Emisja niezorganizowana – obliczenia emisji z wykorzystaniem wskaźników US EPA

    W rozdziale tym przedstawiamy propozycję postępowania przy obliczaniu emisji niezorganizowanej z wykorzystaniem wskaźników i korelacji US EPA. W przypadku gdy obliczenia dla instalacji prowadzone są po raz pierwszy, warto wykonać je równolegle trzema metodami. Każda metoda wymaga identyfikacji składników instalacji (zaworów, połączeń, itd.) co jest znaczną częścią pracy nad modelem emisji. Metoda 2 i 3 wymagają dodatkowych nakładów czasu i środków na przeprowadzenie kampanii pomiarowej, natomiast wyniki uzyskane z ich zastosowaniem mogą być znacznie niższe niż wartość wyznaczona metodą 1, która dla części instalacji może być nie do zaakceptowania z uwagi na nadmierne opłaty za emisję lub brak możliwości spełnienia wymagań środowiskowych.

    Etap 1 – identyfikacja składników instalacji

    Celem pierwszego etapu jest umożliwienie zastosowania wzorów obliczeniowych US EPA. Wymaga ona zatem usystematyzowania układów technologicznych według strumieni procesowych o jednolitym (dostatecznie zbliżonym) składzie LZO (VOC) i charakterze (gaz, ciecz lekka, ciecz ciężka). Dla każdego strumienia musi zostać określony udział poszczególnych składników, dzięki czemu uzyskane wyniki będą mogły posłużyć do wyznaczenia opłaty za emisję oraz oceny kryteriów jakości powietrza atmosferycznego. Dysponując zestawieniem strumieni procesowych w obrębie poszczególnych układów technologicznych należy dla każdego strumienia określić ilość elementów poszczególnych rodzajów (zaworów gazowych, zaworów cieczy, połączeń kołnierzowych, itd.). Rodzaje elementów zostały wymienione w punkcie 2 Protokołu. Efektem finalnym identyfikacji jest dwuwymiarowa macierz strumieni procesowych i rodzajów elementów. Jeśli elementy wchodzące w skład niektórych strumieni są obciążone mediami okresowo, np. układy gazowe przedmuchiwane azotem po wykorzystaniu, należy dodatkowo określić ich czas pracy w ciągu roku.

    Gdy dla instalacji dostępna jest aktualna dokumentacja P&ID, ilość elementów można określić na jej podstawie. W przeciwnym wypadku zaleca się wykorzystanie innych „wiarygodnych” dokumentów lub przeprowadzenie inwentaryzacji.

    Identyfikacja składników jest jednym z kluczowych elementów decydujących o poprawności obliczeń emisji z instalacji. Stąd tak wiele uwagi poświęca się dokładności identyfikacji, tzn. ograniczeniu ilości elementów pominiętych. Ogólną zasadą jest ocena i uwzględnienie każdego elementu innego niż złożonego wyłącznie ze sztywnych ścian połączonych na stałe za pomocą spawu (uszkodzenia mechaniczne i korozja ścian rur i przewodów wymaga zastosowania innych metod obliczeniowych niż wskaźniki i korelacje US EPA).

    Po zakończeniu etapu 1, dysponując macierzą składników możliwe jest obliczenie wielkości emisji metodą 1, to jest metodą średnich wskaźników emisji.

    Etap 2 – wybór strumieni decydujących o emisji, planowanie 1 serii pomiarów

    Najwyższą wiarygodność obliczeń emisji zapewnia zbiór wyników pomiarów wykonanych na wszystkich elementach instalacji. Ze względów technicznych oraz ekonomicznych zapewnienie tak obszernego zbioru jest możliwe tylko w wyjątkowych przypadkach. W praktyce prowadzący instalacje dysponują określonymi środkami, które mogą przeznaczyć na przeprowadzenie kampanii pomiarowej, chcąc uzyskać na ich podstawie możliwie najbardziej wiarygodne wyniki obliczeń emisji. Oparcie obliczeń na zawężonym zbiorze wyników wymaga ograniczenia ryzyka pominięcia źródeł istotnych oraz poprawnego rozlokowania pomiarów. Znaczna część tego zadania realizowana jest w drugim etapie postępowania i polega na uporządkowaniu strumieni procesowych pod względem ich potencjału powodowania emisji niezorganizowanej. Oprócz metod czysto matematycznych, stanowiących kombinację liczby elementów i stężeń LZO (VOC), istotne jest również uwzględnienie doświadczenia eksploatacyjnego, które stanowi obraz zarówno warunków procesowych sprzyjających utracie szczelności, jak i rozwiązań konstrukcyjnych oraz charakterystyki materiałowej stosowanych uszczelnień. Etap 2 stanowi ocenę wstępną opartą w znacznej mierze na założeniach oraz przypuszczeniach i podlega rewizji w toku dalszych prac.

