Smart City Forum 18-19 listopada 2024 w Warszawie – Niezależność energetyczna miast: technologie, wyzwania i perspektywy

    Smart City Forum 18-19 listopada 2024 w Warszawie – Niezależność energetyczna miast: technologie, wyzwania i perspektywy

    Smart City Forum: nowoczesne rozwiązania dla inteligentnych miast!

     

    Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2024 roku w The Westin Warsaw Hotel, to najważniejsze wydarzenie w Polsce poświęcone inteligentnym miastom. Stanowi platformę, gdzie eksperci, samorządowcy i przedstawiciele biznesu spotykają się, aby dyskutować nad wyzwaniami związanymi z rozwojem miast.

    Program wydarzenia obejmuje kluczowe zagadnienia, takie jak transport, energetyka, data science oraz budownictwo, a także umożliwi samorządowcom zdobycie wiedzy potrzebnej do inwestowania w nowe technologie.

    Pierwszego dnia, uczestnicy będą mieli okazję zgłębić innowacyjne modele zarządzania miastami, skupiające się na współpracy z biznesem i dostosowaniu rozwiązań technologicznych do lokalnych potrzeb. Dyskusje obejmą także temat bezpieczeństwa miast, w tym budowę centrów cyberbezpieczeństwa i edukację mieszkańców w kontekście zagrożeń. Uwagę poświęci się również technologiom generującym oszczędności, takim jak termomodernizacja, automatyka budynkowa czy smart lighting, które poprawiają efektywność energetyczną i zarządzanie zasobami miejskimi. Zostaną omówione także kwestie związane z decentralizacją produkcji ciepła oraz rozwijaniem odnawialnych źródeł energii w miastach.

    Drugi dzień, skoncentruje się na tematyce edukacji i równości w miastach przyszłości. Uczestnicy będą debatować nad nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi wspierającymi pozyskiwanie kompetencji przyszłości oraz programami mieszkaniowymi promującymi równość i inkluzję społeczną, szczególnie w odniesieniu do osób cyfrowo wykluczonych i seniorów. W ramach bloku poświęconego smart security zostaną poruszone kwestie ochrony infrastruktury krytycznej, systemów IT oraz integracji cyberbezpieczeństwa z technologiami Smart City. W dalszej części przedstawione zostaną przykłady praktycznych wdrożeń sztucznej inteligencji, a także inicjatywy takie jak UrbanLab, które wspierają aktywne zaangażowanie mieszkańców i rozwój lokalnych społeczności poprzez budżety obywatelskie i politykę młodzieżową.

    Podczas wydarzenia uczestnicy będą mogli wymieniać się doświadczeniami oraz wypracowywać strategie, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju miast, poprawiając jakość życia mieszkańców i przygotowując je na wyzwania przyszłości.

    Wśród prelegentów pojawią się m.in.:

    • Jacek Karnowski, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
    • Paweł Gulewski, Prezydent Miasta Torunia
    • Katarzyna Kuczyńska-Budka, Prezydentka Miasta Gliwic
    • Agnieszka Rupniewska, Prezydentka Miasta Zabrza
    • Krystyna Danilecka-Wojewódzka, Prezydentka Miasta Słupska
    • Konrad Pokora, Prezydent Miasta Zduńska Wola
    • Magdalena Czarzyńska-Jachim, Prezydentka Miasta Sopot
    • Bartosz Dominiak, Dyrektor Generalny, Ministerstwo Cyfryzacji

    Kongres jest realizowany w ramach działalności MMC Polska organizującej prestiżowe kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia biznesowe dedykowane kadrze menedżerskiej oraz zarządom firm. Więcej na www.mmcpolska.pl.

    Niezalezność energetyczna miast: technologie, wyzwania i perspektywy

     

    Rosnące ceny energii, niestabilność geopolityczna oraz postępujące zmiany klimatyczne sprawiają, że władze miejskie intensyfikują działania na rzecz rozwoju lokalnych źródeł energii z OZE. Coraz więcej miast w Polsce sięga po rozwiązania, które zapewnią im bezpieczeństwo energetyczne i zrównoważony rozwój.

    Na temat innowacyjnych modeli zarządzania miastami, technologii generujących oszczędności oraz niezależności energetycznej miast będą debatować eksperci podczas 19. Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada b.r. w The Westin Warsaw Hotel w Warszawie. Szczegółowa agenda wydarzenia oraz zapisy: https://smartcityforum.pl/

    Zapraszamy!

