Emisja niezorganizowana – nieszczelności instalacji – pomiary (US EPA Metoda 21)

    Metodyka wykonywania pomiarów stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów instalacji została opisana w dokumencie US EPA Method 21 - determination of volatile organic compound leaks oraz w rozdziale 3.0 dokumentu pt. Protocol for Equipment Leak Emission Estimates, US EPA 1995. Oba dokumenty zalecają zastosowanie ręcznych detektorów LZO (VOC) i określają dla nich wymagania sprzętowe. W punkcie 3.3. Protokołu zaproponowano następujący model planowania pomiarów:

    • określenie granic części instalacji wytypowanej do przeprowadzenia serii pomiarowej,

    • usystematyzowanie wiedzy o wybranej części instalacji w formie schematu przepływów z zaznaczonymi strumieniami procesowymi,

    • wyszczególnienie elementów narażonych na wycieki, np. wg zasady przemieszczania się po strumieniach zgodnie z kierunkiem przepływu mediów,

    • identyfikacja wg numerów elementów w obrębie strumieni.

    Przed przystąpieniem do pomiarów według powyższej metody powinny zostać scharakteryzowane wszystkie układy przewidziane do wykonania pomiarów, co w znaczący sposób ułatwia pracę zespołu pomiarowego oraz zwiększa jego efektywność.

    Typując elementy narażone na wycieki LZO (VOC) należy uwzględnić co najmniej następujące rodzaje armatury:

    • połączenia kołnierzowe,

    • połączenia elastyczne,

    • zawory i zasuwy regulacyjne (ręczne i automatyczne),

    • zawory upustowe,

    • zawory bezpieczeństwa,

    • pompy i sprężarki,

    • uszczelnienia wałów innych rodzajów urządzeń (mieszadeł, suszarek obrotowych, wirówek),

    • klapy, pokrywy, włazy rewizyjne,

    • otwarte końce rur, odpowietrzenia,

    • króćce przyłączeniowe,

    • uszczelnienia i elementy oprzyrządowania pomiarowego i innych rodzajów elementów automatyki,

    • miejsca poboru próbek.

    Opisany w dokumentach US EPA sposób wykonywania pomiarów polega na zmierzeniu stężeń LZO (VOC) na powierzchni elementów. Dla każdego elementu wynikiem pomiaru jest najwyższa wartość spośród stężeń odnotowanych na jego powierzchni (screening value). Aby ją wyznaczyć sondę analizatora należy powoli przesuwać wzdłuż powierzchni narażonej na wyciek (prostopadle do powierzchni): dla elementów nieruchomych – bezpośrednio po powierzchni elementu, dla elementów ruchomych, np. uszczelnień wałów pomp – w odległości około 1 cm od uszczelnienia. Pomiar stężenia powinien zostać wykonany na całej długości miejsca narażonego na wyciek, np. w przypadku połączeń kołnierzowych na całym obwodzie uszczelnienia. Szybkość przesuwania sondy musi uwzględniać ograniczenia techniczne wykorzystywanego miernika. W szczególności w miejscu gdzie występuje stężenie maksymalne, czas pomiaru powinien być co najmniej dwa razy dłuższy niż czas odpowiedzi detektora. W przypadku pomiarów na elementach zabrudzonych substancjami oleistymi, należy uważać na stopień zabrudzenia sondy, bowiem pomiar wykonywany miernikiem z zabrudzoną sondą może być obarczony znacznym błędem. Jeśli dojdzie do zabrudzenia sondy (króćca filtra lub wężyka) skutkującego fałszywym wskazaniem, należy je wymienić. Zasady czyszczenia i kalibracji oprzyrządowania zostały opisane w punkcie 3.3.2 Protokołu.

    Pomiar nieszczelności zaworów

    Przed każdym pomiarem nieszczelności zaworów wykonujący pomiary musi rozpoznać miejsca potencjalnej ucieczki LZO (VOC), które są ściśle związane z budową zaworu. Pomiar na zaworach z trzpieniem i dławicą powinien zostać wykonany w szczelinie pomiędzy trzpieniem i dławicą oraz pomiędzy dławicą i korpusem zaworu, tzn. w miejscach którymi LZO (VOC)  migrujące przez uszczelnienie dławicy może wydostawać się z zaworu. Jeśli korpus zaworu nie jest monolityczny, pomiar należy wykonać również na uszczelnieniu połączeń elementów korpusu.

    Pomiar nieszczelności pomp, kompresorów i mieszadeł

    Analogicznie jak dla zaworów pierwszym krokiem jest wyznaczenie potencjalnych miejsc wycieku. Przeważnie wobec pomp i kompresorów jest nim uszczelnienie wału oraz uszczelnienie połączeń części korpusu. Pomiar stężenia LZO (VOC) na elementach ruchomych należy wykonywać w odległości około 1 cm od uszczelnienia lub szczeliny między wałem i obudową.

