Smart City Forum 18-19 listopada 2024 w Warszawie – Niezależność energetyczna miast: technologie, wyzwania i perspektywy

    Smart City Forum 18-19 listopada 2024 w Warszawie – Niezależność energetyczna miast: technologie, wyzwania i perspektywy

    Smart City Forum: nowoczesne rozwiązania dla inteligentnych miast!

     

    Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2024 roku w The Westin Warsaw Hotel, to najważniejsze wydarzenie w Polsce poświęcone inteligentnym miastom. Stanowi platformę, gdzie eksperci, samorządowcy i przedstawiciele biznesu spotykają się, aby dyskutować nad wyzwaniami związanymi z rozwojem miast.

    Program wydarzenia obejmuje kluczowe zagadnienia, takie jak transport, energetyka, data science oraz budownictwo, a także umożliwi samorządowcom zdobycie wiedzy potrzebnej do inwestowania w nowe technologie.

    Pierwszego dnia, uczestnicy będą mieli okazję zgłębić innowacyjne modele zarządzania miastami, skupiające się na współpracy z biznesem i dostosowaniu rozwiązań technologicznych do lokalnych potrzeb. Dyskusje obejmą także temat bezpieczeństwa miast, w tym budowę centrów cyberbezpieczeństwa i edukację mieszkańców w kontekście zagrożeń. Uwagę poświęci się również technologiom generującym oszczędności, takim jak termomodernizacja, automatyka budynkowa czy smart lighting, które poprawiają efektywność energetyczną i zarządzanie zasobami miejskimi. Zostaną omówione także kwestie związane z decentralizacją produkcji ciepła oraz rozwijaniem odnawialnych źródeł energii w miastach.

    Drugi dzień, skoncentruje się na tematyce edukacji i równości w miastach przyszłości. Uczestnicy będą debatować nad nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi wspierającymi pozyskiwanie kompetencji przyszłości oraz programami mieszkaniowymi promującymi równość i inkluzję społeczną, szczególnie w odniesieniu do osób cyfrowo wykluczonych i seniorów. W ramach bloku poświęconego smart security zostaną poruszone kwestie ochrony infrastruktury krytycznej, systemów IT oraz integracji cyberbezpieczeństwa z technologiami Smart City. W dalszej części przedstawione zostaną przykłady praktycznych wdrożeń sztucznej inteligencji, a także inicjatywy takie jak UrbanLab, które wspierają aktywne zaangażowanie mieszkańców i rozwój lokalnych społeczności poprzez budżety obywatelskie i politykę młodzieżową.

    Podczas wydarzenia uczestnicy będą mogli wymieniać się doświadczeniami oraz wypracowywać strategie, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju miast, poprawiając jakość życia mieszkańców i przygotowując je na wyzwania przyszłości.

    Wśród prelegentów pojawią się m.in.:

    • Jacek Karnowski, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
    • Paweł Gulewski, Prezydent Miasta Torunia
    • Katarzyna Kuczyńska-Budka, Prezydentka Miasta Gliwic
    • Agnieszka Rupniewska, Prezydentka Miasta Zabrza
    • Krystyna Danilecka-Wojewódzka, Prezydentka Miasta Słupska
    • Konrad Pokora, Prezydent Miasta Zduńska Wola
    • Magdalena Czarzyńska-Jachim, Prezydentka Miasta Sopot
    • Bartosz Dominiak, Dyrektor Generalny, Ministerstwo Cyfryzacji

    Kongres jest realizowany w ramach działalności MMC Polska organizującej prestiżowe kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia biznesowe dedykowane kadrze menedżerskiej oraz zarządom firm. Więcej na www.mmcpolska.pl.

    Niezalezność energetyczna miast: technologie, wyzwania i perspektywy

     

    Rosnące ceny energii, niestabilność geopolityczna oraz postępujące zmiany klimatyczne sprawiają, że władze miejskie intensyfikują działania na rzecz rozwoju lokalnych źródeł energii z OZE. Coraz więcej miast w Polsce sięga po rozwiązania, które zapewnią im bezpieczeństwo energetyczne i zrównoważony rozwój.

