Emisja niezorganizowana – obliczenia emisji z wykorzystaniem wskaźników US EPA

    W rozdziale tym przedstawiamy propozycję postępowania przy obliczaniu emisji niezorganizowanej z wykorzystaniem wskaźników i korelacji US EPA. W przypadku gdy obliczenia dla instalacji prowadzone są po raz pierwszy, warto wykonać je równolegle trzema metodami. Każda metoda wymaga identyfikacji składników instalacji (zaworów, połączeń, itd.) co jest znaczną częścią pracy nad modelem emisji. Metoda 2 i 3 wymagają dodatkowych nakładów czasu i środków na przeprowadzenie kampanii pomiarowej, natomiast wyniki uzyskane z ich zastosowaniem mogą być znacznie niższe niż wartość wyznaczona metodą 1, która dla części instalacji może być nie do zaakceptowania z uwagi na nadmierne opłaty za emisję lub brak możliwości spełnienia wymagań środowiskowych.

    Etap 1 – identyfikacja składników instalacji

    Celem pierwszego etapu jest umożliwienie zastosowania wzorów obliczeniowych US EPA. Wymaga ona zatem usystematyzowania układów technologicznych według strumieni procesowych o jednolitym (dostatecznie zbliżonym) składzie LZO (VOC) i charakterze (gaz, ciecz lekka, ciecz ciężka). Dla każdego strumienia musi zostać określony udział poszczególnych składników, dzięki czemu uzyskane wyniki będą mogły posłużyć do wyznaczenia opłaty za emisję oraz oceny kryteriów jakości powietrza atmosferycznego. Dysponując zestawieniem strumieni procesowych w obrębie poszczególnych układów technologicznych należy dla każdego strumienia określić ilość elementów poszczególnych rodzajów (zaworów gazowych, zaworów cieczy, połączeń kołnierzowych, itd.). Rodzaje elementów zostały wymienione w punkcie 2 Protokołu. Efektem finalnym identyfikacji jest dwuwymiarowa macierz strumieni procesowych i rodzajów elementów. Jeśli elementy wchodzące w skład niektórych strumieni są obciążone mediami okresowo, np. układy gazowe przedmuchiwane azotem po wykorzystaniu, należy dodatkowo określić ich czas pracy w ciągu roku.

    Gdy dla instalacji dostępna jest aktualna dokumentacja P&ID, ilość elementów można określić na jej podstawie. W przeciwnym wypadku zaleca się wykorzystanie innych „wiarygodnych” dokumentów lub przeprowadzenie inwentaryzacji.

    Identyfikacja składników jest jednym z kluczowych elementów decydujących o poprawności obliczeń emisji z instalacji. Stąd tak wiele uwagi poświęca się dokładności identyfikacji, tzn. ograniczeniu ilości elementów pominiętych. Ogólną zasadą jest ocena i uwzględnienie każdego elementu innego niż złożonego wyłącznie ze sztywnych ścian połączonych na stałe za pomocą spawu (uszkodzenia mechaniczne i korozja ścian rur i przewodów wymaga zastosowania innych metod obliczeniowych niż wskaźniki i korelacje US EPA).

    Po zakończeniu etapu 1, dysponując macierzą składników możliwe jest obliczenie wielkości emisji metodą 1, to jest metodą średnich wskaźników emisji.

    Etap 2 – wybór strumieni decydujących o emisji, planowanie 1 serii pomiarów

    Najwyższą wiarygodność obliczeń emisji zapewnia zbiór wyników pomiarów wykonanych na wszystkich elementach instalacji. Ze względów technicznych oraz ekonomicznych zapewnienie tak obszernego zbioru jest możliwe tylko w wyjątkowych przypadkach. W praktyce prowadzący instalacje dysponują określonymi środkami, które mogą przeznaczyć na przeprowadzenie kampanii pomiarowej, chcąc uzyskać na ich podstawie możliwie najbardziej wiarygodne wyniki obliczeń emisji. Oparcie obliczeń na zawężonym zbiorze wyników wymaga ograniczenia ryzyka pominięcia źródeł istotnych oraz poprawnego rozlokowania pomiarów. Znaczna część tego zadania realizowana jest w drugim etapie postępowania i polega na uporządkowaniu strumieni procesowych pod względem ich potencjału powodowania emisji niezorganizowanej. Oprócz metod czysto matematycznych, stanowiących kombinację liczby elementów i stężeń LZO (VOC), istotne jest również uwzględnienie doświadczenia eksploatacyjnego, które stanowi obraz zarówno warunków procesowych sprzyjających utracie szczelności, jak i rozwiązań konstrukcyjnych oraz charakterystyki materiałowej stosowanych uszczelnień. Etap 2 stanowi ocenę wstępną opartą w znacznej mierze na założeniach oraz przypuszczeniach i podlega rewizji w toku dalszych prac.

    Z puli pomiarów jaka została przewidziana dla instalacji zaleca się wyodrębnienie części przewidzianej na pomiary wstępne, których wyniki umożliwią sprawdzenie poprawności założeń etapu 2, to jest wyznaczenie częstości występowania nieszczelności w obrębie układów o największym potencjale emisji.

