Niemetanowe lotne związki organiczne - LZO VOC

    Zagadnienia LZO omawiamy również na cyklicznych szkoleniach z bilansów LZO. Zakres tematyczny przedstawiamy na  przykładzie szkolenia z 2024 r. na stronie https://wszystkooemisjach.pl/563

    Rozpuszczalniki organiczne są jednym z rodzajów substancji najczęściej wykorzystywanych w instalacjach. Oprócz surowców, powszechne zastosowanie znajdują środki do czyszczenia i konserwacji maszyn. W praktyce niewiele rodzajów instalacji jest eksploatowanych bez stosowania środków zawierających LZO (VOC), zwłaszcza gdy ich podzespoły wykorzystują materiały nierozpuszczalne w wodzie takie jak farby do nadruku numerów partii produktu oraz kleje.

    Powszechne zastosowanie znajduje również czyszczenie produktów lub ich elementów z wykorzystaniem LZO (VOC). W niektórych branżach produkcyjnych bardziej skutecznym sposobem mycia międzyoperacyjnego lub końcowego jest nadal mycie w rozpuszczalnikach, niż mycie w detergentach.

    Definicja: niemetanowe lotne związki organiczne (NM LZO, NM VOC)

    Za niemetanowe lotne związki organiczne - NM LZO (non-methane volatile organic compounds - NM VOC) uznaje się związki organiczne (oprócz metanu) o prężności par w temperaturze 293,15K (20°C) nie mniejszej niż 10 Pa, lub posiadające taką lotność w warunkach, w jakich są użytkowane. Niektóre powszechnie wykorzystywane substancje organiczne charakteryzują się w temperaturze 20°C następującą prężnością par:

    • aceton: 24 658 Pa,

    • chloroform: 20 908 Pa,

    • toluen: 2 911 Pa,

    • oktan: 1 412 Pa,

    • glikol etylenowy: 8 Pa.

    Obliczenie prężność par czystej substancji w określonej temperaturze użytkowania umożliwia równanie Antoine'a:

    Niemetanowe lotne związki organiczne - LZO VOC

    W przypadku braku wartości stałych A, B, C dla zadanego przedziału temperatury, należy skorzystać z innych równań i współczynników.

    Przykładem znaczenia temperatury dla prężności par może być wymieniony powyżej glikol etylenowy, który w temperaturze 10°C posiada prężność par równą 3 Pa, w temperaturze 20°C 8 Pa, a w temperaturze 40°C 44 Pa. Szerszy zbiór związków organicznych wraz z charakterystyką prężności par przedstawiamy w dziale Obliczenia emisji w zakładce Magazynowanie cieczy lotnych w zbiornikach.

    Odmienne kryterium klasyfikacji lotnych związków organicznych obowiązuje wobec farb i lakierów, których dotyczy rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 8 sierpnia 2016 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych zawartych w niektórych farbach i lakierach przeznaczonych do malowania budynków i ich elementów wykończeniowych, wyposażeniowych oraz związanych z budynkami i tymi elementami konstrukcji oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2016 r. poz. 1353), zastępujące rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 stycznia 2007 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących ograniczenia emisji lotnych związków organicznych powstających w wyniku wykorzystywania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz w mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1569). W myśl definicji zawartej w rozporządzeniu za lotne związki organiczne uznaje się LZO o początkowej temperaturze wrzenia mniejszej lub równej 250ºC, mierzonej w warunkach ciśnienia normalnego 101,3 kPa.

    Podstawą oceny czy z instalacji dochodzi do emisji LZO (VOC) jest analiza składu wykorzystywanych materiałów i surowców. Jeśli są w nich zawarte rozpuszczalniki, należy ocenić czy i jeśli tak, jaka część z nich może być emitowana do powietrza (w sposób zorganizowany lub niezorganizowany). Skalę emisji LZO (VOC) można określić jedną z trzech metod:

    1. Przyjęcie emisji równej 100% LZO (VOC) zawartych w zużywanych materiałach: metoda stosowane jest gdy:

    • skala emisji jest nieznaczna i jej przyjęcie nie powoduje nadmiernych opłat za emisję,

    • prawdopodobne jest 100% odparowanie wykorzystywanych rozpuszczalników, np.:

      • LZO (VOC) stosowane do czyszczenia drukarek, gdy wykorzystane czyściwa magazynowane są w otwartych pojemnikach,

      • LZO (VOC) zawarte w środkach antyadhezyjnych do form,

      • LZO (VOC) stanowiące składniki gazu nośnego preparatów,

    • brak jest danych o współczynnikach emisji z preparatów, a ich wyznaczenie wymagałoby nakładów niewspółmiernych do potencjalnych korzyści.