    Na temat innowacyjnych modeli zarządzania miastami, technologii generujących oszczędności oraz niezależności energetycznej miast będą debatować eksperci podczas 19. Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada b.r. w The Westin Warsaw Hotel w Warszawie. Szczegółowa agenda wydarzenia oraz zapisy: https://smartcityforum.pl/

    Zapraszamy!

    Znaczenie niezależności energetycznej dla bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju miasta

    Niezależność energetyczna miast to nie tylko kwestia ekonomiczna czy ekologiczna, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa. W coraz bardziej niestabilnym świecie, gdzie zdarzenia losowe, konflikty czy zmiany klimatyczne mogą prowadzić do zakłóceń w dostawach oraz skoków cen energii, własne źródła prądu stają się niezbędne dla funkcjonowania i rozwoju miast. Miasta, czerpiąc energię z lokalnych instalacji OZE, zyskują autonomię w kształtowaniu polityki energetycznej, która jest dopasowana do lokalnych potrzeb i warunków.  To przekłada się na stabilizację kosztów ich funkcjonowania, lepsze warunki dla biznesu oraz wyższą jakość życia mieszkańców. Mniejsza zależność od fluktuacji cenowych globalnych cen prądu pozwala lokalnym samorządom na długofalowe planowanie inwestycji koniecznych dla rozwoju miasta. Wśród nich, dużą część mogą stanowić projekty związane z odnawialnymi źródłami energii i rozwojem technologii smart city, co pozwala m.in. na realizację celów związanych ze zrównoważonym rozwojem takich jak redukcja śladu węglowego, poprawa efektywności energetycznej budynków czy rozwój zielonej infrastruktury. Ponadto, redukcja emisji zanieczyszczeń, związana ze zwiększeniem udziału zielonej energii w miksie energetycznym miasta, wpływa na poprawę jakości powietrza. Czystsze powietrze oznacza mniejsze ryzyko zachorowania na choroby układu oddechowego i krążenia mieszkańców miast. 

    Innowacyjne rozwiązania w ciepłownictwie miejskim i integracja z OZE

    Przyszłość miejskiego ciepłownictwa prawdopodobnie będzie związana z rozwojem systemów IV generacji, które charakteryzują się obniżoną temperaturą nośnika ciepła, wyższym udziałem odnawialnych źródeł energii oraz większą efektywnością energetyczną. Dzięki niskotemperaturowemu przesyłowi, energia pozyskiwana ze słońca czy wiatru, w połączeniu z magazynami ciepła,  będzie mogła zasilać sieci ciepłownicze, a wielkoskalowe pompy ciepła odzyskają ciepło z lokalnych źródeł energii takich jak oczyszczalnie ścieków, zbiorniki wodne czy procesy przemysłowe. Tego rodzaju technologię zastosowano już w Poznaniu, gdzie ciepło z odlewni Volkswagena trafia do miejskiej sieci. Co ważne, systemy IV generacji będą zintegrowane z inteligentnymi technologiami zarządzania energią. Zastosowanie Internetu Rzeczy (IoT) oraz sztucznej inteligencji umożliwi monitorowanie zużycia energii na poziomie poszczególnych budynków i dostosowanie dostaw ciepła do rzeczywistego zapotrzebowania. Systemy smart heating mogą także dynamicznie reagować na zmiany warunków pogodowych oraz dostępność odnawialnych źródeł energii, co znacznie zwiększy elastyczność i efektywność działania całego systemu. 

    Integracja systemów ciepłowniczych z odnawialnymi źródłami energii wiąże się z szeregiem wyzwań technologicznych i infrastrukturalnych. Przede wszystkim, istniejąca sieć ciepłownicza w polskich miastach nie jest przystosowana do pracy z niskotemperaturowymi źródłami takimi jak pompy ciepła czy geotermia. Dlatego w pierwszej kolejności, obecna infrastruktura, oparta na wysokotemperaturowych kotłach węglowych czy gazowych, musi zostać gruntownie zmodernizowana. Ponadto, różnorodność źródeł OZE, w tym biogazownie, biomasa czy energia słoneczna, wymaga elastycznych rozwiązań technicznych i lepszej koordynacji pomiędzy producentami ciepła a operatorami systemów. Wyzwaniem dla ciepłownictwa może być także utrzymanie stabilności, gdyż energia ze słońca czy wiatru jest zależna od warunków pogodowych. Ważnym elementem integracji sieci ciepłowniczej z OZE będzie zatem rozwój zaawansowanych systemów magazynowania ciepła oraz lepsza cyfryzacja, która umożliwi inteligentne zarządzanie przesyłem i zużyciem energii.

