Nadzór nad urządzeniami ochronnymi

    Powszechnie przyjęty w zakładach przemysłowych system nadzoru nad urządzeniami ochronnymi opiera się na współdziałaniu służb na dwóch poziomach:

    - służb utrzymania ruchu lub jednostek produkcyjnych: które sprawują bieżącą kontrolę nad urządzeniami, są odpowiedzialne za wymianę materiałów eksploatacyjnych i skuteczność oczyszczania gazów odlotowych,

    - komórki ochrony środowiska: pełniącej funkcje nadrzędną, sprawującą nadzór nad realizacją obowiązku kontroli i serwisu urządzeń oraz ocenę efektów pracy urządzenia.

    Za wyjątkiem cyklonów stosowanych w niektórych operacjach, wszystkie rodzaje urządzeń oczyszczających odgazy wymagają kontroli okresowych lub nadzoru stałego. Częstotliwość kontroli wynika ze specyfiki procesu i urządzenia. Jest także związana z systemem automatycznego sterowania pracą urządzenia. Wypracowanie poprawnej procedury kontroli i serwisu urządzenia wymaga uwzględnienia:

    - warunków określonych w dokumentacji techniczno-ruchowej urządzenia (DTR),

    - doświadczenia eksploatacyjnego.

    Wymagania DTR

    Producenci urządzeń określają w dokumentacji DTR ogólne wymagania wobec:

    - bieżącego nadzoru,

    - kontroli okresowych,

    - wymiany zużywających się elementów ,

    - regulacji pracy urządzenia,

    - działań niezbędnych do podjęcia w przypadku zakłóceń w oczyszczaniu gazów odlotowych.

    Informacje podane przez dostawcę urządzenia powinny umożliwić opracowanie karty przeglądów i prac serwisowych „checklisty”, ułatwiającej nadzór nad urządzeniem i stanowiącej jednocześnie dokument potwierdzający wykonanie obowiązkowych sprawdzeń i wymiany elementów. Poniżej przedstawiamy przykłady list kontrolnych dla dwóch powszechnie stosowanych rodzajów filtrów (filtrów kieszeniowych i pulsacyjnych filtrów workowych).

    Filtr kieszeniowy z wkładami wymiennymi (ze wskazaniem oporu filtracji)

    Data

    Kontrola codzienna A

    Przegląd tygodniowy B

    Przegląd miesięczny C

    Wymiana wkładów D

    Uwagi

    Podpis osoby odpowiedzialnej

     

     

     

     

     

     

     

     

    A - sprawdzenie wskazania czujnika różnicy ciśnień oraz ogólna kontrola wzorkowa urządzenia,

    B - kontrola wkładów (braku uszkodzeń, rozerwania materiału),

    C - kontrola ułożenia wkładów i uszczelnień,

    D - częstotliwość wymiany: według wskazania różnicy ciśnień, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

    Pulsacyjny filtr workowy (z sygnalizacją oporu filtracji presostatem i automatycznym odbiorem pyłu)

    Data

    Kontrola interwencyjna po zgłoszeniu automatycznego systemu sterowania i kontroli

    Przegląd tygodniowy A

    Przegląd miesięczny B

    Wymiana worków C

    Uwagi

    Podpis osoby odpowiedzialnej

     

     

     

     

     

     

     

     

    A - kontrola worków (braku uszkodzeń, rozerwania materiału), kontrola ścian pod kątem osadzania się pyłu, kontrola układu sprężonego powietrza (kontrola separatora, sprawdzenie ustawień),

    B - kontrola układu sprężonego powietrza (pełna), kontrola elementów ruchomych, elektrozaworów, mocowań,

    C - częstotliwość wymiany: przy braku możliwości regeneracji wymuszonej, przewidzianej procedurą, nie rzadziej niż co 12 miesięcy.

    UWAGA: podane częstotliwości wymiany elementów filtracyjnych stanowią przykład. Czas eksploatacji wkładów zależy zarówno od czynników procesowych, jak i warunków technicznych urządzenia i jest określany przez jego dostawcę.

