Emisja niezorganizowana – emisja pyłu z hałd, transportu i przeładunku

    Najczęściej występującymi źródłami niezorganizowanej emisji pyłów są:

    • hałdy materiałów sypkich, którym towarzyszy erozja wietrzna oraz emisja wtórna z formowania i ubijania hałdy,

    • place składowe narażone na erozję wietrzną i emisję wtórną wywołaną pojazdami poruszającymi się po placu,

    • rozładunek materiałów sypkich z wagonów kolejowych (w tym z wykorzystaniem wywrotnic), lub z samochodów ciężarowych,

    • wyładunek materiału z przenośników taśmowych lub kontenerów transportowych,

    • pobieranie i transport magazynowanych materiałów powodujące emisję z dźwigu załadunkowego i przenośników taśmowych lub ładowarek,

    • załadunek na wagony kolejowe lub samochody ciężarowe.

    Poniżej prezentujemy sposoby obliczania emisji z ww. źródeł.

    Obliczenia emisji z erozji wietrznej hałd magazynowych

    Skala i intensywność emisji z hałdy zależy od wielu czynników, między innymi właściwości magazynowanego materiału (uziarnienia, wilgotności, struktury ziaren, gęstości), powierzchni hałdy narażonej na erozję, wysokości i geometrii hałdy, warunków meteorologicznych oraz obecności ekranów ochronnych i naturalnych osłon zmniejszających narażenie hałdy na działanie wiatru. Wybierając model emisji lub zestaw wskaźników literaturowych należy zapewnić jego adekwatność do rodzaju hałdy (głównie materiału i sposobu eksploatacji hałdy), dla którego będą zastosowane przyjęte formuły. Przykładowo, do wyznaczenia emisji z hałdy miału węglowego można zastosować następującą zależność zawartą w opracowaniu National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining (v. 3.1, January 2012) w załączniku A, punkt 1.1.17 Wind Erosion from Active Coal Stockpiles (zależność US EPA AP-42):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/(ha×rok)),

    s – zawartość cząstek drobnych (%), wg AP 42, Fifth Edition, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA, 2006) o średnicy mniejszej lub równej 75 µm,

    p – liczba dni w roku charakteryzujących się wysokością opadów większą od 0,25 mm,

    f – częstość występowania w roku (% czasu) wiatru o prędkości większej niż 5,4 m/s (na wysokości równej średniej wysokości hałdy).

    Jeśli podczas składowania węgla stosuje się metody ograniczające erozję wietrzną, wielkość emisji obliczoną z wykorzystaniem powyższego wzoru należy skorygować z wykorzystaniem współczynników zawartych w punkcie 4.5 National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining:

    • 50% redukcji przy stosowaniu zraszania hałdy wodą,

    • 30% redukcji przy stosowaniu ekranów ograniczających narażenie na wiatr.

    Obliczenia emisji z transportu

    Emisja z transportu jest sumą emisji wtórnej wywołanej porywaniem pyłu z drogi oraz emisji o stosunkowo małej skali pochodzącej z silników spalinowych pojazdów, ścierania opon i okładzin hamulcowych. Wybór modelu emisji wtórnej zależy od warunków jakie panują na analizowanych trasach przejazdów, w szczególności rodzaju nawierzchni, szybkości przejazdu oraz rodzajów wykonywanych operacji. Poniżej przedstawiono przykład algorytmu dla dróg utwardzonych, zawartego w dokumencie AP 42, Volume I, 13.2.1 Paved Roads (US EPA 2011, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu,

    k – współczynnik wielkości ziaren,

    sL – obciążenie drogi pyłem (g/m2),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Powyższe równanie można stosować w następującym zakresie:

    • obciążenie drogi pyłem (sL): 0,03-400 g/m2,

    • średni ciężar pojazdów (W): 1,8-38 Mg,

    • średnia prędkość pojazdów: 1-88 km/h.

    Dla dróg nieutwardzonych równania empiryczne opracowane przez US EPA uwzględniają również inne mechanizmy emisji, w tym tarcie gruntu spowodowane naciskiem kół, pylenie materiału podniesionego z powierzchni drogi przez koła oraz w przypadku większych prędkości, narażenie na porywanie pyłu z powierzchni drogi w skali znacznie większej niż dla dróg utwardzonych, z których porywany jest tylko pył zalegający na powierzchni drogi. W dokumencie AP 42 Volume I, 13.2.2 Unpaved Roads (US EPA 2006, Fifth Edition) dla wewnętrznych dróg zakładowych określono następującą zależność:

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (Ib/VMT),

    k, a, b – stałe wyznaczone doświadczalnie,

    s – zawartość cząstek drobnych (%),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Obliczenia emisji z przeładunku materiałów sypkich

    Operacja załadunku materiałów sypkich stanowi źródło emisji pyłu zarówno gdy załadunek odbywa się porcjami (z wykorzystaniem dźwigu lub ładowarki), jak również gdy prowadzony jest w sposób ciągły (z wykorzystaniem przenośnika, zazwyczaj taśmowego). Ilość pyłu uwalniana do powietrza, odpowiadająca strumieniowi przesypywanego materiału może być oszacowana z wykorzystaniem równania zawartego w AP 42, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA 2006, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/Mg),

    k – współczynnik wielkości ziaren:

    U – średnia prędkość wiatru (m/s),

    M – zawartość wilgoci (%).