    Rozwój energetyki fotowoltaicznej w miastach

    Fotowoltaika stanowi istotny element rozwoju niezależnych energetycznie miast oraz lokalnych klastrów energii.  Te ostatnie, poprzez optymalizację produkcji i konsumpcji energii przyczyniają się do stabilizacji sieci elektroenergetycznej oraz redukcji kosztów prądu. Mimo dynamicznego rozwoju, fotowoltaika w Polsce zmaga się z problemem niskiej sezonowości wynikającej z ograniczonego nasłonecznienia. W praktyce oznacza to, że aby systemy PV były efektywnym źródłem energii w miejskim miksie energetycznym konieczne jest zintegrowanie ich z zaawansowanymi technologiami magazynowania energii oraz inteligentnymi systemami zarządzania (smart grid), które mogą kompensować zmienność produkcji. Ponadto, rozwój projektów fotowoltaicznych w miastach napotyka bariery przestrzenne. Ograniczona dostępność powierzchni dachowych oraz ścisła zabudowa miejska nie pozwalają na rozwój większych projektów fotowoltaicznych, zmuszając tym samym inwestorów do szukania nowych rozwiązań takich jak fasady fotowoltaiczne, panele dwustronne montowane wschód – zachód, panele balkonowe, czy panele PV instalowane na wiatach przystankowych.  W najbliższych latach sektor fotowoltaiki w miastach będzie przechodził istotne transformacje. Wprowadzenie dynamicznych taryf prawdopodobnie zwiększy zainteresowanie magazynami energii wśród prosumentów. W rezultacie, coraz większą rolę będą odgrywać  zaawansowane systemy zarządzania energią, które wykorzystują technologię IoT i sztuczną inteligencję, umożliwiając bardziej zautomatyzowane i efektywne gospodarowanie energią. Równocześnie, rozwój wirtualnych elektrowni oraz wsparcie w postaci grantów OZE może wpłynąć na wzrost popularności instalacji fotowoltaicznych na budynkach wielorodzinnych. Choć zmiany te będą wyzwaniem, jednocześnie otworzą przed sektorem nowe możliwości rozwoju.

    Rozwój energetyki wiatrowej w miastach

    Energia wiatrowa stanowi obiecującą perspektywę dla miast dążących do niezależności energetycznej i zeroemisyjności. Miniaturyzacja technologii oraz rozwój inteligentnych systemów zarządzania energią otwierają nowe perspektywy dla zastosowania turbin wiatrowych w środowisku miejskim. Integracja turbin wiatrowych o pionowej osi obrotu (VAWT) z architekturą miejską, połączona z magazynowaniem energii w lokalnych systemach pozwala na tworzenie mikrosieci zdolnych do zasilania budynków czy całych osiedli. Co więcej, łącząc instalacje wiatrowe z innymi źródłami energii odnawialnej takimi jak fotowoltaika, a także z inteligentnym systemem zarządzania (smart grid), miasta mogą znacząco zwiększyć swoją efektywność energetyczną. Jednak, rozwój technologii wiatrowej w polskich miastach napotyka szereg wyzwań technicznych, urbanistycznych, społecznych i prawnych. Do najważniejszych należą: ograniczona przestrzeń do instalacji większych turbin wiatrowych, hałas generowany przez turbiny, brak akceptacji społecznej dla tego typu instalacji oraz brak odpowiednich regulacji prawnych, które ułatwiłyby proces inwestycyjny i pozwoliły na bardziej elastyczne podejście do zagospodarowania przestrzeni miejskiej. W przyszłości możemy spodziewać się dalszej miniaturyzacji turbin wiatrowych, co umożliwi ich integrację z elementami architektury miejskiej, np. w postaci inteligentnych słupów oświetleniowych. Jednocześnie, rozwój technologii magazynowania energii umożliwi efektywne gromadzenie nadwyżek energii wytworzonej przez turbiny wiatrowe, zwiększając tym samym ich wartość dla systemu energetycznego w miastach.