    Doświadczenie eksploatacyjne

    oczyszczanie gazów odlotowych efektW początkowym okresie eksploatacji urządzenia szczególnej uwagi wymaga kontrola skuteczności z jaką przebiega oczyszczanie gazów odlotowych, wrażliwość urządzenia na zmiany parametrów procesu oraz ryzyko wystąpienia zakłóceń w pracy lub awarii. Za wyjątkiem zastosowań typowych, np. filtrów spawalniczych oraz separatorów konkretnych rodzajów materiałów, takich jak trociny, mąka, wapno, etc., urządzenia przewidziane do zastosowania na podstawie doświadczenia eksploatacyjnego na innych źródłach emisji, podobnych do docelowego, zostają poddane ostatecznemu sprawdzeniu dopiero w warunkach rzeczywistych. Zapewnienie właściwej efektywności i dyspozycyjności urządzenia może wymagać dostosowania parametrów pracy do warunków procesu, co przeważnie dostawcy urządzeń oferują w ramach usługi dostawy. Urządzenia wyposażone w automatyczny system sterowania, takie jak filtry pulsacyjne, absorbery, dopalacze w pewnym zakresie parametrów same dostosowują charakterystykę pracę. Natomiast urządzenia manualne mogą wymagać pełnej oceny i regulacji.

    Sprawdzenie pracy urządzenia powinno obejmować co najmniej:

    - pomiary emisji: pozwalające ocenić dotrzymanie stężeń substancji na wylocie z urządzenia, gwarantowanych przez dostawcę oraz dotrzymanie wartości emisji dopuszczalnej lub określonej w zgłoszeniu,

    - ocenę przyjętej częstotliwości wymiany elementów filtracyjnych: w szczególności wobec najprostszych urządzeń wyposażonych we wkłady wymienne, wobec których błąd w założonym czasie eksploatacji wkładów może skutkować ich zablokowaniem, a w konsekwencji brakiem przepływu i skuteczności układu odbierania odgazów lub uszkodzeniem wentylatorów,

    - ocenę odporności na warunki fizykochemiczne: zwłaszcza temperaturę i obecność substancji powodujących korozję.

    Przeprowadzenie oceny pracy urządzenia w ww. aspektach pozwala na dostosowanie wymagań określonych w DTR do warunków eksploatacyjnych. Zmiany parametrów polegające na zmniejszeniu częstotliwości kontroli i wymiany elementów powinny być konsultowane z dostawcą urządzenia. Zakończenie procedury sprawdzenia i dostosowania uznaje się za potwierdzenie właściwego sposobu zabezpiecza środowiska przed nadmiernymi emisjami.

    Aktualności
    • 24
      listopad
      Zapraszamy na VII Konferencję Polskiej Platformy LNG i bioLNG, która odbędzie się już 29-30 listopada 2023 r. w Gdyni. Sektor skroplonych paliw gazowych odnotowuje dalszy dynamiczny rozwój, ale ma również przed sobą poważne wyzwania. Organizator Wydarzenia – PPLNG zaplanował podczas tegorocznej edycji szereg interesujących bloków tematycznych, takich jak: - regulacje Unii Europejskiej w zakresie LNG i bioLNG - ESG i raportowanie na podstawie dyrektywy CSRD ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju - instalacji LNG i CNG: zalecenia i praktyki - dekarbonizacja i zielona mobilność w Europie - nowa legislacja CO2 Tolling w UE (debata) - rynek biometanu w Polsce i Europie: kierunki rozwoju i  zagadnienia techniczne - przyszłość LNG w sektorze morskim - realizacja projektów z napędem LNG - małe jednostki LNG: rozwiązanie dla lokalnego importu LNG i exportu bioLNG Szczegółowe informacje o Konferencji zostały zamieszczone na stronie: https://pplng.pl/wydarzenia/wydarzenia-nadchodzace/konferencja-pplng-2023-listopad-2023/#
    • 22
      listopad
      W minionym tygodniu opublikowane zostało Sprostowanie do polskiej wersji decyzji wykonawczej Komisji UE 2022/2427 z dnia 6 grudnia 2022 r. ustanawiającej konkluzje BAT dla wspólnych dla przemysłu chemicznego systemów gospodarowania gazami odlotowymi i ich oczyszczania – WGC. Zmianie ulega BAT 21 określający obowiązek sporządzania bilansu rozpuszczalników. Sprostowanie eliminuje błąd tłumaczenia w wersji polskiej, który mógł prowadzić do (nieprawidłowej merytorycznie) rozszerzającej interpretacji wymagań BAT 21. Zgodnie ze sprostowaniem oraz wersją angielską poprzez bilans masy należy monitorować emisje rozproszone LZO powstałe w wyniku stosowania rozpuszczalników (wyłącznie emisje rozproszone). Zakres zastosowania i uwarunkowania bilansu zgodnie z dyrektywą o emisjach przemysłowych IED. Sprostowanie do decyzji Komisji jest dostępne na stronie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:L_202390087 W związku z ww. publikacją aktualizacji uległa strona: https://wszystkooemisjach.pl/182/konkluzje-bat
    • 13
      listopad
      W minionym tygodniu opublikowane zostało Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 listopada 2023 r. zmieniające obwieszczenie w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2024 (M. P. poz. 1203). Zmianie ulega stawka opłaty w załączniku nr 2 do obwieszczenia w części I „JEDNOSTKOWE STAWKI OPŁAT ZA GAZY LUB PYŁY WPROWADZANE DO POWIETRZA NA ROK 2024” w tabeli D „Jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych” w lp. 11, to jest z silników w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30.06.2006 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 4. Stawka ulega z zmianie z dotychczasowej wartości 7,58 zł/Mg na 8,67 zł/Mg. W związku z ww. publikacją aktualizacji uległy następujące strony portalu dedykowane zagadnieniu opłat za wprowadzanie substancji do powietrza: - https://wszystkooemisjach.pl/43/zmiany-stawek-oplat - https://wszystkooemisjach.pl/152/stawki-oplat-za-korzystanie-ze-srodowiska
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB
    Konferencja PPLNG i bioLNG listopad 2023
    Kongres Biogazu grudzień 2023