    Z puli pomiarów jaka została przewidziana dla instalacji zaleca się wyodrębnienie części przewidzianej na pomiary wstępne, których wyniki umożliwią sprawdzenie poprawności założeń etapu 2, to jest wyznaczenie częstości występowania nieszczelności w obrębie układów o największym potencjale emisji.

    Etap 3 – obliczenia wstępne, pośrednie i planowanie kolejnych serii pomiarów

    Pomiędzy kolejnymi seriami pomiarowymi konieczne jest wykonywanie bieżących obliczeń emisji z instalacji, uwzględniających wyniki dotychczasowych pomiarów i umożliwiających alokację pomiarów kolejnej serii tak, by wykonywać je w obrębie strumieni wymagających doprecyzowania. Poprawnie rozlokowane pomiary powinny zapewnić wiedze przekrojową o emisji oraz dostateczny zbiór danych do wykonania obliczeń w obrębie poszczególnych części instalacji.

    Etap 4 – obliczenia ostateczne

    Obliczenia ostateczne można wykonać po uzyskaniu wyników wszystkich niezbędnych pomiarów. Zakres pomiarów powinien odpowiadać warunkom określonym w punkcie 2.4.4. Protokołu.

    Metoda zawarta w Protokole pozwala na obliczenie emisji wyłącznie z elementów instalacji i nie obejmuje takich źródeł jak:

    • wycieki w zdarzeniach awaryjnych (w tym nagła utrata szczelności),

    • połączenia elastyczne o wysokim potencjale emisji (połączenia tkaninowe, wielomateriałowe) narażone na obciążenia mechaniczne,

    • parowanie z wolnych powierzchni (cieczy, ciał stałych),

    • układy wentylacyjne budynków,

    • układy chłodnicze.

    Obliczenie emisji z ww. źródeł wymaga zastosowania dodatkowych metod.

    Aktualności
    • 25
      kwiecień
      W dziale Prawo dodaliśmy stronę dedykowaną zmianie dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 Strona zawiera komentarze do informacji Rady Unii Europejskiej z etapu zatwierdzenia nowelizacji dyrektywy. Na stronie znajdują się również informacje o nowym portalu sprawozdawczym, zastępującym dotychczasowy E-PRTR. Ze względu na bardzo poważne konsekwencje zmian w prawie dla prowadzących instalacje, utworzyliśmy specjalne szkolenie z nowelizacji dyrektywy o emisjach przemysłowych. Szczegóły przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/543/nowelizacja-dyrektywy-201075ue-ws-emisji-przemyslowych-ied-20--szkolenie-4-czerwca-20
    • 22
      kwiecień
      Można już zgłaszać chęć udziału w wydarzeniu inaugurującym INCITE (poprzez dostęp do transmisji w internecie lub osobiście w Sevilli). Formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Preregistration_INCITE Agenda wydarzenia jest dostępna pod adresem: https://eippcb.jrc.ec.europa.eu/sites/default/files/2024-04/18.04.18%20-INCITE%20Agenda.pdf INCITE jest częścią nowego systemu wynikającego ze zmiany dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (tak zwanej dyrektywy IED 2.0). Zmiana dyrektywy ma charakter bardzo poważnej zmiany systemowej w zakresie pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian szczegółowo opisujemy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/554/zmiana-dyrektywy-o-emisjach-przemyslowych-2024 INCITE stanie się centralnym punktem odniesienia w Unii (platformą skupiającą przemysł, dostawców technologii, państwa członkowskie, instytucje finansowe, prywatnych inwestorów, ogół społeczeństwa, środowisko akademickie i Komisję Europejską), w celu przyspieszenia osiągnięcia wysokiej skuteczności w redukcji emisji, dekarbonizacji przemysłu, ograniczenia zużycia energii i gospodarki o obiegu zamkniętym.
    • 12
      kwiecień
      Miło nam potwierdzić termin szkolenia na dzień 4 czerwca br. Szkolenie w całości będzie poświęcone zmianie dyrektywy 2010/75/EU ws. emisji przemysłowych, tak zwanej dyrektywie IED 2.0. Szkolenie poprowadzi wyjątkowy wykładowca – pan Marcin Wiśniewski: ekspert, który brał udział w pracach nad rewizją dyrektywy (ekspert narodowy w Dyrekcji Generalnej ds. środowiska Komisji Europejskiej). Szczegółowe informacje o szkoleniu i zmianie dyrektywy o emisjach przemysłowych na stronie: www.wszystkooemisjach.pl/543
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Zmiana zasad pozwoleń zintegrowanych / zmiana dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zmiana zasad Pozwoleń Zintegrowanych - Dyrektywa IED 2.0 - szkolenie 4 czerwca 2024