    Spotkanie Rady Programowej 19. Smart City Forum

     

    9 września 2024 roku odbyło się posiedzenie Rady Programowej 19. Smart City Forum, podczas którego omówiono zagadnienia dotyczące agendy jesiennej edycji wydarzenia poświęconego rozwojowi inteligentnych miast w Polsce. Kongres odbędzie się w dniach 18-19 listopada w The Westin Warsaw Hotel.

    Spotkanie poprowadził Maciej Bluj, Przewodniczący Rady Programowej, ekspert w dziedzinie rozwiązań smart city oraz Wiceprezydent Miasta Wrocławia w latach 2007–2018. Uczestnicy skoncentrowali się na opracowaniu ram programowych forum, które stanie się przestrzenią wymiany doświadczeń, pomysłów i innowacji związanych z miejską transformacją.

    Podczas rady uczestnicy poruszyli kluczowe tematy związane z samorządowym dialogiem, wizjami i wyzwaniami dla miast. Dyskusje koncentrowały się na innowacyjnych modelach zarządzania miejskiego, efektywnej współpracy miast z biznesem oraz optymalnym wykorzystaniu dofinansowań na rozwój innowacyjnych rozwiązań. Zwrócono również uwagę na istotowość tematu związanego z bezpieczeństwem kraju, w tym cyberbezpieczeństwa m.in. w jednostkach samorządowych. Zauważono także potrzebę zacieśniania współpracy między metropoliami a miastami średniej wielkości i wspieranie zrównoważonego rozwoju regionalnego.

    Eksperci zwrócili uwagę na nowoczesne narzędzia edukacyjne i ich wpływ na jakość nauczania oraz jak samorządy mogą wspierać rozwój placówek edukacyjnych i bezpieczeństwo dzieci w kontakcie z nowymi technologiami. Ważnym tematem była również polityka równych szans, uwzględniająca potrzeby różnych grup społecznych oraz programy wspierające równość.

    Poruszone zostały zagadnienia związane z niezależną energetyką miejską, w tym ciepłownictwem, odnawialnymi źródłami energii (OZE) i gospodarką odpadami, oraz nowoczesnymi technologiami generującymi oszczędności w mieście. Eksperci zwrócili uwagę na automatykę budynkową i monitorowanie zużycia energii, co może przyczynić się do zwiększenia efektywności energetycznej, a także jak inteligentne zarządzanie oświetleniem miejskim (Smart Lighting) może zoptymalizować zużycie energii oraz zredukować zanieczyszczenie światłem.

    Członkowie rady rozmawiali na temat infrastruktury i mobilności opartej na nowych technologiach, które wspierają rozwój miast przyszłości. Dyskusje skupiły się także na wyzwaniach związanych z wdrażaniem idei Smart City i e-urzędów, koncentrując się na współpracy i organizacji pracy w urzędach.

    Kolejnym tematem była przyszłość miast w kontekście wykorzystania danych i ich jakości. Rozważano, czy polskie miasta potrafią efektywnie wykorzystywać dane, jakie są wyzwania związane z ich utrzymaniem oraz jak sztuczna inteligencja może wspierać procesy gromadzenia i analizy danych. Omówiono także kwestie gospodarki odpadami w oparciu o zasady obiegu zamkniętego, które mogą wspierać zrównoważony rozwój miejskich społeczności.

    Na koniec poruszono kwestię roli UrbanLabów i nowoczesnych platform miejskich w kształtowaniu polityki miejskiej. Dyskusje skupiły się na inicjatywach skierowanych do młodzieży, a także na tematach związanych ze smart security, koncentrując się na ochronie infrastruktury krytycznej i miejskich systemach IT.