    Pomiar nieszczelności zaworów upustowych

    Niektóre elementy jak np. zawory upustowe wymagają zachowania szczególnej ostrożności w trakcie wykonywania pomiarów. Zadaniem pomiaru stężenia na zaworach upustowych jest umożliwienie wyznaczenia emisji z nieszczelności, a więc przy zamkniętym zaworze. Nie powinno się jednak polegać na założeniu, że w trakcie wykonywania pomiaru zawór nie otworzy się automatycznie. Z tego względu niedopuszczalne jest wkładanie aparatu pomiarowego ani rąk do wylotu z zaworu. Pomiaru stężenia LZO (VOC) należy dokonać na powierzchni wylotowej z przewodu za zaworem upustowym.

    Aktualności
    • 19
      luty
      W minionym tygodniu na stronie Biura IPPC został zamieszczony BREF dla rzeźni, przetwórstwa produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i/lub jadalnych produktów ubocznych. Dokument zastępuje wcześniejszą wersję z roku 2005 i uwzględnia, między innymi konkluzje BAT zawarte w decyzji wykonawczej Komisji 2023/2749 z dnia 11 grudnia 2023 r. BREF jest dostępny na stronie: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/reference/ (SA) lub bezpośrednio pod adresem: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/2024-02/SA%20BREF.pdf
    • 13
      luty
      W minionym tygodniu opublikowane zostało oficjalne stanowisko Komisji w sprawie wychwytywania, składowania i wykorzystywania CO2 pochodzącego z emisji przemysłowych, tak zwana „Strategia zarządzania węglem przemysłowym”. Zdaniem Komisji wychwytywanie dwutlenku węgla z odgazów przemysłowych, a następnie jego podziemne składowanie (CCS - Carbon Capture and Storage) i/lub wykorzystywanie (CCU - Carbon Capture and Utilization) jest  niezbędne do osiągnięcia celów klimatycznych. Wśród branży, które ze względu na brak możliwości ograniczenia emisji CO2 mogą być szczególnie „zainteresowane” technologią CCS wymienia się produkcję cementu, stali, spalanie odpadów, produkcję energii elektrycznej i ciepła, spalanie gazu ziemnego oraz procesy rafineryjne. Zdaniem Komisji skala CCS w Unii Europejskiej powinna osiągnąć do roku 2030 co najmniej 50 mln Mg CO2/rok (do roku 2040 - 280 mln Mg/rok, a do roku 2050 - 450 mln Mg/rok). Zaproponowane przez Komisję poziomy są bardzo ambitne, zwłaszcza w kontekście opisanych Komunikacie braków w wielu obszarach, począwszy od zasadności ekonomicznej i ryzyka inwestycyjnego, poprzez brak norm jakościowych wychwyconego CO2, aż do braku podstaw systemowych planowania sieci gazociągów przesyłowych w Europie. Nie wydaje się jednak, aby konieczność masowego wdrożenia CCS była możliwa do uniknięcia. Znajdujący się pod poniższym linkiem komunikat zawiera wyniki ogólnej oceny potrzeb i uwarunkowań CCUS, jednak nie obejmuje niektórych ważnych zagadnień technicznych i środowiskowych, np. braku konkluzji BAT dla CCS. Komunikat Komisji jest dostępny pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2024%3A62%3AFIN&qid=1707312980822
    • 31
      styczeń
      Na stronie KOBiZE został opublikowany komunikat na podstawie informacji Komisji Europejskiej z dnia 29 stycznia br. o możliwości wydłużenia terminu złożenia sprawozdania CBAM za IV kwartał 2023 r. w związku z problemami technicznymi systemu sprawozdawczego. Od 1 lutego w rejestrze przejściowym zostanie udostępniona nowa funkcja, umożliwiająca wnioskowanie o złożenie sprawozdania z opóźnieniem (request delayed submission), która ma zapewnić dodatkowych 30 dni na złożenie raportu CBAM. Szczegółowe informacje są dostępne na stronach: - KE: https://taxation-customs.ec.europa.eu/news/technical-issues-related-cbam-transitional-registry-and-import-control-system-2-ics2-2024-01-29_en - KOBiZE: https://www.kobize.pl/pl/article/aktualnosci-2024/id/2555/mechanizm-cbam-zlozenie-sprawozdania-po-terminie-31-stycznia-2024-r
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    IOŚ-PIB: Seminarium „Monitoring chemizmu opadów atmosferycznych i ocena depozycji atmosferycznej do 2023 i od 2024 roku – 23 lutego w godzinach 10:00-11:00 ” (17.02.2024)

    opady atmosferyczne depozycja w Polsce zanieczyszczenie powietrza szkolenie
    © IOŚ-PIB

    U.S. EPA [rozwój cieci monitoringowej jakości powietrza] Biden-Harris Administration announces nearly $83 million in funding to expand air quality monitoring across the nation as part of Investing in America agenda (16.02.2024)

    EPA [odpylanie młynów zbożowych] Corn milling company officials sentenced to federal prison for their role in deadly explosion that killed five workers (16.02.2024)

    IOŚ-PIB: Zapraszamy na FAIRMODE PLENARY MEETING oraz VIII CAMS POLICY USER WORKSHOP (15.02.2024)

    EPA releases 2023 power plant emissions data (15.02.2024)