    Znaczenie niezależności energetycznej dla bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju miasta

    Niezależność energetyczna miast to nie tylko kwestia ekonomiczna czy ekologiczna, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa. W coraz bardziej niestabilnym świecie, gdzie zdarzenia losowe, konflikty czy zmiany klimatyczne mogą prowadzić do zakłóceń w dostawach oraz skoków cen energii, własne źródła prądu stają się niezbędne dla funkcjonowania i rozwoju miast. Miasta, czerpiąc energię z lokalnych instalacji OZE, zyskują autonomię w kształtowaniu polityki energetycznej, która jest dopasowana do lokalnych potrzeb i warunków.  To przekłada się na stabilizację kosztów ich funkcjonowania, lepsze warunki dla biznesu oraz wyższą jakość życia mieszkańców. Mniejsza zależność od fluktuacji cenowych globalnych cen prądu pozwala lokalnym samorządom na długofalowe planowanie inwestycji koniecznych dla rozwoju miasta. Wśród nich, dużą część mogą stanowić projekty związane z odnawialnymi źródłami energii i rozwojem technologii smart city, co pozwala m.in. na realizację celów związanych ze zrównoważonym rozwojem takich jak redukcja śladu węglowego, poprawa efektywności energetycznej budynków czy rozwój zielonej infrastruktury. Ponadto, redukcja emisji zanieczyszczeń, związana ze zwiększeniem udziału zielonej energii w miksie energetycznym miasta, wpływa na poprawę jakości powietrza. Czystsze powietrze oznacza mniejsze ryzyko zachorowania na choroby układu oddechowego i krążenia mieszkańców miast. 

    Innowacyjne rozwiązania w ciepłownictwie miejskim i integracja z OZE

    Przyszłość miejskiego ciepłownictwa prawdopodobnie będzie związana z rozwojem systemów IV generacji, które charakteryzują się obniżoną temperaturą nośnika ciepła, wyższym udziałem odnawialnych źródeł energii oraz większą efektywnością energetyczną. Dzięki niskotemperaturowemu przesyłowi, energia pozyskiwana ze słońca czy wiatru, w połączeniu z magazynami ciepła,  będzie mogła zasilać sieci ciepłownicze, a wielkoskalowe pompy ciepła odzyskają ciepło z lokalnych źródeł energii takich jak oczyszczalnie ścieków, zbiorniki wodne czy procesy przemysłowe. Tego rodzaju technologię zastosowano już w Poznaniu, gdzie ciepło z odlewni Volkswagena trafia do miejskiej sieci. Co ważne, systemy IV generacji będą zintegrowane z inteligentnymi technologiami zarządzania energią. Zastosowanie Internetu Rzeczy (IoT) oraz sztucznej inteligencji umożliwi monitorowanie zużycia energii na poziomie poszczególnych budynków i dostosowanie dostaw ciepła do rzeczywistego zapotrzebowania. Systemy smart heating mogą także dynamicznie reagować na zmiany warunków pogodowych oraz dostępność odnawialnych źródeł energii, co znacznie zwiększy elastyczność i efektywność działania całego systemu. 

    Integracja systemów ciepłowniczych z odnawialnymi źródłami energii wiąże się z szeregiem wyzwań technologicznych i infrastrukturalnych. Przede wszystkim, istniejąca sieć ciepłownicza w polskich miastach nie jest przystosowana do pracy z niskotemperaturowymi źródłami takimi jak pompy ciepła czy geotermia. Dlatego w pierwszej kolejności, obecna infrastruktura, oparta na wysokotemperaturowych kotłach węglowych czy gazowych, musi zostać gruntownie zmodernizowana. Ponadto, różnorodność źródeł OZE, w tym biogazownie, biomasa czy energia słoneczna, wymaga elastycznych rozwiązań technicznych i lepszej koordynacji pomiędzy producentami ciepła a operatorami systemów. Wyzwaniem dla ciepłownictwa może być także utrzymanie stabilności, gdyż energia ze słońca czy wiatru jest zależna od warunków pogodowych. Ważnym elementem integracji sieci ciepłowniczej z OZE będzie zatem rozwój zaawansowanych systemów magazynowania ciepła oraz lepsza cyfryzacja, która umożliwi inteligentne zarządzanie przesyłem i zużyciem energii.

