Emisja niezorganizowana – emisja pyłu z hałd, transportu i przeładunku

    Najczęściej występującymi źródłami niezorganizowanej emisji pyłów są:

    • hałdy materiałów sypkich, którym towarzyszy erozja wietrzna oraz emisja wtórna z formowania i ubijania hałdy,

    • place składowe narażone na erozję wietrzną i emisję wtórną wywołaną pojazdami poruszającymi się po placu,

    • rozładunek materiałów sypkich z wagonów kolejowych (w tym z wykorzystaniem wywrotnic), lub z samochodów ciężarowych,

    • wyładunek materiału z przenośników taśmowych lub kontenerów transportowych,

    • pobieranie i transport magazynowanych materiałów powodujące emisję z dźwigu załadunkowego i przenośników taśmowych lub ładowarek,

    • załadunek na wagony kolejowe lub samochody ciężarowe.

    Poniżej prezentujemy sposoby obliczania emisji z ww. źródeł.

    Obliczenia emisji z erozji wietrznej hałd magazynowych

    Skala i intensywność emisji z hałdy zależy od wielu czynników, między innymi właściwości magazynowanego materiału (uziarnienia, wilgotności, struktury ziaren, gęstości), powierzchni hałdy narażonej na erozję, wysokości i geometrii hałdy, warunków meteorologicznych oraz obecności ekranów ochronnych i naturalnych osłon zmniejszających narażenie hałdy na działanie wiatru. Wybierając model emisji lub zestaw wskaźników literaturowych należy zapewnić jego adekwatność do rodzaju hałdy (głównie materiału i sposobu eksploatacji hałdy), dla którego będą zastosowane przyjęte formuły. Przykładowo, do wyznaczenia emisji z hałdy miału węglowego można zastosować następującą zależność zawartą w opracowaniu National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining (v. 3.1, January 2012) w załączniku A, punkt 1.1.17 Wind Erosion from Active Coal Stockpiles (zależność US EPA AP-42):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/(ha×rok)),

    s – zawartość cząstek drobnych (%), wg AP 42, Fifth Edition, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA, 2006) o średnicy mniejszej lub równej 75 µm,

    p – liczba dni w roku charakteryzujących się wysokością opadów większą od 0,25 mm,

    f – częstość występowania w roku (% czasu) wiatru o prędkości większej niż 5,4 m/s (na wysokości równej średniej wysokości hałdy).

    Jeśli podczas składowania węgla stosuje się metody ograniczające erozję wietrzną, wielkość emisji obliczoną z wykorzystaniem powyższego wzoru należy skorygować z wykorzystaniem współczynników zawartych w punkcie 4.5 National Pollutant Inventory Emission Estimation Technique Manual for Mining:

    • 50% redukcji przy stosowaniu zraszania hałdy wodą,

    • 30% redukcji przy stosowaniu ekranów ograniczających narażenie na wiatr.

    Obliczenia emisji z transportu

    Emisja z transportu jest sumą emisji wtórnej wywołanej porywaniem pyłu z drogi oraz emisji o stosunkowo małej skali pochodzącej z silników spalinowych pojazdów, ścierania opon i okładzin hamulcowych. Wybór modelu emisji wtórnej zależy od warunków jakie panują na analizowanych trasach przejazdów, w szczególności rodzaju nawierzchni, szybkości przejazdu oraz rodzajów wykonywanych operacji. Poniżej przedstawiono przykład algorytmu dla dróg utwardzonych, zawartego w dokumencie AP 42, Volume I, 13.2.1 Paved Roads (US EPA 2011, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu,

    k – współczynnik wielkości ziaren,

    sL – obciążenie drogi pyłem (g/m2),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Powyższe równanie można stosować w następującym zakresie:

    • obciążenie drogi pyłem (sL): 0,03-400 g/m2,

    • średni ciężar pojazdów (W): 1,8-38 Mg,

    • średnia prędkość pojazdów: 1-88 km/h.

    Dla dróg nieutwardzonych równania empiryczne opracowane przez US EPA uwzględniają również inne mechanizmy emisji, w tym tarcie gruntu spowodowane naciskiem kół, pylenie materiału podniesionego z powierzchni drogi przez koła oraz w przypadku większych prędkości, narażenie na porywanie pyłu z powierzchni drogi w skali znacznie większej niż dla dróg utwardzonych, z których porywany jest tylko pył zalegający na powierzchni drogi. W dokumencie AP 42 Volume I, 13.2.2 Unpaved Roads (US EPA 2006, Fifth Edition) dla wewnętrznych dróg zakładowych określono następującą zależność:

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (Ib/VMT),

    k, a, b – stałe wyznaczone doświadczalnie,

    s – zawartość cząstek drobnych (%),

    W – średni ciężar pojazdu (Mg).