    Zobacz komunikaty JRC/ IPPC Bureau / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EEA: Szkody dla zdrowia ludzkiego spowodowane zanieczyszczeniem powietrza w Europie (24.11.2024)

    zanieczyszczenie powietrza pył zawieszony PM2,5 Polska Europa najnowsze dane raport
    © EEA

    JRC: New Atlas zooms in on Europe’s city-specific air pollutants, sources and measures to take (22.11.2023)

    JRC: Wildfires in the EU: 2022 was the second-worst year, a warning from a changing climate (22.11.2023)

    WIOŚ w Katowicach: Zastosowanie dronów - konferencja Europejskiej Sieci Interesariuszy U-SPACE

    WIOŚ drony wykorzystanie zastosowanie
    © WIOŚ Katowice

    EPA [DecaBDE, PIP 3:1] Proposes Stronger Rules to Protect People from Persistent, Bioaccumulative, and Toxic Chemical Exposures (20.11.2023)

    U.S. EPA [pochodnie] Coffeyville Resources Refining & Marketing Will Pay Over $23M to Address Clean Air Act Violations and Offset Environmental Harm Related to Its Kansas Refinery (20.11.2023)

    U.S. EPA [badania pieców domowych opalanych drewnem] Biden-Harris Administration Awards $8.8 Million in Funding to Measure Pollution from Wood Heaters as Part of Investing in America Agenda (17.11.2023)

    U.S. EPA [HFC] Biden-Harris Administration Announces Availability of $15 Million to Tackle the Climate Crisis by Cutting Hydrofluorocarbon Pollution as Part of the Investing in America Agenda (17.11.2023)

    KOBiZE: CBAM - Nowe materiały udostępnione przez Komisję Europejską oraz nowe szkolenie (16.11.2023)

    EEA: Nature-based solutions play crucial role in building Europe’s climate resilience (16.11.2023)

    EEA: Combined effects of air pollution and heat exposure in Europe: time for action (15.11.2033)

    WIOŚ w Katowicach: Górnicze porozumienie z WIOŚ (14.11.2023)

    WIOŚ w Warszawie: Pożar odpadów komunalnych przedmiotem oględzin prowadzonych przez WIOŚ w Warszawie (14.11.2023)

    EPA [kamera IR] Settlement Requires Action be Taken to Prevent Leaks, Secures Nearly $300,000 Penalty to Settle Alleged Clean Air Act Violations at Peerless Oil and Chemicals Inc. in Puerto Rico (13.11.2023)