    Rozwój energetyki fotowoltaicznej w miastach

    Fotowoltaika stanowi istotny element rozwoju niezależnych energetycznie miast oraz lokalnych klastrów energii.  Te ostatnie, poprzez optymalizację produkcji i konsumpcji energii przyczyniają się do stabilizacji sieci elektroenergetycznej oraz redukcji kosztów prądu. Mimo dynamicznego rozwoju, fotowoltaika w Polsce zmaga się z problemem niskiej sezonowości wynikającej z ograniczonego nasłonecznienia. W praktyce oznacza to, że aby systemy PV były efektywnym źródłem energii w miejskim miksie energetycznym konieczne jest zintegrowanie ich z zaawansowanymi technologiami magazynowania energii oraz inteligentnymi systemami zarządzania (smart grid), które mogą kompensować zmienność produkcji. Ponadto, rozwój projektów fotowoltaicznych w miastach napotyka bariery przestrzenne. Ograniczona dostępność powierzchni dachowych oraz ścisła zabudowa miejska nie pozwalają na rozwój większych projektów fotowoltaicznych, zmuszając tym samym inwestorów do szukania nowych rozwiązań takich jak fasady fotowoltaiczne, panele dwustronne montowane wschód – zachód, panele balkonowe, czy panele PV instalowane na wiatach przystankowych.  W najbliższych latach sektor fotowoltaiki w miastach będzie przechodził istotne transformacje. Wprowadzenie dynamicznych taryf prawdopodobnie zwiększy zainteresowanie magazynami energii wśród prosumentów. W rezultacie, coraz większą rolę będą odgrywać  zaawansowane systemy zarządzania energią, które wykorzystują technologię IoT i sztuczną inteligencję, umożliwiając bardziej zautomatyzowane i efektywne gospodarowanie energią. Równocześnie, rozwój wirtualnych elektrowni oraz wsparcie w postaci grantów OZE może wpłynąć na wzrost popularności instalacji fotowoltaicznych na budynkach wielorodzinnych. Choć zmiany te będą wyzwaniem, jednocześnie otworzą przed sektorem nowe możliwości rozwoju.

    Rozwój energetyki wiatrowej w miastach

    Energia wiatrowa stanowi obiecującą perspektywę dla miast dążących do niezależności energetycznej i zeroemisyjności. Miniaturyzacja technologii oraz rozwój inteligentnych systemów zarządzania energią otwierają nowe perspektywy dla zastosowania turbin wiatrowych w środowisku miejskim. Integracja turbin wiatrowych o pionowej osi obrotu (VAWT) z architekturą miejską, połączona z magazynowaniem energii w lokalnych systemach pozwala na tworzenie mikrosieci zdolnych do zasilania budynków czy całych osiedli. Co więcej, łącząc instalacje wiatrowe z innymi źródłami energii odnawialnej takimi jak fotowoltaika, a także z inteligentnym systemem zarządzania (smart grid), miasta mogą znacząco zwiększyć swoją efektywność energetyczną. Jednak, rozwój technologii wiatrowej w polskich miastach napotyka szereg wyzwań technicznych, urbanistycznych, społecznych i prawnych. Do najważniejszych należą: ograniczona przestrzeń do instalacji większych turbin wiatrowych, hałas generowany przez turbiny, brak akceptacji społecznej dla tego typu instalacji oraz brak odpowiednich regulacji prawnych, które ułatwiłyby proces inwestycyjny i pozwoliły na bardziej elastyczne podejście do zagospodarowania przestrzeni miejskiej. W przyszłości możemy spodziewać się dalszej miniaturyzacji turbin wiatrowych, co umożliwi ich integrację z elementami architektury miejskiej, np. w postaci inteligentnych słupów oświetleniowych. Jednocześnie, rozwój technologii magazynowania energii umożliwi efektywne gromadzenie nadwyżek energii wytworzonej przez turbiny wiatrowe, zwiększając tym samym ich wartość dla systemu energetycznego w miastach.

    Spotkanie Rady Programowej 19. Smart City Forum

     

    9 września 2024 roku odbyło się posiedzenie Rady Programowej 19. Smart City Forum, podczas którego omówiono zagadnienia dotyczące agendy jesiennej edycji wydarzenia poświęconego rozwojowi inteligentnych miast w Polsce. Kongres odbędzie się w dniach 18-19 listopada w The Westin Warsaw Hotel.

