Emisja spalin z silników samochodów ciężarowych

    Opisane w tym dziale zagadnienia omawiamy również na organizowanym cyklicznie szkoleniu Specjalista ds. Emisji. Najbliższe szkolenie odbędzie się 24-25.09.2024 r. Zakres szkolenia przedstawiamy na stronie https://wszystkooemisjach.pl/561

    Zobacz news "Zalecenie Komisji Europejskiej w sprawie pomiarów zadymienia z samochodów"

    Metodologia wyznaczania emisji zanieczyszczeń z transportu samochodowego określona została w metodyce EMEP/CORINAIR oraz w programie COPERT. Metodyka ta jest powszechnie stosowana w ocenie emisji z dróg publicznych. Jest ona również właściwa do wyznaczenia emisji spalin wywołanej transportem ciężarowym na terenie zakładów przemysłowych. Na tle pozostałych grup pojazdów, ciężkie samochody ciężarowe zostały sklasyfikowane w metodologii Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) zgodnie z poniższą tabelą:

    Typ pojazdu

    Klasa

    Standard jakości spalin

    Samochody osobowe

    Silnik benzynowy:

    pojemność < 1,4 l

    1,4 – 2,0 l

    > 2,0 l

    PRE ECE

    ECE 15/00-01

    ECE 15/02

    ECE 15/03

    ECE 15/04

    Improved Conventional

    Open Loop

    Euro 1 - 91/441/EEC

    Euro 2 - 94/12/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Euro 5 – EC 715/2007

    Euro 6 – EC 715/2007

    Silnik diesel’a

    < 2,0 l

    > 2,0 l

    Conventional

    Euro 1 - 91/441/EEC

    Euro 2 - 94/12/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Euro 5 – EC 715/2007

    Euro 6 – EC 715/2007

    LPG

    Conventional

    Euro 1 - 91/441/EEC

    Euro 2 - 94/12/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Silniki 2-suwowe

    Conventional

    Napędy hybrydowe < 1,6 l

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Lekkie samochody ciężarowe (dostawcze)

    Silnik benzynowy:

    < 3,5 Mg

    Conventional

    Euro 1 - 93/59/EEC

    Euro 2 - 96/69/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Euro 5 – EC 715/2007

    Euro 6 – EC 715/2007

    Silnik diesel’a

    < 3,5 Mg

    Conventional

    Euro 1 - 93/59/EEC

    Euro 2 - 96/69/EC

    Euro 3 - 98/69/EC Stage 2000

    Euro 4 - 98/69/EC Stage 2005

    Euro 5 – EC 715/2007

    Euro 6 – EC 715/2007

    Ciężkie samochody ciężarowe

    (HDVs)

    Silnik benzynowy > 3,5 Mg

    Conventional

    Samochody z silnikiem diesel’a:

    Jednoczęściowe ≤ 7,5 Mg

    Jednoczęściowe 7,5-12 Mg

    Jednoczęściowe 12-14 Mg

    Jednoczęściowe 14-20 Mg

    Jednoczęściowe 20-26 Mg

    Jednoczęściowe 26-28 Mg

    Jednoczęściowe 28-32 Mg

    Jednoczęściowe > 32 Mg

    Ciągniki siodłowe 14-20 Mg

    Ciągniki siodłowe 20-28 Mg

    Ciągniki siodłowe 28-34 Mg

    Ciągniki siodłowe 34-40 Mg

    Ciągniki siodłowe 40-50 Mg

    Ciągniki siodłowe 50-60 Mg

    Conventional

    Euro I – 91/542/EEC Stage I

    Euro II – 91/542/EEC Stage II

    Euro III – 1999/96/EC Stage I

    Euro IV – 1999/96/EC Stage II

    Euro V – 1999/96/EC Stage III

    Euro VI – No proposal yet *

    Autobusy

    Miejskie ≤ 15 Mg

    Miejskie 15-18 Mg

    Miejskie > 18 Mg

    Autokary ≤ 18 Mg

    Autokary przegubowe > 18 Mg

    Conventional

    Euro I - 91/542/EEC Stage I

    Euro II - 91/542/EEC Stage II

    Euro III - 1999/96/EC Stage I

    Euro IV – 1999/96/EC Stage II

    Euro V – 1999/96/EC Stage III

    Euro VI – No proposal yet *

    CNG

    Euro I – 91/542/EEC Stage I

    Euro II – 91/542/EEC Stage II

    Euro III – 1999/96/EC Stage I

    EEV – 1999/96/EC

    Skutery

    < 50 cm³

    Conventional

    97/24/EC Stage I – Euro 1

    97/24/EC Stage II – Euro 2

    Euro 3 proposal

    Motocykle

    Silniki 2-suwowe > 50 cm³

    Silniki 4-suwowe 50 – 250 cm³

    Silniki 4-suwowe 250 – 750 cm³

    Silniki 4-suwowe > 750 cm³

    Conventional

    97/24/EC – Euro 1

    2002/51/EC Stage I – Euro 2

    2002/51/EC Stage II – Euro 3

    źródło: Table 3-6: Summary of all vehicle classes covered by the methodology, B710 Emission Inventory Guidebook

    * norma EURO VI dla samochodów ciężarowych została wprowadzona Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r.

    Algorytmy obliczeniowe metodyki EMEP/CORINAIR i programu COPERT uwzględniają większość czynników decydujących o wielkości emisji spalin z samochodów poruszających się po drogach, w tym:

    • natężenie ruchu,

    • strukturę pojazdów,

    • normatywy emisji (klasy EURO),

    • prędkość pojazdów,

    • stopień załadowania,

    • nachylenie drogi.

    Algorytmy do wyznaczania emisji spalin zostały przedstawione w instrukcji B710 oraz w formie gotowych narzędzi obliczeniowych. W instrukcji określono również udziały niektórych substancji w obrębie grupy, np. udział dwutlenku azotu w sumie tlenków azotu (NO2/NOX), co może być przydatne w ocenie oddziaływania emisji na jakość powietrza atmosferycznego. Dane odpowiadające emisji zanieczyszczeń z ciężkich samochodów ciężarowych przedstawiamy w poniższej tabeli.

    Typ pojazdu

    Standard jakości spalin

    Emisja spalin - udział NO2/NOX (%)

    Badania AEAT

    Badania TNO

    Sugerowana wartość

    Ciężkie samochody ciężarowe

    (HDVs)

    pre-Euro

    11

    10

    11

    Euro I - Euro II

    11

    10

    11

    Euro III

    14

    10

    14

    Euro IV

    10

    10

    14

    Euro V

    10

    10

    Euro VI

    10

    Euro III+CRT

    35

    35

    źródło: Table 9-2: Mass fraction of NO2 in NOx emissions, B710 Emission Inventory Guidebook

    Udział dwutlenku azotu w sumie tlenków azotu nabiera szczególnego znaczenia wobec wymagań stawianych jakości spalin, które wymuszają ich oczyszczanie w zestawie urządzeń zawierającym katalizator do selektywnej redukcji NOX (SCR). Zgodnie z zamysłem Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 595/2009 Komisja Europejska powinna być uprawniona do wprowadzania do załącznika I do rozporządzenia wartości granicznych poziomów składnika NO2 w wartości granicznej NOX. Uprawnienie to odnosi się również do zmiany podejścia do oceny emisji cząstek stałych, według którego normowana jest nie tylko łączna masa, ale również ilość (liczba) cząstek stałych. Zmiana sposobu normowania zanieczyszczeń stałych wynika z celów Wspólnoty w zakresie ograniczenia emisji pyłów drobnych oraz zmiany charakterystyki emisji pyłów z samochodów spowodowanej stosowaniem filtrów DPF.

