (27.04.2023)