    Spotkanie poprowadził Maciej Bluj, Przewodniczący Rady Programowej, ekspert w dziedzinie rozwiązań smart city oraz Wiceprezydent Miasta Wrocławia w latach 2007–2018. Uczestnicy skoncentrowali się na opracowaniu ram programowych forum, które stanie się przestrzenią wymiany doświadczeń, pomysłów i innowacji związanych z miejską transformacją.

    Podczas rady uczestnicy poruszyli kluczowe tematy związane z samorządowym dialogiem, wizjami i wyzwaniami dla miast. Dyskusje koncentrowały się na innowacyjnych modelach zarządzania miejskiego, efektywnej współpracy miast z biznesem oraz optymalnym wykorzystaniu dofinansowań na rozwój innowacyjnych rozwiązań. Zwrócono również uwagę na istotowość tematu związanego z bezpieczeństwem kraju, w tym cyberbezpieczeństwa m.in. w jednostkach samorządowych. Zauważono także potrzebę zacieśniania współpracy między metropoliami a miastami średniej wielkości i wspieranie zrównoważonego rozwoju regionalnego.

    Eksperci zwrócili uwagę na nowoczesne narzędzia edukacyjne i ich wpływ na jakość nauczania oraz jak samorządy mogą wspierać rozwój placówek edukacyjnych i bezpieczeństwo dzieci w kontakcie z nowymi technologiami. Ważnym tematem była również polityka równych szans, uwzględniająca potrzeby różnych grup społecznych oraz programy wspierające równość.

    Poruszone zostały zagadnienia związane z niezależną energetyką miejską, w tym ciepłownictwem, odnawialnymi źródłami energii (OZE) i gospodarką odpadami, oraz nowoczesnymi technologiami generującymi oszczędności w mieście. Eksperci zwrócili uwagę na automatykę budynkową i monitorowanie zużycia energii, co może przyczynić się do zwiększenia efektywności energetycznej, a także jak inteligentne zarządzanie oświetleniem miejskim (Smart Lighting) może zoptymalizować zużycie energii oraz zredukować zanieczyszczenie światłem.

    Członkowie rady rozmawiali na temat infrastruktury i mobilności opartej na nowych technologiach, które wspierają rozwój miast przyszłości. Dyskusje skupiły się także na wyzwaniach związanych z wdrażaniem idei Smart City i e-urzędów, koncentrując się na współpracy i organizacji pracy w urzędach.

    Kolejnym tematem była przyszłość miast w kontekście wykorzystania danych i ich jakości. Rozważano, czy polskie miasta potrafią efektywnie wykorzystywać dane, jakie są wyzwania związane z ich utrzymaniem oraz jak sztuczna inteligencja może wspierać procesy gromadzenia i analizy danych. Omówiono także kwestie gospodarki odpadami w oparciu o zasady obiegu zamkniętego, które mogą wspierać zrównoważony rozwój miejskich społeczności.

    Na koniec poruszono kwestię roli UrbanLabów i nowoczesnych platform miejskich w kształtowaniu polityki miejskiej. Dyskusje skupiły się na inicjatywach skierowanych do młodzieży, a także na tematach związanych ze smart security, koncentrując się na ochronie infrastruktury krytycznej i miejskich systemach IT.

    Spotkanie Rady Programowej 19. Smart City Forum zakończyło się zebraniem wielu wartościowych pomysłów i sugestii, które zostaną uwzględnione w ostatecznym programie nadchodzącego forum.

    W spotkaniu Rady Programowej udział wzięli m.in.:

    • Hanna Zdanowska, Prezydentka Miasta Łodzi
    • Aldona Machnowska-Góra, Zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy
    • Konrad Fijołek, Prezydent Miasta Rzeszowa
    • Katarzyna Kuczyńska-Budka, Prezydentka Miasta Gliwic
    • Piotr Borawski, Zastępca Prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu
    • Beata Moskal-Słaniewska, Prezydentka Miasta Świdnicy
    • Agnieszka Rupniewska, Prezydentka Miasta Zabrza
    • Adam Szponka, Zastępca Prezydenta Miasta Torunia
    Aktualności
    • 27
      styczeń
      Na stronie KOBiZE zostały opublikowane dwa ważne komunikaty: 1. Komunikat o próbach wyłudzania danych za pomocą wiadomości e-mail podszywających się pod KOBiZE i kierujących na fałszywy panel logowania Przejdź do strony komunikatu Komunikat jest ważnym sygnałem o zauważeniu przez przestępców potencjału systemów sprawozdawczych. Rekomendujemy zachowanie szczególnej ostrożności wobec wiadomosci dotyczących wszystkich systemów sprawozdawczych, w tym GUS i E-PRTR. W razie utraty danych logowania należy bezzwłocznie skontaktować się z administratorem systemu. 2. Raport o najczęściej występujących błędach przy wprowadzaniu danych do systemu CBAM Przejdź do Raportu Pozostałe dokumenty dotyczace CBAM są dostępne pod adresem ttps://www.kobize.pl/pl/article/cbam/id/2453/materialy-do-pobrania
    • 27
      styczeń
      Jest już dostępna aplikacja Ślad C opracowana przez Ryszarda Samocia – twórcy wiodącego oprogramowania do obliczeń rozprzestrzeniania substancji w powietrzu Operat FB. Aplikacja umożliwia obliczenia śladu węglowego wg protokołu GHG we wszystkich trzech zakresach, w tym upstream i downstream zakresu III, w jakości oprogramowania Proeko RS. Aplikacja jest skierowana do zakładów i podmiotów, a także do firm zajmujących się usługowo wyznaczaniem śladu węglowego, tak by obliczenia były intuicyjne i najprostsze jak to tylko możliwe. Licencja zapewnia dostęp do aktualizowanej na bieżąco bazy wskaźników. Szczegółowy opis aplikacji znajduje się na stronie: https://proekors.pl/slad-c
    • 20
      styczeń
      W minionym tygodniu Komisja Europejska poprzez EU-BRITE opublikowała projekt BREFu dla przemysłu ceramicznego (CER). Dokument jest pierwszym projektem opracowanym według zasad znowelizowanej dyrektywy o emisjach przemysłowych, tak zwanej dyrektywy IED 2.0. BREF obejmuje projekt konkluzji BAT. W zakresie głębokiej transformacji przemysłowej (pkt 5.2) w konkluzjach zaproponowano zastąpienie tradycyjnych paliw energią elektryczną lub wodorem. Przejdź do Projekt dokumentu referencyjnego BREF dla przemysłu ceramicznego
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie Specjalista ds. Emisji 4-5 marca 2025
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Smart City FORUM 11-12 czerwca 2025 w Rzeszowie
    Targi Ekotech 8–10 kwietnia 2025 w Kielcach

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [postępowanie po pożarach] and LA County Sign Lease for New Staging Area in Altadena (7.2.2025)

    EPA [usuwanie skutków pożarów, w tym spalonych magazynów energii] Administrator Lee Zeldin Travels to Los Angeles, California as EPA Expedites the Largest Wildfire Cleanup Effort in Agency History (6.2.2025)

    EEA: Ozone levels in EU-27 between 2005 and 2021 (6.2.2025)

    EEA: Estimation of exposure to peak ozone in Europe in 2015 and for two scenarios in 2050 (6.2.2025)

    JRC: Environmental and Health Benefits of Reducing Tyre Wear Emissions in Preparation for the New Euro 7 Standard (6.2.2025)

    EPA Administrator Lee Zeldin Announces EPA’s “Powering the Great American Comeback” Initiative (4.2.2025)

    EEA: European Maritime Transport Environmental Report 2025 (4.2.2025)

    EEA: Methane emission trends by sector in EU-27 from 1990 to 2022 (4.2.2025)

    EPA [usuwanie niebezpiecznych materiałów po pożarze] Launches Largest Wildfire Hazardous Material Removal Effort in Agency History (3.2.2025)

    JRC: Research and Innovation on the decarbonisation of the European Waterborne Sector (3.2.2025)

    JRC: How do diet shifts affect the greenhouse gas balance of agricultural soils? Denmark as a case study (3.2.2025)

    JRC: Delivering the EU Green Deal - Progress towards targets (30.1.2025)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the Uniform Conditions for Operating Rules for Livestock (pig and poultry) rearing (UCOL) will take place as a hybrid meeting from 25 – 27 February 2025 (29.01.2025)