    W metodologii EMEP/CORINAIR określono również udział sadzy (elemental carbon EC) w pyle zawieszonym PM2,5:

    Typ pojazdu

    Standard jakości spalin

    Udział EC/PM2.5 (%)

    Niepewność (%)

    Ciężkie samochody ciężarowe (diesel) HDVs

    Conventional

    50

    20

    Euro I

    65

    20

    Euro II

    65

    20

    Euro III

    70

    20

    Euro IV

    75

    20

    Euro IV

    75

    20

    Euro VI

    15

    30

    źródło: Table 9-3: Split of PM in elemental (EC) and organic mass (OM), B710 Emission Inventory Guidebook

    Według informacji zawartych w instrukcji B710 sto procent pyłu zawieszonego zawartego w spalinach samochodowych stanowią pyły drobne, zatem emisja pyłu zawieszonego PM10 jest równa emisji pyłu PM2,5. Inny rozkład uziarnienia przyjmuje się dla pyłu pochodzącego ze ścierania opon oraz ze ścierania elementów hamulców i ścierania nawierzchni drogi. Zgodnie z informacjami zawartymi w instrukcji B770 udział pyłu z poszczególnych przedziałów średnic wynosi:

    Klasa uziarnienia pyłu

    Emisja spalin - udział masowy w pyle zawieszonym TSP

    Pył ze ścierania opon

    Pył ze ścierania elementów hamulców

    Pył ze ścierania nawierzchni drogi

    TSP

    1,000

    1,000

    1,00

    PM10

    0,600

    0,980

    0,50

    PM2,5

    0,420

    0,390

    0,27

    PM1

    0,060

    0,100

    PM0,1

    0,048

    0,080

    źródło: Table 5: Size distribution of tyre wear emitted particles, Table 6: Size distribution of brake wear emitted particles, Table 7: Size distribution of road surface wear emitted particles, B770 Emission Inventory Guidebook

    W ocenie oddziaływania zakładu na powietrze atmosferyczne stosuje się jeden z 3 sposobów postępowania ze źródłami komunikacyjnymi:

    - całkowite pominięcie emisji z transportu samochodowego: stosowane dla małych zakładów, w których łączna ilość przewożonych materiałów i ilość stanowisk do ich rozładunku / załadunku decyduje o niskiej intensywności ruchu. Wiele spośród tego rodzaju zakładów charakteryzuje natężenie ruchu rzędu kilku samochodów w ciągu godziny i nie więcej niż 10 tys. pojazdów w ciągu roku, co sprawia, że emisja spalin samochodowych z dróg wewnętrznych nie ma istotnego znaczenia w kształtowaniu jakości powietrza atmosferycznego,

    - model uproszczony: przyjęcie dla poszczególnych parametrów jednej reprezentatywnej wartości, to jest jednego rodzaju samochodów, jednego standardu spalin, jednej prędkości dla wszystkich odcinków dróg, itd. Model ten stosowany jest dla średnich i dużych zakładów. Przy zachowaniu zasad przyjmowania założeń nie powodujących zaniżenia emisji pozwala z dostateczną wiarygodnością ocenić oddziaływanie transportu na terenie zakładu na powietrze atmosferyczne. Możliwe jest również stosowanie opublikowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad ogólnej struktury pojazdów spełniających poszczególne klasy normy EURO,

    - model dokładny: uwzględniający strukturę pojazdów ciężarowych właściwą dla samochodów poruszających się po terenie zakładu oraz odpowiednie parametry dla poszczególnych odcinków dróg.

    W przypadku uwzględnienia w obliczeniach stężeń substancji w powietrzu emisji niezorganizowanej z transportu samochodowego należy pamiętać o ograniczeniach i niedoskonałościach referencyjnej metodyki modelowania, w szczególności dotyczących wyniesienia smugi i strefy mieszania.

