Niska emisja

    niska emisja na początekZwyczajowo jako kryterium klasyfikacji źródeł do grupy określanych jako niska emisja przyjmuje się wysokość wprowadzania zanieczyszczeń do powietrza, nie większą niż 40 metrów. Natomiast najbardziej rozpowszechnionym znaczeniem określenia „niska emisja” jest emisja z palenisk domowych oraz emisja spalin z silników samochodów. Pozostając przy kryterium wysokość punktu emisji, niska emisja obejmuje:

    - sektor komunalny i transport:

    - źródła spalania paliw: paleniska domowe i lokalne kotłownie (kotłownie pojedynczych obiektów, grup budynków lub kotłownie osiedlowe),

    - spalanie biomasy odpadowej na terenie ogrodów i ogródków działkowych, wypalanie traw, pożary,

    - emisja ze spalania paliw w silnikach spalinowych (samochody osobowe i ciężarowe, lokomotywy),

    - emisja wtórna pyłów z powierzchni dróg,

    - emisja z prac rozbiórkowych i budowlanych,

    - emisja ze stacji benzynowych,

    - emisja z punktów gastronomicznych i usługowych (piekarni, pralni, warsztatów samochodowych, itp.),

    - sektor wytwórczy i przemysł:

    - niska emisja ze źródeł punktowych (niskich emitorów, emisja niezorganizowana przez układy wentylacji grawitacyjnej),

    - niska emisja niezorganizowana z nieszczelności instalacji,

    - emisja z procesów prowadzonych poza budynkami,

    - emisja pyłów z operacji przeładunku, placów składowych i hałd.

    Wspólną cechą wszystkich źródeł określanych jako niska emisja jest możliwość silnego oddziaływania na jakość powietrza w bezpośredniej okolicy miejsca emisji. Mimo relatywnie niewielkich ładunków zanieczyszczeń uwalnianych do powietrza, ze względu na nieznaczną wysokość punktu emisji, niska emisja może powodować wysokie stężenia substancji w powietrzu. Poniżej przedstawiamy porównanie stężeń imisyjnych wywołanych emisją takiej samej ilości zanieczyszczeń, uwalnianych do atmosfery z poziomu 8 m oraz 40 m (w obliczeniach wykorzystano program operat FB).

    niska emisja pomiary

    Wyniki obliczeń dla wybranego przykładu wskazują na różnicę stężeń substancji w powietrzu atmosferycznym o rząd wielkości pomiędzy stężeniami jakie może powodować niska emisja i odpowiadająca jej emisja z emitora o wysokości 40 m.

    Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza jakie wywołuje niska emisja jest możliwe praktycznie wyłącznie poprzez ograniczenie ilości uwalnianych do powietrza substancji. Wobec poszczególnych rodzajów źródeł emisji stosuje się następujące metody:

    - sektor komunalny i transport:

    - spalanie węgla:

    - zmiana paliwa na gaz ziemny, przyłączenie do systemu ciepłowniczego (z uwagi na znacznie większe koszty ogrzewania w stosunku do spalania węgla, działania te mimo dofinansowania na inwestycję, cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem),

    - poprawa warunków spalania i parametrów paliwa,

    - spalanie biomasy odpadowej na terenie ogrodów i ogródków działkowych: zakaz spalania,

    - emisja ze spalania paliw w silnikach spalinowych: zmniejszenie ilości pojazdów (transfer na obwodnice, strefy wyłączone z ruchu), upłynnienie ruchu, zmniejszenie emisyjności pojazdów,

    - emisja wtórna pyłów z powierzchni dróg: usuwanie lub wiązanie pyłu na powierzchni drogi,

    - emisja z prac rozbiórkowych i budowlanych: stosowanie wody i środków chemicznych jakimi są supresanty pyłu,

    - sektor wytwórczy i przemysł:

    - emisja z niskich źródeł punktowych (niskich emitorów): stosowanie urządzeń oczyszczających odgazy,

    - emisja niezorganizowana z nieszczelności instalacji: program wykrywania i eliminacji wycieków LDAR,

    - emisja z procesów prowadzonych poza budynkami: zabudowa lub stosowanie technik ograniczania emisji,

    - emisja pyłów z operacji przeładunku, placów składowych i hałd: stosowanie technik ograniczania pylenia (supresja pyłu).