    KOBiZE: Uwaga na próby wyłudzania danych za pomocą fałszywych wiadomości e-mail (24.01.2025)

    Instrat: Rozporządzenie metanowe – jak wdrażać je w Polsce? (23.01.2025)

    GIOS: Zmiany w sieci monitoringu jakości powietrza (23.01.2025)

    KOBiZE: Najczęstsze błędy przy walidacji sprawozdań CBAM oraz ich możliwe rozwiązania (23.01.2025)

    EEA: Difference in SOx emissions in European shipping areas between 2015 and 2023 (23.01.2025)

    EPA [monitoring fluorowodoru podczas pożaru magazynu akumulatorów litowo-jonowych] Completes Air Monitoring Near Moss Landing Vistra Battery Fire (20.01.2025)

    GIOŚ: Krajowy raport dotyczący implementacji Protokołu w sprawie rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń za lata 2021-2024 (20.01.2025)

    EEA: Difference in CO₂ emissions in European shipping areas between 2015 and 2023 (17.01.2025)

    ETO: EU city-dwellers still suffer from air and noise pollution (15.01.2025)

    U.S. EPA [transport] Hino Motors, a Toyota Subsidiary, Agrees to Plead Guilty and Pay Over $1.6B to Resolve Emissions Fraud Scheme (15.01.2025)

    EU-BRITE: The updated first draft of the revised BREF for the Ceramic Manufacturing Industry (CER BREF) is available on the EU-BRITE website. This document contains the first draft BAT conclusions under the IED 2.0 (14.01.2025)

    EPA [tlenek etylenu] Finalizes Protections for Workers and Communities from Cancer-Causing Ethylene Oxide Pollution (14.01.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Evaluation of a gravimetrical method with a cyclonic pre-separator against the reference method for measuring high PM10 mass concentrations in livestock houses

    Satellite-borne identification and quantification of wildfire smoke emissions in North America via a novel UV-based index

    Lifetime exposure to health-related air pollutants in the United Kingdom: A spatiotemporal evaluation (1930–2010) through WRF-CMAQ modeling

    Zobacz EUR-Lex:

    Komunikat Komisji w sprawie zwolnień stosowanych przez Finlandię na podstawie art. 2 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim (7.2.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniającego rozporządzenie UE 2018/1724 (5.2.2025)

    Sprostowanie do decyzji Komisji z dnia 25 lipca 2024 r. polecającej centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie w rejestrze Unii korekt w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Danii, Niemiec, Francji, Chorwacji, Włoch, Litwy, Austrii i Portugalii (5.2.2025)

    Komunikat Komisji w sprawie zwolnień wykorzystanych przez Chorwację na podstawie art. 2 ust. 3 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim (27.01.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Przyszłość polityki klimatycznej UE – dostosowanie celów w zakresie łagodzenia zmiany klimatu do wyzwań związanych z przystosowaniem się do zmiany klimatu (24.01.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2025/108 z dnia 22 stycznia 2025 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2024/2666 w odniesieniu do danych uznanych za dokładne do celów pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą surowców rolnych w Niemczech na glebach organicznych (23.01.2025)

    Decyzja Komisji (UE) 2025/62 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie programów pomocy SA.56908 (2023/C) (ex 2020/N) – Przedłużenie i zmiana programu pomocy na rzecz biogazu przeznaczonego do wykorzystania jako paliwo silnikowe w Szwecji oraz SA.56125 (2023/C) (ex 2020/N) – Przedłużenie i zmiana programu pomocy SA.49893 (2018/N) – Zwolnienie podatkowe dla biogazu i biopropanu, których źródłem nie jest żywność i które wykorzystuje się do produkcji ciepła, wprowadzonych przez Szwecję (17.01.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/33 z dnia 13 stycznia 2025 r. zezwalające na zwolnienie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych o GWP równym 150 lub większym w schładzarkach lub zamrażarkach szokowych, urządzeniach do wyrobu lodów produkowanych metodą tradycyjną, urządzeniach do wyrobu lodów, wózkach do przechowywania i regeneracji żywności, komorach chłodniczo-garowniczych, urządzeniach do napojów lodowych i urządzeniach do kremowych napojów lodowych (14.01.2025)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/35 z dnia 13 stycznia 2025 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 poprzez określenie procedur weryfikacji emisji CO2 z pojazdów ciężkich w trakcie eksploatacji (14.01.2025)