    Opisując zagadnienia emisji spalin z silników samochodów ciężarowych nie sposób pominąć znaczenia transferu technologii i wykorzystania przez branżę motoryzacyjną doświadczeń w oczyszczaniu gazów odlotowych z instalacji przemysłowych, np. wobec selektywnej redukcji katalitycznej tlenków azotu (SCR). Odmienne względem metod kontroli emisji przemysłowych jest natomiast podejście do eksploatacji źródła emisji bez poprawnie działających urządzeń ochronnych. W prawie unijnym dla powszechnie stosowanych metod oczyszczania spalin wykorzystujących odczynnik ulegający zużyciu (adblue), zamiast systemu kontroli i kar za nieprzestrzeganie parametrów emisji określono zasady eksploatacji samochodów. W Rozporządzeniu (WE) NR 595/2009 zapisano w artykule 7 punkt 2 zasadę, zgodnie z którą „użytkownicy pojazdów zapewniają, by pojazdy nie były użytkowane bez odczynnika ulegającego zużyciu.” Rozporządzenie Komisji (UE) NR 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 wprowadza w tym celu w załączniku nr 13 następujące rozwiązania techniczne:

    - system ostrzegania kierowcy o niskim poziomie odczynnika, niewłaściwej jakości odczynnika, zbyt niskim zużycia odczynnika lub nieprawidłowym działaniu,

    - system wymuszający powodujący najpierw ograniczenie działania, a następnie skuteczne zablokowanie działania pojazdu:

    - system wymuszający niskiego poziomu: system zmniejsza maksymalny dostępny moment obrotowy silnika w całym zakresie prędkości obrotowych silnika o 25 %,

    - system stanowczego wymuszania:

    a) układ „wyłączenia po ponownym uruchomieniu” ogranicza prędkość pojazdu do 20 km/h („tryb pełzania”) po wyłączeniu silnika przez kierowcę („kluczyk wyłączony”),

    b) układ „wyłączenia po tankowaniu” ogranicza prędkość pojazdu do 20 km/h („tryb pełzania”) po podniesieniu się poziomu paliwa w zbiorniku o ilość możliwą do zmierzenia, która wynosi nie więcej niż 10 % pojemności zbiornika paliwa i wymaga zatwierdzenia przez organ udzielający homologacji na podstawie parametrów technicznych miernika poziomu paliwa i oświadczenia producenta,

    c) układ „wyłączenia po parkowaniu” ogranicza prędkość pojazdu do 20 km/h („tryb pełzania”) po zatrzymaniu pojazdu na więcej niż godzinę,

    d) układ „wyłączenia czasowego” ogranicza prędkość pojazdu do 20 km/h („tryb pełzania”), kiedy pojazd zatrzymuje się po raz pierwszy po ośmiu godzinach pracy silnika, o ile wcześniej nie włączył się żaden z ww. systemów.

    Aktualności
    • 25
      lipiec
      Stronę o zanieczyszczeniu powietrza w miastach Polski pyłem PM2,5 zaktualizowaliśmy o wskaźniki za rok 2023, opublikowane w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 lipca 2024 r. Pod tabelą ze wskaźnikami dodaliśmy nowy blok tematyczny „Wytyczne do analiz trendów” oraz informację o kontekście politycznym i zdrowotnym analiz. Strona jest dostępna pod adresem: https://wszystkooemisjach.pl/219/wskazniki-sredniego-narazenia-na-pyl-pm25-w-miastach-polski
    • 16
      lipiec
      W dniu wczorajszym w Dzienniku Urzędowym UE zostały opublikowane dwa akty prawne o kluczowym znaczeniu dla zarządzania emisjami przemysłowymi: - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 w sprawie zmiany dyrektywy o emisjach przemysłowych i dyrektywy w sprawie składowania odpadów (tak zwana dyrektywa IED 2.0) - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (tak zwane rozporządzenie metanowe) Szerokie zastosowanie będzie miała ww. dyrektywa o emisjach przemysłowych, która w znaczący sposób zmieni warunki pozwoleń zintegrowanych. Zakres zmian opisujemy na stronach: - Nowelizacja dyrektywy 2010/75/UE ws. emisji przemysłowych IED 2.0 – szkolenie 4 czerwca 2024 - Zmiana dyrektywy o emisjach przemysłowych 2024
    • 24
      czerwiec
      21 czerwca w Sewilli odbyło się wydarzenie inauguracyjne INCITE (Innovation Centre for Industrial Transformation and Emissions). INCITE zostało powołane na mocy dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych IED 2.0 i ma stanowić platformę skupiającą przemysł, dostawców technologii, państwa członkowskie, instytucje finansowe, prywatnych inwestorów, społeczeństwa, środowisko akademickie i Komisję Europejską, w celu przyspieszenia osiągnięcia wysokiej skuteczności w redukcji emisji, dekarbonizacji przemysłu, ograniczenia zużycia energii i gospodarki o obiegu zamkniętym. Transmisja z wydarzenia inaugurującego jest dostępna na stronie INCITE pod adresem: https://innovation-centre-for-industrial-transformation.ec.europa.eu/incite-launch-event
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER
    Operat FB

