Obliczenia i wprowadzanie LZO do KOBiZE

    Zagadnienia LZO omawiamy również na cyklicznych szkoleniach z bilansów LZO. Najbliższe szkolenie odbędzie się 25-26 listopada 2025 r. Zobacz program szkolenia

    Tworząc schemat wprowadzania danych do Krajowej bazy (KOBiZE) powinniśmy zadbać o spełnienie wymagań art. 285 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska, zgodnie z którym „Opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza ustala się na podstawie wielkości rocznej rzeczywistej emisji, określonej w raporcie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji”.

    Jednocześnie w najwyższym możliwym stopniu (uzasadnionym nakładem sił i środków na wprowadzenie danych do KOBiZE w stosunku do skali emisji i opłat) powinniśmy umożliwić marszałkowi dokonanie weryfikacji, o której mowa w art. 288 ust. 1 pkt 2, zgodnie z którym „Jeżeli podmiot korzystający ze środowiska, będąc do tego obowiązanym przedłożył wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, ale zamieścił w nim informacje lub dane nasuwające zastrzeżenia – marszałek województwa wymierza, w drodze decyzji, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, opłatę w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną a wynikającą z wykazu”.

    Poniżej przedstawiono dwie metody wprowadzania danych o LZO do KOBIZE:

    Metoda 1 "źródło-surowiec"

    W założeniach systemowych KOBiZE jednemu źródłu emisji przyporządkowuje się tylko raz dany rodzaj emitowanych związków, np. niemetanowe lotne związki organiczne (NMLZO, LZO).

    Dopóki w danym preparacie występują związki, dla których określono taką samą stawkę opłat (np. alkohole, aminy, pochodne kwasów organicznych), albo zgadzamy się na zapłatę po najwyższej stawce (np. przyjmując stawkę węglowodorów pierścieniowych dla mieszaniny takich węglowodorów i alkoholi, amin, itd.), możemy wprowadzić do KOBiZE zużycie preparatu (surowca) i wskaźnik emisji odpowiadający łącznej zawartości składników.

    W przypadku, gdy chcemy zoptymalizować opłaty, konieczne jest wprowadzenie różnych wskaźników dla różnych grup związków, przy czym aby umożliwić KOBiZE policzenie emisji łącznej LZO z danego źródła, konieczne jest zwielokrotnienie surowców. Program policzy z danego źródła emisję LZO jako sumę iloczynów zużycia i różnych wskaźników emisji i przedstawi ją w postaci jednej wartości. Dzięki tej operacji, na etapie generowania wykazu do opłat możliwe będzie wskazanie, jaka część emisji przynależy poszczególnym stawkom.

    Przykład

    Źródłem emisji jest proces wykorzystywania rozpuszczalnika A na stanowisku B (1000 kg/rok) o składzie:

    - 30% alkohol alifatyczny

    - 70% węglowodory alifatyczne

    Całość rozpuszczalnika jest tracona do powietrza (emitowana) poprzez emitor E-1.

    Krok 1 – zdefiniowanie źródła:

    1 KOBiZE źrodło emisji

    Krok 2 – zdefiniowanie dla każdego składnika oddzielnego surowca o takim samym zużyciu 1000 kg/rok (1 Mg)

    2 KOBiZE surowce

    Krok 3 – wybranie rodzaju emitowanych związków (NMLZO) oraz wprowadzenie w zakładce „Wskaźnik emisji” dwóch wskaźników:

    3 KOBiZE wskaźnik emisji LZO

    Krok 4 – pobranie łącznej emisji LZO ze źródła, obliczonej ze zużycia obu surowców i obu wskaźników:

    4 KOBiZE emisja LZO

    Krok 5 – przypisanie stawek opłat w zakładce „Opłaty”

    Dzięki zdefiniowaniu wskaźników dla różnych grup związków, łączną emisję LZO można podzielić według stawek opłat wskazując w zakładce „Opłaty” emisję dla poszczególnych grup:

    5 KOBiZE stawki opłat

    Metoda 2 "wskaźniki zastępcze dla instalacji"

    W przypadku instalacji, które wykorzystują wiele rodzajów preparatów (kilkadziesiąt, kilkaset), w szczególności gdy emisje i opłaty nie są znaczne, w praktyce stosuje się zastępcze wartości wskaźników. Nie odpowiadają one bezpośrednio zawartościom poszczególnych składników w preparatach, ani emisyjności procesów, ale obrazują emisję poprzez wskaźniki zaglomerowane, odniesione do ogólnego parametru charakteryzującego pracę instalacji w ciągu roku, np. wielkości produkcji, albo zużycia wybranego lub kilku surowców.