    Aktualności
    • 21
      wrzesień
      W dniu 20 września zaczęło obowiązywać nowe rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (Dz. U. poz. 1710). Wśród zmian dotyczących emisji do powietrza znalazły się: - wprowadzenie obowiązku pomiaru CO2 ze źródeł spalania paliw - zmiany rodzajów metodyk referencyjnych dla niektórych źródeł (np. HCl, HF ze spalania, współspalania odpadów; Cl2 z produkcji dwutlenku tytanu), - zmiana określenia „pył ogółem” na „pył” - określenie czasu trwania pomiarów i ilości serii pomiarowych według § 9.6 i 7 - usunięcie niektórych norm oraz określenie sposobu postępowania w przypadku zastąpienia normy jej nowym wydaniem (np. zał. 1 uwaga 4) Rozporządzenie dostępne jest na stronie https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210001710
    • 30
      sierpień
      Stronę „Wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 w miastach Polski” uzupełniliśmy o wyniki klasyfikacji za rok 2020, opublikowane w obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 30 lipca 2021 r. (M. P. poz. 756). W stosunku do roku 2019 zmniejszeniu uległa łączna liczba miast, w których stwierdzono przekroczenie pułapu stężenia ekspozycji 20 µg/m3 – z poziomu 14 w ocenie za rok 2019 do 8 za rok 2020. Szczegółowe zestawienie wartości wskaźników przedstawiamy na stronie http://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 23
      sierpień
      Serdecznie zapraszamy na II edycję Konferencji „Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie”, która odbędzie się 27-28 września w Suwałkach. Głównym tematem Konferencji jest wyzwanie, z którym w ciągu najbliższych kilkunastu lat polskie ciepłownictwo systemowe będzie musiało się zmierzyć, to jest osiągnięcie statusu efektywnego źródła energii. Celem konferencji organizowanej przez Biomass Media Group, wydawcę magazynu „Biomasa w ciepłownictwie i energetyce” jest zaprezentowanie najnowszych rozwiązań technologicznych wykorzystujących biomasę lub paliwa alternatywne w ciepłownictwie, przedstawienie scenariusza modernizacji instalacji z uwzględnieniem optymalnych rozwiązań, a także omówienie aktualnych regulacji prawnych. Podczas wydarzenia poruszone zostaną kwestię związane z dostępnością i jakością surowca, cenami biomasy i paliw alternatywnych oraz polityką kontraktacji dostaw surowca. Program wydarzenia oraz panele dyskusyjne będą koncentrować się na wykorzystaniu biomasy i paliw alternatywnych do transformacji ciepłownictwa. Więcej informacji na stronie https://wszystkooemisjach.pl/453
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    szkolenie bilans LZO 2021
    szkolenie rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń 2021
    Biomasa i paliwa alternatywne w ciepłownictwie - Konferencja 2021
    DPF SNCR EcoeXhaust oczyszczanie spalin
    Operat FB
    envicon 2021
    Szkolenie Warsztaty Obliczenia emisji Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń Bilans LZO 2021

    Terminy najbliższych warsztatów:

    Data
    Godzina
    28.09.2021 r. 800 ÷ 1600
    05.10.2021 r. 800 ÷ 1600
    12.10.2021 r. 800 ÷ 1600
    19.10.2021 r.
    800 ÷ 1600 


    Warsztaty z obliczeń emisji za rok 2020
    Warsztaty z modelowania stężeń

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    IPPC Bureau: The review of the BAT reference document for the Surface Treatment (24.09.2021)

    EPA: U.S. Will Dramatically Cut Climate-Damaging Greenhouse Gases with New Program Aimed at Chemicals Used in Air Conditioning, Refrigeration (23.09.2021)

    EEA: Air Quality Status 2021 (21.09.2021)

    EEA: Reported information on large combustion plants under the Energy Community Treaty 2006/500/EC (20.09.2021)

    MKiŚ: Modelowanie przepływu powietrza w miastach za pomocą metod Computional Fluid Dynamic (CFD) – prezentacja IMGW w ramach konferencji Środowisko Informacji 2021 zaplanowanej na 25.11.2021 (17.09.2021)

    EEA: Consumption of ozone-depleting substances (16.09.2021)

    dziura ozonowa substancje
    © EEA

    EPA [emisje ze statków] Releases Case Study on Air Pollution Reductions for the New York/New Jersey Harbor Deepening Project (15.09.2021)

    EPA [transport] and Justice Department Reach Clean Air Act Settlement with Xtreme Diesel Performance, Ending Sale of Defeat Devices (15.09.2021)

    EPA [tlenek etylenu] and WVDEP to Hold Public Meeting to Discuss Ethylene Oxide (14.09.2021)