    1. Zgrubny bilans LZO. Obejmuje on precyzyjną identyfikacje rozpuszczalników zawartych w wykorzystywanych materiałach oraz wyznaczenie LZO (VOC) w głównych strumieniach pomniejszających emisję do powietrza w sposób przybliżony lub na podstawie jednorazowych oznaczeń. Przykładem zastosowania metody 2 jest bilansowanie emisji z mycia z wykorzystaniem LZO (VOC), z którego jedynym odpadem jest koncentrat (pozostałość podestylacyjna z sekcji odzysku rozpuszczalnika). W takim przypadku wystarczającym przybliżeniem emisji LZO (VOC) jest różnica pomiędzy zużytym rozpuszczalnikiem i jego pozostałością w koncentracie, wyznaczona na podstawie jednostkowego pomiaru.

    2. Dokładny bilans LZO. Ocenia on z wysoką dokładnością i wiarygodnością poszczególne strumienie, w których mogą znajdować się niemetanowe lotne związki organiczne. Metoda stosowana wobec instalacji objętych i nieobjętych standardami emisyjnymi, z których skala emisji przekracza poziom kilku ton w ciągu roku. Metody sporządzania bilansów LZO dla różnych rodzajów działalności oraz zasady wyznaczania LZO (VOC) w strumieniach procesowych opisano w dziale Bilans LZO.

    Opłaty za emisje LZO (VOC)

    Możliwość zastosowania stawek opłat właściwych dla poszczególnych grup substancji zamiast znacznie wyższej ogólnej stawki dla substancji organicznych jest uwarunkowana wiedzą o składzie wykorzystywanych rozpuszczalników. Za wyjątkiem instalacji, z których skala emisji jest tak mała, że analiza tych danych jest nieuzasadniona ekonomicznie, informacje przedstawiane w kartach charakterystyk preparatów i mieszanin pozwalają na podział ładunku emitowanych LZO (VOC) pomiędzy poszczególne grupy i przypisanie stawce odpowiadającej niezidentyfikowanym substancjom organicznym tylko nieznacznej, pozostałej części LZO (VOC). Zasady wyznaczania opłat za emisję rozpuszczalników opisano w dziale Opłaty w zakładce Niemetanowe lotne związki organiczne (NM LZO). Ogólne zasady podziału LZO (VOC) można również stosować wobec mieszanin złożonych, takich jak produkty destylacji ropy naftowej np. solvent naphtha (petroleum). Przykład podziału mieszaniny na poszczególne grupy związków o określonej stawce opłat przedstawiono w dziale Opłaty w zakładce Węglowodory.

    Zastosowanie innych metod obliczeniowych niż bilans LZO

    Emisja z instalacji, w których wykorzystywane są rozpuszczalniki organiczne w dużych ilościach nie powinna być wyznaczana na podstawie bilansu LZO. Błąd pomiaru strumieni masy o dużych wartościach może bowiem wielokrotnie przekraczać wielkości rzeczywistych emisji do powietrza. W szczególności bilans LZO nie powinien stanowić podstawy obliczeń strat rozpuszczalników w przypadku następujących rodzajów procesów:

    • wykorzystujących rozpuszczalniki jako surowce podlegające przemianom chemicznym (przemysł wielkotonażowych chemikaliów organicznych i chemikaliów przetworzonych) lub złożonym operacjom fizycznym, np. rafinacji ropy naftowej,

    • niektórych przypadków wykorzystania rozpuszczalników jako środowiska reakcji chemicznych,

    • przeładunku paliw ciekłych.

    W przypadku konieczności wyznaczania emisji dla ww. kategorii na podstawie bilansu, w pierwszej kolejności powinna zostać przeprowadzona analiza niepewności pomiaru strumieni zawierających LZO (VOC). Gdy tylko jest to możliwe, obliczenia emisji powinny być prowadzone w systemie technik i narzędzi właściwych dla poszczególnych grup źródeł, lub części instalacji, np. w oparciu o pomiary emisji ze źródeł punktowych, lub obliczenia emisji niezorganizowanej według zasad określonych w dziale Emisja niezorganizowana.