    Spotkanie Rady Programowej 19. Smart City Forum zakończyło się zebraniem wielu wartościowych pomysłów i sugestii, które zostaną uwzględnione w ostatecznym programie nadchodzącego forum.

    W spotkaniu Rady Programowej udział wzięli m.in.:

    • Hanna Zdanowska, Prezydentka Miasta Łodzi
    • Aldona Machnowska-Góra, Zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy
    • Konrad Fijołek, Prezydent Miasta Rzeszowa
    • Katarzyna Kuczyńska-Budka, Prezydentka Miasta Gliwic
    • Piotr Borawski, Zastępca Prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu
    • Beata Moskal-Słaniewska, Prezydentka Miasta Świdnicy
    • Agnieszka Rupniewska, Prezydentka Miasta Zabrza
    • Adam Szponka, Zastępca Prezydenta Miasta Torunia
    Aktualności
    • 03
      listopad
      Przypominamy o Targach Technologii Dekarbonizacji, Zeroemisyjności i Zrównoważonego Zarządzania Energią, które odbywają się w dniach 4 - 6 listopada w Nadarzynie. Celem Wydarzenia jest zaprezentowanie technologii redukcji emisji gazów cieplarnianych, przechwytywania i magazynowania CO2 oraz integracji energii z OZE. Przestrzeń Targów obejmuje również innowacje w zarządzaniu energią, materiałach niskoemisyjnych, optymalizacji produkcji i polityce zeroemisyjnej. Strona Wystawcy jest dostępna pod adresem https://decarbonisationexpo.com
    • 31
      październik
      Zapraszamy na SUSTAINABILITY Expo 2025 – Targi Technologii i Rozwiązań dla Zrównoważonego Rozwoju, które odbeda się już w dniach 4–6 listopada 2025 roku Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. Targi obejmują niezwykle szeroki zakres tematyczny, od odnawialnych źródeł energii (OZE) i efektywności energetycznej, przez zrównoważone materiały, recykling i gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ), aż po inteligentne miasta (smart cities), elektromobilność oraz zagadnienia ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG). Nie zabraknie także cyfrowych narzędzi wspierających zrównoważony rozwój, między innymi oprogramowania do zarządzania energią i emisjami. Szczegółowe informacje o Wydarzeniu są dostępne na stronie Targów: https://warsawexpo.eu    
    • 20
      październik
      Na stronie GIOŚ opublikowany został Rejestr poważnych awarii w 2024 r. i zdarzeń o znamionach poważnej awarii. W roku 2024 zarejestrowano 37 zdarzeń podanych ocenie wg kryteriów zawartych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. 20 z 37 zdarzeń towarzyszyła emisja do powietrza o istotnej skali, w tym w 4 przypadkach emisja amoniaku. Łącznie w ww. zdarzeniach ewakuowano 776 osób, 12 zostało rannych, 2 osoby zginęły. 10 z 37 zdarzeń wynikało z rozszczelnień instalacji, w tym 4 na połączeniach kołnierzowych. Rejestr poważnych awarii za rok 2024 jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/gios/rok-2024rej
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Operat FB
    obliczenia śladu węglowego
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EEA: One in five cardiovascular deaths in the EU, preventable by improving the environment (3.11.2025)

    NIK: Kopciuchy wciąż zatruwają powietrze (31.10.2025)

    GIOŚ: Ocena jakości powietrza za 2024 rok – zbiorczy raport krajowy (30.10.2025)

    KOBiZE: Prace nad Europejskim Portalem Emisji Przemysłowych (22.10.2025)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM - publikacja rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzającego uproszczenia (21.10.2025)

    EEA: Emissions of pollutants from transport in EU-27 (21.10.2025)

    EEA: Variations (1990-2023) in the emissions of pollutants from transport by mode in EU-27 (21.10.2025)

    Rada Unii Europejskiej: COP 30 – Rada ustala stanowisko UE na konferencję klimatyczną w Belém (21.10.2025)

    EPA [CCS] Seeks Public Comment on Draft Carbon Storage Permit for Company in Randolph County, Indiana (20.10.2025)

    INCITE: One Year with INCITE (16.10.2025)

    GIOŚ: Rejestr poważnych awarii w 2024 r.