    W metodzie 2 obliczenia emisji z poszczególnych procesów wykonuje się poza KOBiZE, najczęściej w arkuszu obliczeniowym, wraz z wyznaczenie wskaźników zastępczych.

    Przykład

    W dwudziestu procesach wykorzystywane są preparaty zawierające alkohole alifatyczne. Łączne zużycie preparatów (w tym tych, które zawierają alkohole) wyniosło w ciągu roku 10 Mg, a łączna emisja alkoholi 100 kg.

    Zastępczy wskaźnik emisyjności wynosi 100 kg / 10 Mg = 0,01 (10 000 g/Mg)

    Krok 1 – zdefiniowanie źródła:

    6 KOBiZE źródło wskaźnik zastępczy

    Krok 2 – zdefiniowanie parametru odniesienia (np. sumarycznego zużycia surowców):

    7 KOBiZE surowiec zastępczy

    Krok 3 – wybranie rodzaju emitowanych związków (NMLZO) oraz wprowadzenie wskaźnika emisji:

    8 KOBiZE emisja  wskaźnik zastępczy

    Krok 4 – przypisanie stawki opłat i sprawdzenie prezentacji danych w wykazie do opłat:

    9 KOBiZE wykaz do opłat surowce

    9 KOBiZE wykaz do opłat emisje

    Metoda 2 zapewnia wysoką efektywność wprowadzania danych do KOBiZE, a w przypadku instalacji, które korzystają z szerokiego spektrum preparatów o zróżnicowanym składzie jest jedynym możliwym do zaakceptowania pod względem nakładu sił i środków sposobem spełnienia art. 285 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska. Przykładowo dla instalacji wykorzystującej 50 preparatów, zawierających przeciętnie 3 rodzaje związków, wprowadzenie danych do KOBiZE według metody 1 wymaga zdefiniowania 50 źródeł, 150 surowców i 150 wskaźników emisji. W metodzie 2 ilość danych zależy od powtarzalności składu. Przy pełnej powtarzalności ograniczy się do 3 źródeł, 3 surowców i 3 wskaźników. Wadą metody 2 jest ryzyko wynikające z art. 288 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo ochrony środowiska. Możliwość weryfikacji, czy dane zamieszczone w wykazie nie nasuwają zastrzeżeń ograniczone jest w niej do sprawdzenia poprawności arytmetycznej obliczeń (zużycie × wskaźnik × stawka opłat). Metoda nie umożliwia weryfikacji zużycia poszczególnych preparatów, ani wskaźników emisyjności.

    Przedstawiona powyżej charakterystyka metod wprowadzania danych o emisji LZO do KOBiZE umożliwia podjęcie decyzji o kształcie sprawozdania z uwzględnieniem analizy ryzyka związanego z uproszczeniami, skali emisji i opłat oraz nakładu czasu na wprowadzenie danych. Wybraną metodę kontynuuje się w kolejnych latach, z wyjątkiem operacji specyficznych, które mogą być w systemie traktowane niezależnie, np. emisje z płynów do dezynfekcji rąk. Płyn do dezynfekcji, który zawiera mieszaninę alkoholi, może być traktowany jako jeden surowiec (metoda 1), albo sumowany razem z innymi płynami do dezynfekcji, wraz z określeniem wskaźnika zastępczego (metoda 2).