    Stronę zaktualizowano 05.09.2015 r.; 31.08.2016 r.

    Aktualności
    • 29
      listopad
      Na stronie GIOŚ został opublikowany zbiorczy raport krajowy z wynikami pięcioletniej oceny jakości powietrza w strefach Polski za lata 2019-2023. Raport obejmuje następujące zanieczyszczenia: PM10, PM2,5, b(a)p, NO2, NOX, a także SO2, CO, benzen, ołów, arsen, kadm, nikiel i ozon. W raporcie w bardzo przystępny sposób przedstawiono dla każdego zanieczyszczenia klasyfikację stref na podstawie pięcioletniej oceny jakości powietrza z roku 2024 oraz zmianę klasyfikacji stref w odniesieniu do oceny z roku 2019 (poniżej na przykładzie PM10): Wykorzystane w raporcie kryteria oceny jakości powietrza odnoszą się do obecnego stanu prawnego przed implementacją bardziej rygorystycznych wartości, które określa Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. Zbiorczy raport krajowy „Pięcioletnia ocena jakości powietrza w strefach w Polsce wykonana za lata 2019-2023 według zasad określonych w art. 88 ustawy – Prawo ochrony środowiska” jest dostępny na stronie https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/content/show/1005263
    • 12
      listopad
      W minionym tygodniu został opublikowany raport Fundacji WiseEuropa dotyczący finansowania CCUS (Carbon Capture Utilization and Storage). W raporcie opisano koszty przykładowych projektów CCS dla kluczowych gałęzi przemysłu. Omówiono również możliwości finansowania przy obecnym poziomie cen uprawnień do emisji ETS oraz kilka schematów wsparcia, w tym CCD (Carbon Contract for Difference). Raport jest dostępny na stronie https://ccus.pl/raport-finansowanie-rozwoju-technologii-ccus-w-polsce/
    • 06
      listopad
      Zapraszamy na Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2024 roku w The Westin Warsaw Hotel. Bez wątpienia to najważniejsze wydarzenie w Polsce poświęcone inteligentnym miastom. Stanowi platformę, gdzie eksperci, samorządowcy i przedstawiciele biznesu spotykają się, aby dyskutować nad wyzwaniami związanymi ze zrównoważonym rozwojem miast, w szczególności transportem, data science oraz decentralizacją produkcji ciepła. Szczegóły Wydarzenia na stronie https://smartcityforum.pl/
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Operat FB
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EPA [wsparcie redukcji emisji przemysłowych] Announces Over $1 Million in Grants to Help Businesses in Nevada Prevent Pollution (26.11.2024)

    EPA [transport] Report Shows US Fuel Economy Hits Record High and CO2 Emissions Reach a Record Low (25.11.2024)

    EU-BRITE: The drawing up of the BAT reference document (BREF) for landfills, henceforth referred to as the ‘LAN BREF’ has started with the activation of the Technical Working Group (TWG) on 22 November 2024 (22.11.2024)

    EPA [obowiązek stosowania SCR dla turbin gazowych] Proposes Tighter Limits on Harmful NOx Emissions from New Stationary Combustion Turbines to Better Protect Nearby Communities (22.11.2024)

    JRC: Designing more sustainable products: 18 categories with high potential (22.11.2024)

    GIOŚ: Pięcioletnia ocena jakości powietrza w strefach w Polsce wykonana za lata 2019-2023 - zbiorczy raport krajowy z wynikami oceny (21.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej zatwierdza unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych i składowania dwutlenku węgla w produktach (19.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej [ESG] Ratingi środowiskowe, społeczne i z zakresu ładu korporacyjnego (19.11.2024)

    KOBiZE: Nowa analiza CAKE/KOBiZE/IOŚ-PIB dotyczącą możliwości łączenia systemu EU ETS z innymi globalnymi systemami opartymi na mechanizmach „carbon pricing” (19.11.2024)

    JRC: Forest Fires in Europe, Middle East and North Africa 2023 (19.11.2024)

    EPA [emisje z urządzeń na farmach wiatrowych] New England issues a Draft OCS Air Permit for new offshore wind farm project (15.11.2024)

    EPA [reaktywność ozonu z dodatkami stosowanymi w produkcji opon] Issues Advance Notice of Proposed Rulemaking to Protect Salmon from Chemical Used in Rubber Products (14.11.2024)