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE: Nowa analiza CAKE/ KOBiZE/ IOŚ-PIB dotycząca synergii systemu EU ETS z innymi politykami (19.04.2024)

    2024 04 21 EXPLORING SYNERGIES BETWEEN THE EU ETS AND OTHER EU CLIMATE POLICY MEASURES - CARBON REMOVAL - HYDROGEN SECTORAL TRANSPORT POLICY
    ©CAKE/KOBiZE/IOŚ-PIB

    U.S. EPA [PFAS] Biden-Harris Administration Finalizes Critical Rule to Clean up PFAS Contamination to Protect Public Health (19.04.2024)

    GIOŚ: Drony kluczowym narzędziem w walce z przestępczością środowiskową (19.04.2024)

    EEA: EU indicator framework for chemicals (17.04.2024)

    KOBiZE: Konieczność aktualizacji planów metodyki monitorowania (17.04.2024)

    KOBiZE: Film instruktażowy jak wypełnić raport CBAM (17.04.2024)

    IPPC Bureau: Expression of Interests to join the INCITE Launch Event are open! (16.04.2024)

    EEA: Persistent organic pollutant emissions in Europe (16.04.2024)

    EEA: Hydrofluorocarbon phase-down in Europe (16.04.2024)

    EPA [niewystarczające dowody na brak emisji związków toksycznych z turbin spalających paliwa] Takes Action to Maintain Public Health Protections for Communities Near Stationary Combustion Turbines (15.04.2024)

    EPA [ochrona przed pyleniem podczas  dekontaminacji gruntu] Approves Plan to Remove PCB Contamination at the North Austin Community Center in Chicago (15.04.2024)

    KOBiZE: Wejście w życie rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2019/331, a przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji (15.04.2024)

    EPA Publishes Annual US Greenhouse Gas Inventory (11.04.2024)

    JRC: Wildfires - 2023 among the worst in the EU in this century (10.04.2024)

    EPA [nielegalny import HFC] Files Complaint Against California Company for Unlawful Import of HFCs (10.04.2024)

    MKiŚ: Informacja dotycząca Planów Neutralności Klimatycznej (09.04.2024)

    EPA [PFAS] Releases Updated Interim Guidance on Destroying and Disposing of Certain PFAS and PFAS-Containing Materials (09.11.2024)

    U.S. EPA [tlenek etylenu, chloropren] Biden-Harris Administration Finalizes Stronger Clean Air Standards for Chemical Plants, Lowering Cancer Risk and Advancing Environmental Justice (09.11.2024)

    EPA [sprawiedliwość środowiskowa] and DEC Launch Statewide Environmental Justice Listening Tour (05.04.2024)

    IOŚ-PIB: II spotkanie użytkowników serwisu Monitoringu Atmosfery Copernicus Polska (05.04.2024)

    U.S. EPA [przeciwdziałanie pożarom lasów] Pacific Northwest federal, state agencies to collaborate on prescribed fire, smoke management to confront wildfire crisis (05.04.2024)

    EPA [dyfuzja chlorowanych LZO z gruntu do budynków] iProposes Plan to Address Contamination in Buildings at the Meeker Avenue Plume Superfund Site in Brooklyn (05.04.2024)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM - sprawozdanie CBAM za pierwszy kwartał 2024 roku oraz Rejestr przejściowy CBAM i wytyczne w języku polskim (04.04.2024)

