Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – orzeczenia NSA – kary

    Wyrok NSA z dnia 2 lipca 2013 r. (II OSK 571/12) – odnoszący się do sposobu naliczenia kary za przekroczenie warunków dotyczących wprowadzenia gazów i pyłów do powietrza w ramach pozwolenia zintegrowanego – oddalający skargę kasacyjną A. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 listopada 2011 roku sygn. akt IV SA/Wa 1094/11 w sprawie ze skargi A. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w T. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] maja 2011 roku nr [...] – w uzasadnieniu orzeczenia NSA wskazał między innymi:

    „Utrzymując w mocy decyzję organu I instancji Główny Inspektor Ochrony Środowiska wyjaśnił, że elektrociepłownia EC I zakładu prowadzonego przez skarżącą spółkę jest instalacją energetycznego spalania paliw o łącznej mocy powyżej 100 MW. Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (Dz. U. nr 283, poz. 2842) dla tej instalacji wymagane jest prowadzenie pomiarów ciągłych emisji do powietrza. Sprawozdania zawierające wyniki za 2008 rok zostały przesłane do organu I instancji w postaci wygenerowanych przez system "KE Mikros" raportów miesięcznych. Wykazały one przekroczenie w 2008 roku miesięcznych wartości dopuszczalnych stężeń dwutlenku siarki i pyłu oraz przekroczenia 48-godzinnych wartości dopuszczalnych stężeń dwutlenku siarki i pyłu, co oznacza, że wyniki pomiarów wykazały przekroczenie warunków ustalonych w pozwoleniu zintegrowanym w zakresie wprowadzania pyłów i gazów do powietrza.”

    „W ocenie organu odwoławczego, wysokość kary została obliczona prawidłowo. Przekazane raporty wykazały zarówno przekroczenia dopuszczalnych miesięcznych stężeń dwutlenku siarki i pyłu oraz przekroczenia 48-godzinnych wartości dopuszczalnych stężeń dwutlenku siarki i pyłu. Karę należało więc obliczyć odnosząc wszystkie zmierzone wartości emisji dwutlenku siarki i pyłu do ustalonych w pozwoleniu zintegrowanym wielkości dopuszczalnych. Kara została obliczona poprzez zsumowanie wszystkich przypadków przekroczenia standardu dopuszczalnego określonego w pozwoleniu zintegrowanym.”

    „Zdaniem organu odwoławczego, warunki uznawania standardów emisyjnych za dotrzymane, określone w rozporządzeniu z dnia 20 grudnia 2005 r., wskazują jedynie sposób kwalifikowania danej instalacji co do określenia czy spełnia ona wymogi określone w posiadanym pozwoleniu zintegrowanym. Jeżeli pojedyncze przekroczenia mieszczą się we wskazanym rozporządzeniem zakresie, to instalację uważa się za spełniającą wymogi i nie jest podejmowane w stosunku do niej postępowanie administracyjne w celu wymierzenia kary pieniężnej. Natomiast w przypadku, gdy analiza wyników pomiarów wykaże, że dana instalacja warunki te narusza, należy jej obligatoryjnie naliczyć karę pieniężną na podstawie z art. 305. ust. 1 i 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r., Nr 25 poz. 150 ze zm., dalej jako "p.o.ś.") za wszystkie stwierdzone przekroczenia w okresie całego analizowanego okresu.”

    „ […] chybiony jest również zarzut kasacyjny dotyczący naruszenia przez Sąd I instancji § 12 ust. 1 – 3 cytowanego rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji. […] powyższy przepis rozporządzenia nie może stanowić podstawy prawnej do określenia wielkości przekroczeń dopuszczalnej emisji zarówno pyłu jak i dwutlenku siarki, które stanowią następnie podstawę do obliczenia przedmiotowej administracyjnej kary pieniężnej. Wynika to z tego, że reguluje on tylko warunki uznawania standardów emisyjnych za dotrzymane, które wskazują na sposób kwalifikowania danej instalacji co do ustalenia czy spełnia czy też nie spełnia wymagania określone w posiadanym pozwoleniu zintegrowanym. Jeśli pojedyncze przekroczenia "mieszczą się" w zakresie określonym w cytowanym rozporządzeniu, to instalację uważa się za spełniającą wymogi i nie jest podejmowane w stosunku do niej postępowanie administracyjne w celu wymierzenia kary pieniężnej. Natomiast jeżeli analiza wyników pomiarów wykaże, że dana instalacja warunki te narusza, należy naliczyć karę pieniężną, zgodnie z art. 305 ust. 1 i 4 p.o.ś. za wszystkie stwierdzone przekroczenia w czasie całego analizowanego okresu. Dlatego też, całkowicie bezzasadny jest również zarzut kasacyjny dotyczący naruszenia przez Sąd I instancji § 1 ust. 1 i § 2 ust. 1 – 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 1 Załącznika nr 1 do cytowanego rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2004 r.” Całość orzeczenia nsa dostępna jest pod adresem http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/DC844E0E52.