    Etap 3 – obliczenia wstępne, pośrednie i planowanie kolejnych serii pomiarów

    Pomiędzy kolejnymi seriami pomiarowymi konieczne jest wykonywanie bieżących obliczeń emisji z instalacji, uwzględniających wyniki dotychczasowych pomiarów i umożliwiających alokację pomiarów kolejnej serii tak, by wykonywać je w obrębie strumieni wymagających doprecyzowania. Poprawnie rozlokowane pomiary powinny zapewnić wiedze przekrojową o emisji oraz dostateczny zbiór danych do wykonania obliczeń w obrębie poszczególnych części instalacji.

    Etap 4 – obliczenia ostateczne

    Obliczenia ostateczne można wykonać po uzyskaniu wyników wszystkich niezbędnych pomiarów. Zakres pomiarów powinien odpowiadać warunkom określonym w punkcie 2.4.4. Protokołu.

    Metoda zawarta w Protokole pozwala na obliczenie emisji wyłącznie z elementów instalacji i nie obejmuje takich źródeł jak:

    • wycieki w zdarzeniach awaryjnych (w tym nagła utrata szczelności),

    • połączenia elastyczne o wysokim potencjale emisji (połączenia tkaninowe, wielomateriałowe) narażone na obciążenia mechaniczne,

    • parowanie z wolnych powierzchni (cieczy, ciał stałych),

    • układy wentylacyjne budynków,

    • układy chłodnicze.

    Obliczenie emisji z ww. źródeł wymaga zastosowania dodatkowych metod.

    Aktualności
    • 29
      listopad
      Na stronie GIOŚ został opublikowany zbiorczy raport krajowy z wynikami pięcioletniej oceny jakości powietrza w strefach Polski za lata 2019-2023. Raport obejmuje następujące zanieczyszczenia: PM10, PM2,5, b(a)p, NO2, NOX, a także SO2, CO, benzen, ołów, arsen, kadm, nikiel i ozon. W raporcie w bardzo przystępny sposób przedstawiono dla każdego zanieczyszczenia klasyfikację stref na podstawie pięcioletniej oceny jakości powietrza z roku 2024 oraz zmianę klasyfikacji stref w odniesieniu do oceny z roku 2019 (poniżej na przykładzie PM10): Wykorzystane w raporcie kryteria oceny jakości powietrza odnoszą się do obecnego stanu prawnego przed implementacją bardziej rygorystycznych wartości, które określa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. Zbiorczy raport krajowy „Pięcioletnia ocena jakości powietrza w strefach w Polsce wykonana za lata 2019-2023 według zasad określonych w art. 88 ustawy – Prawo ochrony środowiska” jest dostępny na stronie https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/content/show/1005263
    • 12
      listopad
      W minionym tygodniu został opublikowany raport Fundacji WiseEuropa dotyczący finansowania CCUS (Carbon Capture Utilization and Storage). W raporcie opisano koszty przykładowych projektów CCS dla kluczowych gałęzi przemysłu. Omówiono również możliwości finansowania przy obecnym poziomie cen uprawnień do emisji ETS oraz kilka schematów wsparcia, w tym CCD (Carbon Contract for Difference). Raport jest dostępny na stronie https://ccus.pl/raport-finansowanie-rozwoju-technologii-ccus-w-polsce/
    • 06
      listopad
      Zapraszamy na Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2024 roku w The Westin Warsaw Hotel. Bez wątpienia to najważniejsze wydarzenie w Polsce poświęcone inteligentnym miastom. Stanowi platformę, gdzie eksperci, samorządowcy i przedstawiciele biznesu spotykają się, aby dyskutować nad wyzwaniami związanymi ze zrównoważonym rozwojem miast, w szczególności transportem, data science oraz decentralizacją produkcji ciepła. Szczegóły Wydarzenia na stronie https://smartcityforum.pl/
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [wsparcie redukcji emisji przemysłowych] Announces Over $1 Million in Grants to Help Businesses in Nevada Prevent Pollution (26.11.2024)

    EPA [transport] Report Shows US Fuel Economy Hits Record High and CO2 Emissions Reach a Record Low (25.11.2024)

    EU-BRITE: The drawing up of the BAT reference document (BREF) for landfills, henceforth referred to as the ‘LAN BREF’ has started with the activation of the Technical Working Group (TWG) on 22 November 2024 (22.11.2024)

    EPA [obowiązek stosowania SCR dla turbin gazowych] Proposes Tighter Limits on Harmful NOx Emissions from New Stationary Combustion Turbines to Better Protect Nearby Communities (22.11.2024)

    JRC: Designing more sustainable products: 18 categories with high potential (22.11.2024)

    GIOŚ: Pięcioletnia ocena jakości powietrza w strefach w Polsce wykonana za lata 2019-2023 - zbiorczy raport krajowy z wynikami oceny (21.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej zatwierdza unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych i składowania dwutlenku węgla w produktach (19.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej [ESG] Ratingi środowiskowe, społeczne i z zakresu ładu korporacyjnego (19.11.2024)