    U.S. EPA [20 000 000 000 $ na mobilizację prywatnego kapitału i dostarczanie rozwiązań w zakresie czystej energii i klimatu] Biden-Harris Administration Announces $20 Billion in Grants to Mobilize Private Capital and Deliver Clean Energy and Climate Solutions to Communities Across America (04.04.2024)

    WIOŚ w Warszawie: pożar hali magazynowej – zakończenie sprawy ze względu na brak  zagrożeń dla środowiska (29.03.2024)

    U.S. EPA [transport] Biden-Harris Administration Finalizes Strongest Ever Greenhouse Gas Standards for Heavy-Duty Vehicles to Protect Public Health and Address the Climate Crisis While Keeping the American Economy Moving (29.03.2024)

    NIK: kontrola terminów rozpatrywania spraw przez marszałków – na przykładzie postępowań dla wybranych spalarni odpadów (27.03.2024)

    EEA: Change in energy consumption of EU Member States between 2005 and 2022 (26.03.2024)

    EPA [postój autobusów z włączonym silnikiem] enforcement action leads to settlement with school bus transportation company for alleged Clean Air Act violations (26.03.2024)

    NIK: Miasta nadal przegrywają walkę ze spalinami (25.03.2024)

    EEA: Share of energy from renewable sources, by country (25.03.2024)

    EPA [PFAS narażenie poprzez powietrze] issues PFAS test order as part of National Testing Strategy (25.03.2024)

    EEA: Progress towards renewable energy source targets for EU-27 (21.03.2024)

    MKiŚ: Informacje o zmianach w Centralnym Rejestrze Operatorów – CRO (22.03.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Evaluating a simplified oxidation flow reactor configuration to characterize fresh and aged emissions from traditional and plancha-type cookstoves under field-like conditions

    Particle-size correlation and prediction models of atmospheric heavy metals

    Particulate matter annual emission factors for dairy facilities and cattle feedlots of Texas, USA

    Atmospheric chemistry regimes in intercontinental air traffic corridors: Ozone versus NOx sensitivity

    Zobacz EUR-Lex:

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniającego dyrektywę UE 2019/1937 i uchylającego rozporządzenie UE nr 517/2014 (25.04.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2023/2772 z dnia 31 lipca 2023 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w odniesieniu do standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (19.04.2024)

    Rozporządzenie Komisji UE 2024/1103 z dnia 18 kwietnia 2024 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń i oddzielnych powiązanych regulatorów oraz uchylające rozporządzenie Komisji UE 2015/1188 (19.04.2024)

    Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane UE 2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (17.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/1127 z dnia 8 lutego 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 przez określenie zasad przewodnich i kryteriów na potrzeby określania procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie dopuszczone do użytku – weryfikacja w trakcie eksploatacji (16.04.2024)

    Sprawa C-311/22 Wyrok Trybunału z dnia 22 lutego 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) –Środowisko naturalne – Dyrektywa 2010/75/UE – Zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola  – Artykuł 10 – Punkt 6.4 lit. a) załącznika I – Prowadzenie rzeźni, w których wydajność produkcji tusz przekracza 50 ton dziennie – Pojęcia „tuszy” i „wydajności dziennej” – Rzeźnia nieposiadająca pozwolenia – Uwzględnienie rzeczywistej produkcji (08.04.2024)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2024/873 z dnia 30 stycznia 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane  2019/331 w odniesieniu do przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii (04.04.2024)

    Zalecenie Rady z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie kontynuowania skoordynowanych środków zmniejszających zapotrzebowanie na gaz (27.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Kształtowanie nowej europejskiej strategii na rzecz rynku wewnętrznego: uwzględnić wyzwania w zakresie konkurencyjności i technologii oraz wyzwania społeczne i ekologiczne dla naszych przedsiębiorstw” (26.03.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wspólny komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady – Nowe perspektywy dotyczące związku między klimatem a bezpieczeństwem: uwzględnianie wpływu zmiany klimatu i degradacji środowiska na pokój, bezpieczeństwo i obronę” (26.03.2024)

    Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 września 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (22.03.2024)