    IOŚ: Od krajowych strategii do lokalnych działań. Rolnictwo w obliczu zmian klimatu (17.10.2025)

    WIOŚ w Warszawie: Uciążliwość zapachowa pochodząca od osadów ściekowych na terenie Ostrowi Mazowieckiej (16.10.2025)

    KOBiZE: publikacja dotycząca modyfikacji ETS2: “A Fairer ETS2: Policy options ensuring climate ambition with social balance, while addressing price risks and distributional impacts” (16.10.2025)

    EPA [zapobieganie pożarom lasów] Issues Policy Guidance to Help Prevent Catastrophic Wildfires, Promote Use of Prescribed Fires for Mitigation Efforts (16.10.2025)

    IOŚ: Jak planować rozwój w kontekście zmian klimatu? (15.10.2025)

    MKiŚ: 2 mld zł z KPO na wsparcie produkcji zielonego wodoru (14.10.2025)

    IOŚ: Opracowany przez ekspertów z IOŚ-PIB pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu (10.10.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada zatwierdza wnioski dotyczące stosowania zachęt podatkowych w celu wspierania czystych technologii i przemysłu (10.10.2025)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the best available techniques reference document for Landfills (LAN BREF) took place as a hybrid meeting from 6 to 9 October 2025 (10.10.2025)

    WIOŚ w Rzeszowie: Działania kontrolne WIOŚ w związku ze zgłoszeniem zanieczyszczenia powietrza z instalacji do przetopu wtórnego aluminium w Nowej Dębie (9.10.2025)

    WIOŚ w Warszawie: ćwiczenia w zakładzie o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej w Mościskach (9.10.2025)

    JRC: Podaż i popyt na biomasę w UE w latach 2012–2022 (9.10.2025)

    JRC: Unprecedented Amazon fires in 2024 fuel record CO₂ emissions (8.10.2525)

    KOBiZE: Wyłączenie dotychczasowego interfejsu Rejestru Unii (8.10.2025)

    KOBiZE: Wywiad Roberta Jeszke dla Business Insider Polska na temat potencjalnych skutków i uwarunkowań związanych z wprowadzaniem nowego systemu ETS2 (6.10.2025)

    Instrat: Czwarty odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki IDPG – za I półrocze 2025 r. (6.10.2025)

    JRC: Who is "energy poor" in the EU? (6.10.2025)

    JRC: Global anthropogenic emissions (CAMS-GLOB-ANT) for the Copernicus Atmosphere Monitoring Service simulations of air quality forecasts and reanalyses (6.10.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Modelling exposure of semi-volatile organic chemicals (SVOCs) in car cabins and assessment of their relative risks

    Can vehicle emission standards alone ensure clean air in urban centers? Lessons from a South American metropolitan area

    PM-bound organic compounds from residential coal combustion: levels and toxicological effects

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wpływ gospodarczy wdrożenia unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ETS (29.10.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Współzależność między pokojem a zmianą klimatu: potrzeba odnowionej globalnej dyplomacji (29.10.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1482 z dnia 24 lipca 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do trwałych zanieczyszczeń organicznych: eteru tetrabromodifenylu, eteru pentabromodifenylu, eteru heksabromodifenylu, eteru heptabromodifenylu i eteru dekabromodifenylu (28.10.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 24 czerwca 2025 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Litwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji i Finlandii do rejestru Unii (24.10.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3012 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram certyfikacji trwałego pochłaniania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych oraz składowania dwutlenku węgla w produktach (23.10.2025)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/2083 z dnia 8 października 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/956 w odniesieniu do uproszczenia i wzmocnienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (17.10.2025)

    Sprostowanie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (8.10.2025)

    P9_TA(2024)0319 – Jakość powietrza i czystsze powietrze dla Europy – Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (17.9.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 12 września 2025 r. w sprawie zlecenia centralnemu administratorowi wprowadzenia do rejestru Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych państw członkowskich w celu uwzględnienia wykorzystania kwalifikujących się paliw lotniczych w 2024 r. (16.9.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1786 z dnia 9 września 2025 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2023 (11.9.2025)