    Aktualności
    • 16
      czerwiec
      W sesji jesiennej 2025 roku odbędą się następujące kursy: - Specjalista ds. Emisji   23-24 września 2025 - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu   28-29 października 2025 - Bilans LZO   25-26 listopada 2025 Zapisy poprzez formularze dostępne na ww. stronach. Zapraszamy
    • 28
      maj
      Zapraszamy na 3. Europejskie Forum Pelletu połączone z 10. Forum Pelletu. Wydarzenia odbędą się w dniach 12-13 czerwca 2025 r. w Gdyni. Organizowane przez Magazyn Biomasa Forum Pelletu to miejsce spotkań producentów i dystrybutorów pelletu i kotłów pelletowych, dostawców technologii, przedstawicieli sektora energetycznego i ciepłowniczego, a także samorządów i stowarzyszeń branżowych.  Wydarzenie będzie miejscem wymiany aktualnych informacji na temat innowacji technologicznych, nowych trendów i prognoz dla europejskich rynków pelletu. Program konferencji obejmuje następujące zagadnienia: Europejskie regulacje dla pelletu drzewnego Zmiany w certyfikacji pelletu  Polski rynek pelletu w Europie – interakcje z innymi państwami Rynek urządzeń grzewczych na pellet w Polsce – stan aktualny i prognozy rozwoju Szczegółowe informacje są dostępne na stronie https://magazynbiomasa.pl/forum-pelletu
    • 05
      maj
      W minionym tygodniu zostały opublikowane roczne oceny jakości powietrza za rok 2024 – kluczowe dokumenty dla końcowego etapu procesu inwestycyjnego (uzyskania pozwolenia zintegrowanego lub pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza). Wskazane w raportach obszary przekroczeń standardów jakości powietrza, które zgodnie z art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska determinują konieczność przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego dla instalacji nowych lub zmienianych w sposób istotny, będą obowiązywały przez rok, do momentu opublikowania rocznej oceny jakości powietrza za rok 2025 (30.04.2026). Raporty dla poszczególnych województw i szczegółowe informacje o systemie rocznych ocen w kontekście postępowań kompensacyjnych przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/409/roczna-ocena-jakosci-powietrza
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Specjalista ds Emisji Emisje Zanieczyszczenie powietrza
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Szkolenie 2025 Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń powietrza
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    obliczenia śladu węglowego
    Operat FB

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    CBAM: Public consultation on the extension of CBAM to downstream products (2.7.2025)

    CBAM: Commission announces plan to mitigate carbon leakage risk for exporters (2.7.2025)

    EEA: Emission of dust, nitrogen oxides and sulphur dioxide from large combustion plants in the EU-27 (30.6.2025)

    EEA: National air pollutant emissions data viewer 2005-2023 (27.6.2025)

    EEA: Annual European Union Informative Report 1990-2023 to the Convention on Long-range Transboundary Air Pollution (27.6.2025)

    EEA: Air pollution in Europe — 2025 reporting status under the National Emission reduction Commitments Directive (27.6.2025)

    KOBiZE: Europejski Centralny Bank Węglowy (ECCB) jako odpowiedź na zmieniające się uwarunkowania systemu EU ETS (27.06.2025)

    EEA: Trends in EU emissions of BaP, Cd, Pb, Hg, As and Ni, between 2005 and 2023 (26.6.2025)

    EEA: Trends in EU emissions of NH3, NMVOCs, NOx, SO2, primary PM2.5, primary PM10, BC and CO, between 2005 and 2023 (26.6.2025)

    EEA: Sectors and activities contributing to emissions of the five regulated air pollutants in EU Member States in 2023 (24.6.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Upraszczanie wymogów dotyczących sprawozdawczości i należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (23.6.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Graniczna opłata węglowa CBAM – Rada i Parlament uzgadniają jej uproszczenie (18.6.2025)

    EPA [biopaliwa] Proposes New Renewable Fuel Standards to Strengthen U.S. Energy Security, Support Rural America, and Expand Production of Domestic Fuels (13.6.2025)

    EPA [samochody elektryczne] Administrator Zeldin Celebrates President Trump Officially Ending California’s Vehicle Waivers, Delivering Another Major Blow to the EV Mandate (12.6.2025)

    EPA [rtęć] Completes Mercury Removal Action in St. Louis (12.6.2025)

    EPA [szkolenia z zakresu rekultywacji skażonych terenów poprzemysłowych] Registration Open for National Brownfields Training Conference, August 5-8 in Chicago (12.6.2025)

    EEA: Fine particulate matter (PM2.5) concentrations in European cities: spatial and sector-specific contributions and costs of premature deaths (12.6.2025)