    U.S. EPA [uwolnienia przypadkowe] Texas Plastics Corporation Will Pay Nearly $3 Million for Violating Clean Air Act (13.09.2021)

    EPA [transport] Settlement with Jeg’s Automotive Inc. of Delaware, Ohio, Resolves Clean Air Act Violations for Sales of Motor Vehicle Emission Control Defeat Devices (13.09.2021)

    WIOŚ,  Miasto Otwock:  Ograniczenie emisji odorowych na terenie miasta Otwocka (10.09.2021)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] U.S. EPA, CalEPA launch joint effort to strengthen environmental enforcement in communities overburdened by pollution (10.09.2021)

    EPA [czynniki chłodnicze] Food Lion Wins GreenChill Award for Smart Refrigerant Management (10.09.2021)

    EEA: With people and for people: Innovating for sustainability (09.09.2021)

    EPA [amoniak] U.S. EPA Penalizes Four California Facilities More Than $800,000 for Clean Air Act Chemical Safety Violations (09.09.2021)

    EPA [gaz składowiskowy, SO2] Justice Department, EPA and the State of Michigan Reach Clean Air Act Settlement with Arbor Hills Energy LLC (09.09.2021)

    EPA [monitoring zanieczyszczenia powietrza w związku z ryzykiem uszkodzenia instalacji przez huragan] Expands Air Monitoring Efforts in Communities Impacted by Hurricane Ida (09.09.2021)

    EPA [bezwodny amoniak] U.S. EPA penalizes Hawaiian Ice for chemical safety violations (08.09.2021)

    EPA [ograniczenie ryzyka narażenia podczas prac porządkowych] Tools for Communities Cleaning Up after Hurricane Ida (04.09.2021)

    EPA [PFAS] Announces First Validated Laboratory Method to Test for PFAS in Wastewater, Surface Water, Groundwater, Soils (02.09.2021)

    EEA: European Maritime Transport Environmental Report 2021 (01.09.2021)

    EPA [transport] Fines Companies in Iowa and Nebraska for Alleged Vehicle ‘Defeat Device’ Violations (31.08.2021)

    EEA: Improving the climate impact of raw material sourcing (30.08.2021)

    EPA [transport] After Successfully Obtaining a Preliminary Injunction, Justice Department and EPA Reach Clean Air Act Settlement with Gear Box Z for Selling Defeat Devices (30.08.2021)

    EEA: EU Member States’ progress towards achieving the 2010 NEC Directive emission ceilings (30.08.2021)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] Settles with Chevron, Levies Penalty, for Hazardous Waste Violations at Montebello, CA Facility (26.08.2021)

    EEA: European Union emission inventory report 1990-2019 (26.08.2021)

    EEA: National Emission reduction Commitments Directive reporting status 2021 (26.08.2021)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Evaluation of small form factor, filter-based PM2.5 samplers for temporary non-regulatory monitoring during wildland fire smoke events OPEN ACCESS

    High-volume sampler for size-selective sampling of bioaerosols including viruses

    Simulation of the cooking organic aerosol concentration variability in an urban area

    Zobacz EUR-Lex:

    Zawiadomienie Komisji — Wytyczne techniczne dotyczące weryfikacji infrastruktury pod względem wpływu na klimat w latach 2021–2027 (16.09.2021)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego„Transport intermodalny i logistyka multimodalna – uzupełnianie się środków transportu w ekologizacji transportu” (16.09.2021)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Budując Europę odporną na zmianę klimatu – nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu (16.09.2021)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji  2021/1434 z dnia 2 września 2021 r. kończące przegląd rozporządzeń wykonawczych Rady nr 443/2011 i nr 444/2011 rozszerzających ostateczne cło wyrównawcze i antydumpingowe na przywóz biodiesla wysyłanego z Kanady (03.09.2021)

    Rozporządzenie delegowane Komisji 2021/1430 z dnia 31 maja 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/956 przez określenie danych, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie do celów weryfikacji emisji CO2 i zużycia paliwa przez nowe pojazdy ciężkie (02.09.2021)

    Rozporządzenie Komisji (UE) 2021/1297 z dnia 4 sierpnia 2021 r. zmieniające załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do perfluorowanych kwasów karboksylowych zawierających od 9 do 14 atomów węgla w łańcuchu (PFCA C9-C14), ich soli oraz substancji pochodnych PFCA C9-C14 (05.08.2021)

    TSUE: sprawa T-126/19 wyrok z dnia 16 czerwca 2021 r. – Krajowa Izba Gospodarcza Chłodnictwa i Klimatyzacji / Komisja [Środowisko naturalne – Rozporządzenie (UE) nr 517/2014 – Fluorowane gazy cieplarniane – Przydział kontyngentów na wprowadzanie wodorofluorowęglowodorów do obrotu – Zarzut niezgodności z prawem – Artykuł 16 rozporządzenia nr 517/2014 oraz załączniki V i VI do tego rozporządzenia – Zasada niedyskryminacji – Obowiązek uzasadnienia (02.08.2021)