    Obliczenia emisji z przeładunku materiałów sypkich

    Operacja załadunku materiałów sypkich stanowi źródło emisji pyłu zarówno gdy załadunek odbywa się porcjami (z wykorzystaniem dźwigu lub ładowarki), jak również gdy prowadzony jest w sposób ciągły (z wykorzystaniem przenośnika, zazwyczaj taśmowego). Ilość pyłu uwalniana do powietrza, odpowiadająca strumieniowi przesypywanego materiału może być oszacowana z wykorzystaniem równania zawartego w AP 42, Volume I, 13.2.4.1 Aggregate Handling And Storage Piles (US EPA 2006, Fifth Edition):

    Emisja_niezorganizowana_10_-_emisja_pylu

    gdzie:

    E – wskaźnik emisji pyłu (kg/Mg),

    k – współczynnik wielkości ziaren:

    U – średnia prędkość wiatru (m/s),

    M – zawartość wilgoci (%).

    Aktualności
    • 03
      listopad
      Przypominamy o Targach Technologii Dekarbonizacji, Zeroemisyjności i Zrównoważonego Zarządzania Energią, które odbywają się w dniach 4 - 6 listopada w Nadarzynie. Celem Wydarzenia jest zaprezentowanie technologii redukcji emisji gazów cieplarnianych, przechwytywania i magazynowania CO2 oraz integracji energii z OZE. Przestrzeń Targów obejmuje również innowacje w zarządzaniu energią, materiałach niskoemisyjnych, optymalizacji produkcji i polityce zeroemisyjnej. Strona Wystawcy jest dostępna pod adresem https://decarbonisationexpo.com
    • 31
      październik
      Zapraszamy na SUSTAINABILITY Expo 2025 – Targi Technologii i Rozwiązań dla Zrównoważonego Rozwoju, które odbeda się już w dniach 4–6 listopada 2025 roku Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. Targi obejmują niezwykle szeroki zakres tematyczny, od odnawialnych źródeł energii (OZE) i efektywności energetycznej, przez zrównoważone materiały, recykling i gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ), aż po inteligentne miasta (smart cities), elektromobilność oraz zagadnienia ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG). Nie zabraknie także cyfrowych narzędzi wspierających zrównoważony rozwój, między innymi oprogramowania do zarządzania energią i emisjami. Szczegółowe informacje o Wydarzeniu są dostępne na stronie Targów: https://warsawexpo.eu    
    • 20
      październik
      Na stronie GIOŚ opublikowany został Rejestr poważnych awarii w 2024 r. i zdarzeń o znamionach poważnej awarii. W roku 2024 zarejestrowano 37 zdarzeń podanych ocenie wg kryteriów zawartych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. 20 z 37 zdarzeń towarzyszyła emisja do powietrza o istotnej skali, w tym w 4 przypadkach emisja amoniaku. Łącznie w ww. zdarzeniach ewakuowano 776 osób, 12 zostało rannych, 2 osoby zginęły. 10 z 37 zdarzeń wynikało z rozszczelnień instalacji, w tym 4 na połączeniach kołnierzowych. Rejestr poważnych awarii za rok 2024 jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/gios/rok-2024rej
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Kongres CCS CCU 2-3 grudnia 2025 Warszawa
    Operat FB
    obliczenia śladu węglowego
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE: algorytm szacowania liczby certyfikatów w ramach mechanizmu CBAM w okresie docelowym (14.11.2025)

    GIOŚ: Jakość powietrza w Polsce w 2024 roku. Raport Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (14.11.2025)

    Komisja Europejska: Nowe szkolenie – Egzekwowanie przepisów dotyczących gazów fluorowanych za pośrednictwem unijnego systemu CSW-CERTEX (12.11.2025)

    EEA: EU progress under the hydrofluorocarbon phase out set out in the EU F-gas Regulation (11.11.2025)

    EEA: EU progress towards the worldwide hydrofluorocarbon consumption phase-down under the Montreal Protocol (11.11.2025)

    EPA [PFAS] Proposes Changes to Make PFAS Reporting Requirements More Practical and Implementable, Reducing Regulatory Burden (10.11.2025)

    INCITE: Invitation to Stakeholders: Mapping and Monitoring the Transition of Energy-Intensive Industries to Climate Neutrality

    JRC: Przegląd wdrażania magazynowania energii w Europie (10.11.2025)

    EPA [zwolnienia z obowiązku przestrzegania Standardu Paliw Odnawialnych SRE] Issues Additional Decisions on Small Refinery Exemptions (7.11.2025)