    Aktualności
    • 03
      listopad
      Przypominamy o Targach Technologii Dekarbonizacji, Zeroemisyjności i Zrównoważonego Zarządzania Energią, które odbywają się w dniach 4 - 6 listopada w Nadarzynie. Celem Wydarzenia jest zaprezentowanie technologii redukcji emisji gazów cieplarnianych, przechwytywania i magazynowania CO2 oraz integracji energii z OZE. Przestrzeń Targów obejmuje również innowacje w zarządzaniu energią, materiałach niskoemisyjnych, optymalizacji produkcji i polityce zeroemisyjnej. Strona Wystawcy jest dostępna pod adresem https://decarbonisationexpo.com
    • 31
      październik
      Zapraszamy na SUSTAINABILITY Expo 2025 – Targi Technologii i Rozwiązań dla Zrównoważonego Rozwoju, które odbeda się już w dniach 4–6 listopada 2025 roku Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. Targi obejmują niezwykle szeroki zakres tematyczny, od odnawialnych źródeł energii (OZE) i efektywności energetycznej, przez zrównoważone materiały, recykling i gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ), aż po inteligentne miasta (smart cities), elektromobilność oraz zagadnienia ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG). Nie zabraknie także cyfrowych narzędzi wspierających zrównoważony rozwój, między innymi oprogramowania do zarządzania energią i emisjami. Szczegółowe informacje o Wydarzeniu są dostępne na stronie Targów: https://warsawexpo.eu    
    • 20
      październik
      Na stronie GIOŚ opublikowany został Rejestr poważnych awarii w 2024 r. i zdarzeń o znamionach poważnej awarii. W roku 2024 zarejestrowano 37 zdarzeń podanych ocenie wg kryteriów zawartych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie poważnych awarii objętych obowiązkiem zgłoszenia do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. 20 z 37 zdarzeń towarzyszyła emisja do powietrza o istotnej skali, w tym w 4 przypadkach emisja amoniaku. Łącznie w ww. zdarzeniach ewakuowano 776 osób, 12 zostało rannych, 2 osoby zginęły. 10 z 37 zdarzeń wynikało z rozszczelnień instalacji, w tym 4 na połączeniach kołnierzowych. Rejestr poważnych awarii za rok 2024 jest dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/gios/rok-2024rej
    NEWSLETTER:
    Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach zapisz się
     
    Szkolenie 2025 Bilans LZO
    Operat FB
    obliczenia śladu węglowego
    Katalizatory do redukcji LZO - Katalizator Grupa PONER

    Zobacz komunikaty KE / JRC / UE-BRITE (IPPC Bureau) / INCITE / Rada Unii Europejskiej / Rada Europejska / US EPA / EEA / NIK / ETO / GDOŚ / GIOŚ / WIOŚ / IOŚ / MKiŚ:

    EEA: One in five cardiovascular deaths in the EU, preventable by improving the environment (3.11.2025)

    NIK: Kopciuchy wciąż zatruwają powietrze (31.10.2025)

    GIOŚ: Ocena jakości powietrza za 2024 rok – zbiorczy raport krajowy (30.10.2025)

    KOBiZE: Prace nad Europejskim Portalem Emisji Przemysłowych (22.10.2025)

    KOBiZE: Mechanizm CBAM - publikacja rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady wprowadzającego uproszczenia (21.10.2025)

    EEA: Emissions of pollutants from transport in EU-27 (21.10.2025)

    EEA: Variations (1990-2023) in the emissions of pollutants from transport by mode in EU-27 (21.10.2025)

    Rada Unii Europejskiej: COP 30 – Rada ustala stanowisko UE na konferencję klimatyczną w Belém (21.10.2025)

    EPA [CCS] Seeks Public Comment on Draft Carbon Storage Permit for Company in Randolph County, Indiana (20.10.2025)

    INCITE: One Year with INCITE (16.10.2025)

    GIOŚ: Rejestr poważnych awarii w 2024 r.