    EPA [bezwodny amoniak] Fines Altoona, Iowa, Company for Alleged Chemical Risk Prevention Violations (13.11.2023)

    IOŚ-PIB: Warsztaty organizowane w ramach projektu pt. „Zielona transformacja w praktyce: demonstracja i upowszechnianie korzyści płynących z produkcji biogazu z bioodpadów” (13.11.2023)

    EPA [likwidacja domowych pieców na drewno] awards Oregon DEQ over $4.5M to improve Klamath County air quality (09.11.2023)

    EEA: Premature deaths attributable to exposure to PM₂.₅ at NUTS3 level for European countries in 2021, adjusted for population (09.11.2023)

    U.S. EPA [przeciwdziałanie skutkom pożarów lasów] Biden-Harris Administration Agencies Sign Interagency Agreement to Address Wildfire Risk and Protect Communities from Smoke (09.11.2023)

    EEA: The European Biomass Puzzle (08.11.2023)

    EPA [azbest] penalizes Boise company $74,000 for asbestos violations (08.11.2023)

    EEA: EU progress towards the worldwide hydrofluorocarbon consumption phase-down under the Montreal Protocol (08.11.2023)

    EEA: EU progress under the hydrofluorocarbon phase-down set out in the EU F-gas Regulation (08.11.2023)

    EEA: Urgent need to consider how to best use biomass in Europe (08.11.2023)

    EPA [bezwodny amoniak] Protects Community's Right to Know About Chemical Hazards Through Settlement With Lawrence, Mass. Food Company (07.11.2023)

    EPA [regulacja ustawień obejścia skrubera] Reaches Settlement with Alto Ingredients over Clean Air Act Violations at Two Ethanol Facilities in Pekin, Illinois (06.11.2023)

    KOBiZE: Rejestr przejściowy CBAM (03.11.2023)

    EPA [badania gazu składowiskowego] Awards $4.6M in Research Grants to Quantify and Mitigate Emissions from Municipal Solid Waste Landfills (01.11.2023)

    EPA [potrzeby środowiskowe obszarów wiejskich] Announces the Small Communities Big Challenges: Rural Environmental Health Needs Competition (01.11.2023)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Establishing the emission inventory of biogenic volatile organic compounds and quantifying their contributions to O3 and PM2.5 in the Beijing-Tianjin-Hebei region

    Interactive effect of air pollutant and meteorological factors on seasonal influenza transmission, Shanghai, China

    Exposure estimates of PM2.5 using the land-use regression with machine learning and microenvironmental exposure models for elders: Validation and comparison

    Zobacz EUR-Lex:

    Wiążące roczne redukcje emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie (rozporządzenie w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego) Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/842 w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego (23.11.2023)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2522 z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Utworzenie europejskiego urzędu ds. środowiska zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (16.11.2023)

    Sprostowanie do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/2427 z dnia 6 grudnia 2022 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, w odniesieniu do wspólnych systemów gospodarowania gazami odlotowymi i oczyszczania gazów odlotowych w sektorze chemicznym (14.11.2023)

    Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2432 z dnia 26 października 2023 r. określająca, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, wartości odniesienia dla okresu od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. dla każdego producenta lub importera, który zgodnie z prawem wprowadził wodorofluorowęglowodory do obrotu w Unii od dnia 1 stycznia 2015 r., jak zgłoszono zgodnie z tym rozporządzeniem (10.11.2023)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2449 z dnia 6 listopada 2023 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do szablonów planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji, częściowych raportów na temat wielkości emisji, dokumentów zgodności i sprawozdań na poziomie przedsiębiorstwa oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1927 (07.11.2023)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2477 z dnia 30 sierpnia 2023 r. zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 w odniesieniu do klasyfikacji unijnych śródlądowych dróg wodnych i minimalnych wymagań technicznych mających zastosowanie do jednostek pływających (07.11.2023)

    Decyzja Rady (UE) 2023/2417 z dnia 23 października 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji (06.11.2023)

    Decyzja Rady (UE) 2023/2426 z dnia 23 października 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie ustanowienia progów dotyczących odpadów zanieczyszczonych rtęcią zgodnie z tą Konwencją (06.11.2023)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2441 z dnia 31 października 2023 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do treści i formatu planu neutralności klimatycznej niezbędnego do przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji (03.11.2023)