    EPA [emisje LZO ze strzępiarek złomu] enforcement action resolves alleged Clean Air Act violations by Topsham, Maine company (13.11.2024)

    EPA [stawki opłat za ponadnormatywne emisje metanu] Finalizes Rule to Reduce Wasteful Methane Emissions and Drive Innovation in the Oil and Gas Sector (12.11.2024)

    EPA [SF6] Announces Rowan University to Receive $350,000 award Grant to Help Businesses Prevent Pollution as Part of Investing in America Agenda (12.11.2024)

    KOBiZE: Konsultacje publiczne projektów rozporządzeń wykonawczych Komisji dot. statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM oraz rejestru CBAM (12.11.2024)

    GIOŚ: Ocena zanieczyszczenia powietrza rtęcią na stacjach tła regionalnego w Polsce za 2023 rok (08.11.2024)

    EPA [wsparcie redukcji emisji przemysłowych w ramach Programu Inwestowania w Amerykę] Announces $254,000 in Grants to Help Businesses Prevent Pollution in NY as Part of Investing in America Agenda (07.11.2024)

    EPA [emisje LZO ze strzępiarek złomu] Issues Compliance Order to Baltimore Metal Shredding Operation to Address Air Violations (07.11.2024)

    EEA: Beating chronic respiratory disease: the role of Europe’s environment (07.11.2024)

    EEA: Percentage of preventable chronic respiratory disease deaths attributable to environmental risks in Europe (07.11.2024)

    EEA: Occupational burden of chronic respiratory disease in the EU 27 (07.11.2024)

    EEA: Prevalence of work-related COPD (disability adjusted life years (DALYs) ) in the EU by country (07.11.2024)

    EEA: Proportion of people in Europe who report being unable to keep their home warm, by country (07.11.2024)

    EEA: Respiratory disease modifiable risk factors and individual determinants (07.11.2024)

    Trzecie spotkanie Krajowego Programu Współpracy CAMS – relacja i prezentacje (06.11.2024)

    Rada Unii Europejskiej: Wodór - apel o szybkie wdrożenie unijnych przepisów i skoordynowane działania na rzecz sieci, przemysłu i inwestorów (05.11.2024)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the best available techniques reference document for the extraction of ores including on-site treatment operations MIN BREF (04.11.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Characterizing indoor-outdoor PM2.5 concentrations using low-cost sensor measurements in residential homes in Dhaka, Bangladesh

    Effect of ambient ozone and its interactions with ambient PM2.5 and temperature on peak expiratory flow in adults with asthma

    Enhancing Uncrewed Aerial Vehicle Techniques for Monitoring Greenhouse Gas Plumes at Point Sources

    Zobacz EUR-Lex:

    Zalecenie Rady z dnia 21 października 2024 r. w sprawie polityki gospodarczej, polityki budżetowej, polityki zatrudnienia i polityki strukturalnej Polski (29.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wodór – infrastruktura, potrzeby rozwojowe, finansowanie, zastosowanie i ograniczenia (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Jaka polityka UE jest potrzebna, aby zapewnić sprawiedliwą, zrównoważoną, większą i odporniejszą konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarki z myślą o realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Jak dostosować Zielony Ład, by był adekwatny do celów (28.11.2024)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Finansowanie działań w związku ze zmianą klimatu: nowy plan działania na rzecz osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych i celów zrównoważonego rozwoju (28.11.2024)

    Wyrok Trybunału z dnia 9 sierpnia 2024 r. w sprawie E-12/23 – Norwegian Air Shuttle ASA przeciwko państwu norweskiemu, reprezentowanemu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (Dyrektywa 2003/87/WE – Art. 12 ust. 2a – Obowiązek zwrotu przydziałów emisji – Krajowe prawo dotyczące niewypłacalności – System handlu emisjami (ETS) – Gazy cieplarniane – Zmiana klimatu (28.11.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/2881 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (20.11.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/2767 z dnia 30 października 2024 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/573, wartości odniesienia dla okresu od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu w Unii od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. (15.11.2024)

    Decyzja Komisji z dnia 12 września 2024 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii i Słowenii do rejestru Unii (15.11.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/2850 z dnia 11 listopada 2024 r. w sprawie wykazu państw, które uznaje się za stosujące mechanizm CORSIA do celów dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do emisji w 2024 r. (12.11.2024)