    IOŚ: Jak władze lokalne mogą przystosować się do zmian klimatu? IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń dedykowanych samorządom (7.11.2025)

    EEA: Trends and projections in Europe 2025 (6.11.2025)

    EEA: Evolution of ETS2-emissions for EU-27, 2005-2050 (6.11.2025)

    EEA: Trends and projections: greenhouse gas emissions largely on track to 2030 targets (6.11.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Transport pasażerski i towarowy: Rada i Parlament za zwiększeniem przejrzystości i porównywalności danych o emisji gazów cieplarnianych (5.11.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Cel klimatyczny na 2040 r.: Rada uzgadnia stanowisko co do redukcji emisji o 90% (5.11.2025)

    MKiŚ: Rada ds. Środowiska uzgodniła rewizję Europejskiego Prawa o Klimacie (5.11.2025)

    JRC: Kluczowe rekomendacje dla miast zaangażowanych w osiągnięcie neutralności klimatycznej (4.11.2025)

    INCITE: First sectoral workshop on the Cement, Lime and Magnesia (CLM) sectors - Looking into innovative techniques in the European CLM industry (31.10.2025)

    INCITE: Electric arc furnace and secondary steelmaking technological innovations - INCITE visits Tenova and Ori Martin in Italy (24.10.2025)

    EEA: One in five cardiovascular deaths in the EU, preventable by improving the environment (3.11.2025)

    NIK: Kopciuchy wciąż zatruwają powietrze (31.10.2025)

    GIOŚ: Ocena jakości powietrza za 2024 rok – zbiorczy raport krajowy (30.10.2025)

    KOBiZE: Prace nad Europejskim Portalem Emisji Przemysłowych (22.10.2025)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM - publikacja rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzającego uproszczenia (21.10.2025)

    EEA: Emissions of pollutants from transport in EU-27 (21.10.2025)

    EEA: Variations (1990-2023) in the emissions of pollutants from transport by mode in EU-27 (21.10.2025)

    Rada Unii Europejskiej: COP 30 – Rada ustala stanowisko UE na konferencję klimatyczną w Belém (21.10.2025)

    EPA [CCS] Seeks Public Comment on Draft Carbon Storage Permit for Company in Randolph County, Indiana (20.10.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Long-term exposure to fine particulate matter and cardiovascular disease risk in older adults: A retrospective cohort study in South Korea

    How air pollution and extreme temperatures affect emergency hospital admissions due to neurological diseases: A study in 10 Spanish provinces

    Improving real-time high-resolution estimates of PM2.5 concentration fields in urban areas by the SmartAQ+ system with data fusion and machine learning

    Co-evolving emission controls and climate impacts: A multi-decadal machine learning decomposition of urban O3 and NO2 air quality measurements

    Zobacz EUR-Lex:

    WYROK TRYBUNAŁU z dnia 21 maja 2025 r. w sprawie E-18/24 – Państwo norweskie, reprezentowane przez Ministerstwo Energii, przeciwko Greenpeace Nordic and Nature and Youth Norway: Środowisko – dyrektywa 2011/92/UE – ocena skutków wywieranych przez przedsięwzięcia na środowisko – art. 3 ust. 1 – przedsięwzięcia objęte zakresem załącznika I – wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego, które zostaną sprzedane osobom trzecim – zasada lojalnej współpracy – wymóg usunięcia bezprawnych skutków naruszenia prawa EOG (13.11.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2025/2292 z dnia 7 listopada 2025 r. w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Polskę na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą rzepaku i kukurydzy w tym państwie członkowskim (12.11.2025)

    Sprostowanie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1760 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniającej dyrektywę (UE) 2019/1937 i rozporządzenie (UE) 2023/2859 (11.11.2025)

    Decyzja Rady (UE) 2025/2258 z dnia 31 października 2025 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na szóstym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji zmieniających załączniki A i B do tej konwencji w zakresie produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci (10.11.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/858 i uchylającego rozporządzenie (UE) 2018/956 (7.11.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wpływ gospodarczy wdrożenia unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ETS (29.10.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Współzależność między pokojem a zmianą klimatu: potrzeba odnowionej globalnej dyplomacji (29.10.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1482 z dnia 24 lipca 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do trwałych zanieczyszczeń organicznych: eteru tetrabromodifenylu, eteru pentabromodifenylu, eteru heksabromodifenylu, eteru heptabromodifenylu i eteru dekabromodifenylu (28.10.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 24 czerwca 2025 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Litwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji i Finlandii do rejestru Unii (24.10.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3012 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram certyfikacji trwałego pochłaniania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych oraz składowania dwutlenku węgla w produktach (23.10.2025)