    EPA [energetyka, CCS] Proposes Repeal of Biden-Harris EPA Regulations for Power Plants, Which, If Finalized, Would Save Americans More than a Billion Dollars a Year (11.6.2025)

    ETO: Pożary lasów – działania sfinansowane przez Unię nie przyniosły jednoznacznych rezultatów (11.6.2025)

    EEA: Population-weighted concentration of PM₂.₅ in the richest and poorest (as measured by GDP per capita, PPS) quintile of NUTS3 regions in the EU-27 (10.6.2025)

    EEA: Ratio of PM₂.₅ population weighted concentrations: Most Deprived (i.e. poorest) Quintile/Least Deprived (i.e. richest) Quintile; GDP per capita PPS (10.6.2025)

    EEA: Social fairness in preparing for climate change: how resilience can benefit communities across Europe (10.6.2025)

    JRC: High resolution assessment of air quality and health in Europe under different climate mitigation scenarios (6.6.2025)

    Instrat: Fundusz Modernizacyjny dla regionów wykluczonych z FST – co dalej z pomocą dla Turowa, Lubelszczyzny, Kozienic czy Połańca? (5.6.2025)

    IOŚ: Konferencja dot. wdrażania zasad ekoprojektowania w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) i opracowywaniu Cyfrowych Paszportów Produktowych oraz ocenie cyklu życia produktu – LCA (5.6.2025)

    EPA [niedoszacowanie odległości, na jaką niebezpieczne chemikaliów mogą się rozprzestrzenić w powietrzu w najgorszym scenariuszu uwolnienia] fines Valero Wilmington Refinery for chemical safety violations (4.6.2025)

    JRC: Konkurencyjność fotowoltaiki słonecznej w Unii Europejskiej (4.6.2025)

    EEA: Average CO2 emissions from new cars and new vans slightly increased in 2024 (4.6.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Real-time contributions of different types of VOCs to O3 formation in a typical industrial park: capturing features at hourly resolution

    Prediction of elemental carbon and organic carbon using a hybrid deep learning model integrated temporal dependencies and meteorological features

    Spatiotemporal variation and source apportionment of ultrafine particles near brussels airport (Belgium)

    Zobacz EUR-Lex:

    Decyzja delegowana Komisji UE 2025/737 z dnia 15 kwietnia 2025 r. w sprawie jednostronnego włączenia przez Finlandię sektorów do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budynków, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (26.6.2025)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2025/1214 z dnia 17 czerwca 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzenia UE 2019/631 w celu uwzględnienia dodatkowej elastyczności w obliczeniach dotyczących zapewniania przez producentów zgodności z normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w odniesieniu do lat kalendarzowych 2025–2027 (19.6.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1100 z dnia 23 maja 2025 r. w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących wdrażania niektórych kryteriów kwalifikacji strategicznych projektów na rzecz neutralności emisyjnej określonych w art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 (18.6.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Europejska strategia dotycząca paliw ciekłych na rzecz zrównoważonego, przystępnego cenowo i odpornego przejścia na gospodarkę niskoemisyjną (16.6.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji UE 2025/1131 z dnia 26 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 691/2011 w odniesieniu do inwestycji w łagodzenie zmiany klimatu i wprowadzające klasyfikację celów środowiskowych (4.6.2025)

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2024 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (4.6.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1046 z dnia 26 maja 2025 r. w sprawie uznania, że sprawozdanie przedłożone przez Szwecję na podstawie art. 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/2001 zawiera dokładne dane służące do pomiaru emisji gazów cieplarnianych związanych z uprawą jęczmienia, bobu, rzepaku, żyta, pszenżyta, pszenicy zwyczajnej i groszku łąkowego w tym państwie członkowskim (28.5.2025)

    Komunikat Komisji – Wytyczne w zakresie celów dotyczących stosowania paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego w sektorach przemysłu i transportu (27.5.2025)

    Zalecenie Komisji UE 2025/1021 z dnia 22 maja 2025 r. w sprawie ubóstwa transportowego: jak zapewnić przystępną cenowo, dostępną i sprawiedliwą mobilność (26.5.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 24 marca 2025 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Danii, Niemiec, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Rumunii, Finlandii i Szwecji do rejestru Unii (26.5.2025)