    Zapraszamy na tegoroczną edycję szkoleń:

    - Specjalista ds. Emisji 24-25.09.2024

    - Obliczenia rozprzestrzeniania zanieczyszczeń w powietrzu 29-30.10.2024

    - Bilans LZO 26-27.11.2024

    Zobacz komunikaty JRC/ UE-BRITE (IPPC Bureau) / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM (przypomnienie) oraz składanie sprawozdań z opóźnieniem (26.07.2024)

    U.S. EPA [nadanie wysokiego priorytetu 5 substancjom chemicznym] Biden-Harris Administration Takes Latest Action Under Toxic Substances Control Act to Protect Public from Exposure to Harmful Chemicals (24.07.2024)

    IOŚ: Mapowanie interesariuszy w procesie inwestycyjnym w gospodarce bioodpadami i produkcji biogazu (24.07.2024)

    MKiŚ: Kontyngenty HFC (24.07.2024)

    U.S. EPA [emisje z huty aluminium] Intalco to pay $5 million penalty for major Clean Air Act violations at former Ferndale smelter (23.07.2024)

    EPA [łączenie celów klimatycznych z redukcją niskiej emisji: kotły olejowe – pompy ciepła] announces $38 million to cut climate pollution, improve air quality, and advance environmental justice in Alaska (23.07.2024)

    IOŚ: Zaproszenie na webinar 30 lipca dot. oceny potencjału biogazowego bioodpadów i substratów rolniczych w regionie (18.07.2024)

    ETO: Renewable hydrogen-powered EU: auditors call for a reality check (17.07.2024)

    JRC: In cities, less biomass burning for better air quality (16.07.2024)

    EPA [rekordowa wysokość kary za emisję do powietrza] and Justice Department Announce $241.5M Settlement with Marathon Oil to Reduce Climate- and Health-Harming Emissions in North Dakota (11.07.2024)

    MKiŚ: Zestawienie substancji i mieszanin będących F-gazami do CRO (09.07.2024)

    U.S. EPA [uwolnienia gazowego chloru] Clearwater Paper to pay over $367,000 for failing to properly report extremely hazardous chlorine releases (09.07.2024)

    U.S. EPA [program LDAR] Multi-agency settlement resolves Clean Air Act violations at Meeker Gas Plant (09.07.2024)

    EPA [emisje LZO] and NMED Inspections Identify Widespread Emissions at Oil and Gas Facilities in the Permian Basin Area (05.07.2024)

    CBAM: EU-India advance cooperation on CBAM (05.07.2024)

    U.S. EPA [transport] General Motors Agrees to Retire 50 million Metric Tons of Greenhouse Gas Credits to Resolve Excess Emissions from 5.9 million Vehicles (03.07.2024)

    EPA [klimat] Releases Updated Climate Indicators Report Showing How Climate Change is Impacting People’s Health and the Environment (02.07.2024)

    JRC: Mitigating aluminium industry emissions: industrial carbon management could reduce costs (01.07.2024)

    ETO: The future for hydrogen in the EU – a real solution or a lot of hot air? (01.07.2024)

    KOBiZE: Obowiązek wypełnienia sprawozdań CBAM za II kwartał 2024 roku (01.07.2024)