    KOBiZE: Nowa analiza CAKE/KOBiZE/IOŚ-PIB dotyczącą możliwości łączenia systemu EU ETS z innymi globalnymi systemami opartymi na mechanizmach „carbon pricing” (19.11.2024)

    JRC: Forest Fires in Europe, Middle East and North Africa 2023 (19.11.2024)

    EPA [emisje z urządzeń na farmach wiatrowych] New England issues a Draft OCS Air Permit for new offshore wind farm project (15.11.2024)

    EPA [reaktywność ozonu z dodatkami stosowanymi w produkcji opon] Issues Advance Notice of Proposed Rulemaking to Protect Salmon from Chemical Used in Rubber Products (14.11.2024)

    EPA [emisje LZO ze strzępiarek złomu] enforcement action resolves alleged Clean Air Act violations by Topsham, Maine company (13.11.2024)

    EPA [stawki opłat za ponadnormatywne emisje metanu] Finalizes Rule to Reduce Wasteful Methane Emissions and Drive Innovation in the Oil and Gas Sector (12.11.2024)

    EPA [SF6] Announces Rowan University to Receive $350,000 award Grant to Help Businesses Prevent Pollution as Part of Investing in America Agenda (12.11.2024)

    KOBiZE: Konsultacje publiczne projektów rozporządzeń wykonawczych Komisji dot. statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM oraz rejestru CBAM (12.11.2024)

    GIOŚ: Ocena zanieczyszczenia powietrza rtęcią na stacjach tła regionalnego w Polsce za 2023 rok (08.11.2024)

    EPA [wsparcie redukcji emisji przemysłowych w ramach Programu Inwestowania w Amerykę] Announces $254,000 in Grants to Help Businesses Prevent Pollution in NY as Part of Investing in America Agenda (07.11.2024)

    EPA [emisje LZO ze strzępiarek złomu] Issues Compliance Order to Baltimore Metal Shredding Operation to Address Air Violations (07.11.2024)

    EEA: Beating chronic respiratory disease: the role of Europe’s environment (07.11.2024)

    EEA: Percentage of preventable chronic respiratory disease deaths attributable to environmental risks in Europe (07.11.2024)

    EEA: Occupational burden of chronic respiratory disease in the EU 27 (07.11.2024)

    EEA: Prevalence of work-related COPD (disability adjusted life years (DALYs) ) in the EU by country (07.11.2024)

    EEA: Proportion of people in Europe who report being unable to keep their home warm, by country (07.11.2024)

    EEA: Respiratory disease modifiable risk factors and individual determinants (07.11.2024)

    Trzecie spotkanie Krajowego Programu Współpracy CAMS – relacja i prezentacje (06.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej: Wodór - apel o szybkie wdrożenie unijnych przepisów i skoordynowane działania na rzecz sieci, przemysłu i inwestorów (05.11.2024)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the best available techniques reference document for the extraction of ores including on-site treatment operations MIN BREF (04.11.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Characterizing indoor-outdoor PM2.5 concentrations using low-cost sensor measurements in residential homes in Dhaka, Bangladesh

    Effect of ambient ozone and its interactions with ambient PM2.5 and temperature on peak expiratory flow in adults with asthma

    Enhancing Uncrewed Aerial Vehicle Techniques for Monitoring Greenhouse Gas Plumes at Point Sources

    Zobacz EUR-Lex:

    Zalecenie Rady z dnia 21 października 2024 r. w sprawie polityki gospodarczej, polityki budżetowej, polityki zatrudnienia i polityki strukturalnej Polski (29.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wodór – infrastruktura, potrzeby rozwojowe, finansowanie, zastosowanie i ograniczenia (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Jaka polityka UE jest potrzebna, aby zapewnić sprawiedliwą, zrównoważoną, większą i odporniejszą konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarki z myślą o realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Jak dostosować Zielony Ład, by był adekwatny do celów (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Finansowanie działań w związku ze zmianą klimatu: nowy plan działania na rzecz osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych i celów zrównoważonego rozwoju (28.11.2024)

    Wyrok Trybunału z dnia 9 sierpnia 2024 r. w sprawie E-12/23 – Norwegian Air Shuttle ASA przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (Dyrektywa 2003/87/WE – Art. 12 ust. 2a – Obowiązek zwrotu przydziałów emisji – Krajowe prawo dotyczące niewypłacalności – System handlu emisjami (ETS) – Gazy cieplarniane – Zmiana klimatu (28.11.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (20.11.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2767 z dnia 30 października 2024 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573, wartości odniesienia dla okresu od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu w Unii od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. (15.11.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 12 września 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii i Słowenii do rejestru Unii (15.11.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/2850 z dnia 11 listopada 2024 r. w sprawie wykazu państw, które uznaje się za stosujące mechanizm CORSIA do celów dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do emisji w 2024 r. (12.11.2024)