    Aktualności
    • 16
      maj
      Stronę dotyczącą Rocznych ocen jakości powietrza uzupełniliśmy o zestawienie ocena za rok 2021. Dokumenty te będą obowiązywały do daty publikacji kolejnych ocen (za rok 2022), prawdopodobnie do końca kwietnia 2023 r. Aktualizacja rocznych ocen jakości powietrza ma szczególne znaczenie dla określania obszarów, na których uzyskanie pozwolenia emisyjnego dla instalacji nowych i istotnie zmienionych jest możliwe po przeprowadzeniu postępowania kompensacyjnego (zgodnie z art. 225 ustawy Prawo ochrony środowiska) oraz dla ustalania wartości tła zanieczyszczenia powietrza wydawanego przez wydziały regionalne GIOŚ. Adresy rocznych ocen zostały przedstawione w dziale OPERATY OCHRONY POWIETRZA, w zakładce Roczna ocena jakości powietrza za rok 2021, 2020, 2019
    • 02
      maj
      Zapraszamy na V Narodowy Kongres Biometanu, który odbędzie się 30 i 31 maja 2022 w Airport Hotel Okęcie w Warszawie. Tegoroczny Kongres będzie dotyczył perspektyw produkcji biometanu w Polsce, technicznych aspektów zatłaczania biometanu do sieci gazowej, wsparcia dla biometanu oraz potencjału „zielonego” wodoru produkowanego z biometanu. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Organizatora – wydawcy magazynu Biomasa.pl: https://wszystkooemisjach.pl/480/v-narodowy-kongres-biometanu  
    • 07
      kwiecień
      Ruszyły zapisy na letnią edycję szkoleń z Obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu i Specjalisty ds. Emisji. Szczegółowe informacje o szkoleniach oraz formularze zgłoszeń dostępne są na stronach: - Specjalista ds. Emisji – szkolenie 21-22.06.2022 - Szkolenie z obliczeń rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu - 31.05.2022 Webinarium / 01.06.2022 Warsztaty on-line
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Szkolenie Specjalista ds. Emisji 21-22.06.2022
    Szkolenie obliczenia Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń 2022 maj czerwiec
    Kongres Biometanu 2022

    Program zwiększania kompetencji i Szkolenia zamknięte

    Warsztaty on-line

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    IOŚ: Zaproszenie na 19 maja 2022 r. na prezentację wyników raportu „Termiczne przekształcanie odpadów komunalnych w Polsce w roku 2020 - dane BDO” (10.05.2022)

    MKiŚ: informacja o planowanej zmianie dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (09.05.2022)

    MKiŚ: prace nad rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową, wraz z uchyleniem rozporządzenia nr 1005/2009 (09.05.2022)

    EPA [azbest] Proposes Rule to Require More Comprehensive Reporting on Asbestos, Continuing Work to Protect Public from Asbestos Exposure (05.05.2022)

    MKiS: Propozycje zmian w zakresie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1005/2009 (dotyczy substancji zubożających warstwę ozonową) oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 517/2014 (dotyczy fluorowanych gazów cieplarnianych) 27.04.2022

    EEA: Industrial Reporting under the Industrial Emissions Directive 2010/75/EU and European Pollutant Release and Transfer Register Regulation (EC) No 166/2006 (22.04.2022)

    EPA [emisje z turbin gazowych] Releases White Paper on Reducing Climate Pollution from New Gas-Fired Turbines (21.04.2022)

    MKiŚ: Zmiany w rozporządzeniu w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych (19.04.2022)

    EPA [raport z emisji gazów cieplarnianych] Publishes 29th Annual U.S. Greenhouse Gas Inventory (14.04.2022)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above selected EU air quality standards, EU-27 (13.04.2022)

    MKiŚ: Konsultacje publiczne ws. przeglądu przepisów dot. rtęci (08.04.2022)

    GIOŚ: Rozwój IOŚ w kierunku zwalczania przestępstw i wykroczeń środowiskowych (08.04.2022)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above 2005 WHO air quality guidelines, EU-27 (08.04.2022)

    EEA: Urban population exposed to air pollutant concentrations above selected EU air quality standards, EU-27 (08.04.2022)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Intermodal comparison of tailpipe emission rates between transit buses and private vehicles for on-road passenger transport

    Impacts of severe residential wood burning on atmospheric processing, water-soluble organic aerosol and light absorption, in an inland city of Southeastern Europe

    A physical knowledge-based machine learning method for near-real-time dust aerosol properties retrieval from the Himawari-8 satellite data

    Zobacz EUR-Lex:

    Komunikat Komisji – Publikacja łącznej liczby uprawnień znajdujących się w obiegu w 2021 r. do celów rezerwy stabilności rynkowej w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE oraz liczby nieprzydzielonych uprawnień w latach 2013–2020 (13.05.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/631 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych zgodnie z ambitniejszymi celami klimatycznymi Unii” (12.05.2022)

    Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. w sprawie strategii UE na rzecz ograniczenia emisji metanu (05.05.2022)

    Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/591 z dnia 6 kwietnia 2022 r. w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r. (12.04.2022)

    Decyzje wykonawcze Komisji (UE) z dnia 8 kwietnia 2022 r. dotyczące biopaliw, biopłynów, paliw z biomasy, odnawialnych paliw ciekłych i gazowych pochodzenia niebiologicznego oraz pochodzących z  recyklingu paliw węglowych (12.04.2022)

    Decyzja Rady UE 2022/549 z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji (06.04.2022)

    Decyzja Rady UE 2022/550 z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej podczas drugiej części czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji określającej progi dla odpadów rtęciowych, o których mowa w art. 11 ust. 2 tej konwencji (06.04.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE” (06.04.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii, decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i rozporządzenie (UE) 2015/757”[COM(2021) 551 final – 2021/0211 (COD)]„Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję (UE) 2015/1814 w odniesieniu do liczby uprawnień, które mają zostać wprowadzone do rezerwy stabilności rynkowej na potrzeby unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych do 2030 r.”[COM(2021) 571 final – 2021/0202 (COD)] (06.04.2022)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego „Wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/842 w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego” (06.04.2022)

    Klasy spalin (stage V): Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/518 z dnia 13 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/985 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych dotyczących niektórych pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki o zakresach mocy co najmniej 56 kW i nie większym niż 130 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 (01.04.2022)