    IOŚ: monografia „Międzynarodowe negocjacje w ramach konwencji klimatycznej” (28.06.2024)

    ETO: How to design an EU industrial policy? (28.06.2024)

    EEA: Air pollution in Europe: 2024 reporting status under the National Emission reduction Commitments Directive (25.06.2024)

    EEA: European Union emission inventory report 1990‑2022 (25.06.2024)

    EEA: National air pollutant emissions data viewer 2005-2022 (25.06.2024)

    EEA: Air pollutant emissions data viewer (Gothenburg Protocol, Air Convention) 1990-2022 (25.06.2024)

    U.S. EPA [bezwodny amoniak] fines Gloucester, Mass. company for alleged violations of the Clean Air Act (25.06.2024)

    EPA [spalanie drewna w paleniskach domowych] awards over $8.8 million to reduce air pollution from wood heaters (25.06.2024)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Contiguous hourly variations and relativeness of polycyclic aromatic hydrocarbons and their chlorinated derivatives in urban PM2.5

    On ozone's weekly cycle for different seasons in Arizona

    Health benefits of phasing out coal-fired power plants in Ontario, Alberta, and Canada

    Zobacz EUR-Lex:

    Akt przygotowawczy: Unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 21 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijne ramy certyfikacji usuwania dwutlenku węgla (24.07.2024)

    Akt przygotowawczy: Ramy obejmujące środki na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produktów o zerowej emisji netto (akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie) – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 21 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji produktów technologii neutralnych emisyjnie (24.07.2024)

    Akt przygotowawczy: Wzmocnienie norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich – Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 21 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do wzmocnienia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, a także uchylającego rozporządzenie (UE) 2018/956 (24.07.2024)

    Sprawa C-166/23 Wyrok Trybunału z dnia 6 czerwca 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym) –Dyrektywa 2003/87/WE –Zanieczyszczenie powietrza – System handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – Wyłączenie jednostek spalania odpadów niebezpiecznych lub odpadów komunalnych – Znaczenie celu spalania (22.07.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1785 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) i dyrektywy Rady 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów (15.07.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1787 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniające rozporządzenie UE 2019/942 (15.07.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1789 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmiany rozporządzeń UE nr 1227/2011, 2017/1938, 2019/942 i  2022/869 oraz decyzji  2017/684, a także uchylenia rozporządzenia WE nr 715/2009 (15.07.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1788 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazu odnawialnego, gazu ziemnego i wodoru, zmieniająca dyrektywę UE 2023/1791 i uchylająca dyrektywę 2009/73/WE (15.07.2024)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2024/1884 z dnia 10 lipca 2024 r. zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji UE 2020/2126 w odniesieniu do całkowitych ilości anulowanych uprawnień w ramach EU ETS, które można uwzględnić na użytek oceny zgodności niektórych państw członkowskich na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2018/842 (11.07.2024)

    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1760 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniająca dyrektywę UE 2019/1937 i rozporządzenie UE 2023/2859T (05.07.2024)

    Decyzja Rady UE 2024/1873 z dnia 24 czerwca 2024 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załącznika II do umowy, oraz wspólnych procedur operacyjnych i norm technicznych powiązania (05.07.2024)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie i zmieniające rozporządzenie UE 2018/1724 (28.06.2024)

    Decyzja Komisji (UE) 2024/1797 z dnia 27 czerwca 2024 r. zmieniająca decyzję (UE) 2023/2440 w odniesieniu do dostosowania liczby uprawnień i przekazania uprawnień do funduszu innowacyjnego (28.06.2024)

    Regulamin ONZ nr 83 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie emisji zanieczyszczeń w zależności od paliwa zasilającego silnik 2024/1312 (27.06.2024)

    Rozporządzenie wykonawcze Komisji UE 2024/1769 z dnia 26 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze UE 2015/2174 w odniesieniu do aktualizacji indykatywnego kompendium towarów i usług związanych z ochroną środowiska oraz rodzajów działalności gospodarczej (27.06.2024)