    IPPC Bureau: The revised Best Available Techniques (BAT) Reference Document (BREF) for Slaughterhouses, Animal By-products and/or Edible Co-products Industries has been published (14.02.2024)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] releases 2023 update to Equity Action Plan, outlines new commitments to advance equity (14.02.2024)

    EPA [metan] to hold webinars on final rule to reduce methane from oil and natural gas operations (14.02.2024)

    EPA [metan] and DOE announce intent to fund projects to reduce methane emissions from the oil and natural gas sectors as part of President Biden’s Investing in America agenda (09.02.2024)

    EPA [pochłanianie CO2] and New England Aquarium spotlight the sunken treasure of Blue Carbon in climate resilience (08.02.2024)

    EPA [bezwodny amoniak] Requires Leprino Foods Company in Tracy, Calif., to Improve Chemical Safety (08.02.2024)

    GIOŚ: PRTR - Pamiętaj o złożeniu sprawozdania za 2023 rok, korzystając z aktualnych jednostek wielkości produkcji (07.02.2024)

    EPA [zmiana średniorocznego standardu stężenia PM2,5 z 12 na 9 µg/m3] finalizes stronger standards for harmful soot pollution, significantly increasing health and clean air protections for families, workers, and communities (07.02.2024)

    JRC: CO2 transport infrastructure: key to achieving climate neutrality by 2050 (06.02.2024)

    KOBiZE: Nowy numer „GO2’50. Klimat. Społeczeństwo. Gospodarka.” Nr 4/2023 (05.02.2023)

    IOŚ-PIB: Katalog dobrych praktyk adaptacyjnych (05.02.2024)

    WIOŚ w Krakowie: Kontrole interwencyjne WIOŚ w 2023 r. (02.02.2024)

    EPA [zanieczyszczenie gleby dioksynami]  Works to Address Dioxin Contamination in Benton, La. (02.02.2024)

    EPA [usuwanie tetrachloroetylenu z gleby] Issues Explanation of Significant Differences for PCE Southeast Contamination Superfund Site in York, Nebraska (02.02.2024)

    JRC: Boosting the twin transition through innovation: inspiring practices and tools from across Europe (26.01.2024)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM – błędy generowane przez rejestr przejściowy CBAM (25.01.2024)

    U.S. EPA [przygotowanie na dym z pożarów] Biden-Harris Administration, EPA announce $1.8 million to South Los Angeles community organization for wildfire smoke preparedness (25.01.2024)

    EEA: Costs of industrial pollution from largest facilities decline in Europe but remain at 2% of EU GDP (25.01.2024)

    EPA [emisje z pożaru] Fines Omaha Chemical Manufacturing Facility for Alleged Violations of Multiple Environmental Laws (24.01.2024)

    ETO: Reducing cars’ emissions: easier said than done (24.01.2024)

    EPA [CCS] Approves Permits to Begin Construction of Wabash Carbon Services Underground Injection Wells in Indiana’s Vermillion and Vigo Counties (24.01.2024)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM – problem przy wpisywaniu kodów towarów przy przygotowaniu sprawozdania CBAM (23.01.2024)

    GIOŚ: Zmiany w sieci monitoringu jakości powietrza (23.01.2024)

    U.S. EPA [przygotowanie na dym z pożarów] Utah to reduce indoor air pollution in schools, public buildings from wildfire smoke events through EPA grant (23.01.2024)

    WIOŚ w Warszawie prowadzi czynności na terenie pożaru hali produkcyjnej i magazynu wyrobów gotowych w miejscowości Ołtarzew, gm. Ożarów Mazowiecki (22.01.2024)

    WIOŚ w Warszawie prowadzi działania wyjaśniające w związku z pożarem hali magazynowej w m. Nowy Dwór Mazowiecki (19.01.2024)

    EEA: Consumption footprints for EU countries in 2010 and 2021 (18.01.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Predicting PM2.5 levels and exceedance days using machine learning methods

    Analysis of an ozone episode in the Greater Bay Area based on low-cost sensor network

    Unveiling vertical ozone variation with UAV-Based monitoring and modeling: A new challenge for city-level ozone pollution control in the pearl river delta region

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/564 z dnia 14 lutego 2024 r. w sprawie norm zharmonizowanych dotyczących kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne, opracowanych na potrzeby rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1187 i rozporządzenia (UE) 2015/1189 (15.02.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wielopoziomowe zarządzanie na rzecz Zielonego Ładu. W kierunku zmiany rozporządzenia w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu (09.02.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Europejski Bank Wodoru (09.02.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozliczania emisji gazów cieplarnianych z usług transportowych” (06.02.2024)

    Sprawozdanie specjalne 01/2024: Ograniczanie emisji dwutlenku węgla z samochodów osobowych – tempo zmian wreszcie wzrasta, lecz na horyzoncie pojawiają się przeszkody (25.01.2024)

    Decyzja nr 1/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z dnia 15 listopada 2023 r. w odniesieniu do zmiany załącznika I oraz uwzględnienia wyjaśnienia w załączniku IV do umowy 2024/301 (25.01.2024)

    Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2024/299 z dnia 27 października 2023 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 w odniesieniu do metod zgłaszania prognozowanych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych (17.01.2024)