    IOŚ: Od krajowych strategii do lokalnych działań. Rolnictwo w obliczu zmian klimatu (17.10.2025)

    WIOŚ w Warszawie: Uciążliwość zapachowa pochodząca od osadów ściekowych na terenie Ostrowi Mazowieckiej (16.10.2025)

    KOBiZE: publikacja dotycząca modyfikacji ETS2: “A Fairer ETS2: Policy options ensuring climate ambition with social balance, while addressing price risks and distributional impacts” (16.10.2025)

    EPA [zapobieganie pożarom lasów] Issues Policy Guidance to Help Prevent Catastrophic Wildfires, Promote Use of Prescribed Fires for Mitigation Efforts (16.10.2025)

    IOŚ: Jak planować rozwój w kontekście zmian klimatu? (15.10.2025)

    MKiŚ: 2 mld zł z KPO na wsparcie produkcji zielonego wodoru (14.10.2025)

    IOŚ: Opracowany przez ekspertów z IOŚ-PIB pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu (10.10.2025)

    Rada Unii Europejskiej: Rada zatwierdza wnioski dotyczące stosowania zachęt podatkowych w celu wspierania czystych technologii i przemysłu (10.10.2025)

    EU-BRITE: The Kick-off Meeting for the drawing up of the best available techniques reference document for Landfills (LAN BREF) took place as a hybrid meeting from 6 to 9 October 2025 (10.10.2025)

    WIOŚ w Rzeszowie: Działania kontrolne WIOŚ w związku ze zgłoszeniem zanieczyszczenia powietrza z instalacji do przetopu wtórnego aluminium w Nowej Dębie (9.10.2025)

    WIOŚ w Warszawie: ćwiczenia w zakładzie o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej w Mościskach (9.10.2025)

    JRC: Podaż i popyt na biomasę w UE w latach 2012–2022 (9.10.2025)

    JRC: Unprecedented Amazon fires in 2024 fuel record CO₂ emissions (8.10.2525)

    KOBiZE: Wyłączenie dotychczasowego interfejsu Rejestru Unii (8.10.2025)

    KOBiZE: Wywiad Roberta Jeszke dla Business Insider Polska na temat potencjalnych skutków i uwarunkowań związanych z wprowadzaniem nowego systemu ETS2 (6.10.2025)

    Instrat: Czwarty odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki IDPG – za I półrocze 2025 r. (6.10.2025)

    JRC: Who is "energy poor" in the EU? (6.10.2025)

    JRC: Global anthropogenic emissions (CAMS-GLOB-ANT) for the Copernicus Atmosphere Monitoring Service simulations of air quality forecasts and reanalyses (6.10.2025)

    Zobacz bieżące artykuły w Atmospheric Environment:

    Modelling exposure of semi-volatile organic chemicals (SVOCs) in car cabins and assessment of their relative risks

    Can vehicle emission standards alone ensure clean air in urban centers? Lessons from a South American metropolitan area

    PM-bound organic compounds from residential coal combustion: levels and toxicological effects

    Zobacz EUR-Lex:

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Wpływ gospodarczy wdrożenia unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ETS (29.10.2025)

    Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – Współzależność między pokojem a zmianą klimatu: potrzeba odnowionej globalnej dyplomacji (29.10.2025)

    Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1482 z dnia 24 lipca 2025 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 w odniesieniu do trwałych zanieczyszczeń organicznych: eteru tetrabromodifenylu, eteru pentabromodifenylu, eteru heksabromodifenylu, eteru heptabromodifenylu i eteru dekabromodifenylu (28.10.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 24 czerwca 2025 r. zlecająca centralnemu administratorowi rejestru Unii wprowadzenie zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Litwy, Luksemburga, Węgier, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji i Finlandii do rejestru Unii (24.10.2025)

    Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3012 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram certyfikacji trwałego pochłaniania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych oraz składowania dwutlenku węgla w produktach (23.10.2025)

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/2083 z dnia 8 października 2025 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2023/956 w odniesieniu do uproszczenia i wzmocnienia mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (17.10.2025)

    Sprostowanie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (8.10.2025)

    P9_TA(2024)0319 – Jakość powietrza i czystsze powietrze dla Europy – Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (17.9.2025)

    Decyzja Komisji z dnia 12 września 2025 r. w sprawie zlecenia centralnemu administratorowi wprowadzenia do rejestru Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych państw członkowskich w celu uwzględnienia wykorzystania kwalifikujących się paliw lotniczych w 2024 r. (16.9.2025)

    Decyzja wykonawcza Komisji UE 2025/1786 z dnia 9 września 2025 r. w sprawie publikacji wykazu podającego niektóre poziomy emisji CO2 przypadające na producenta oraz średnie indywidualne poziomy emisji CO2 wszystkich nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1242 na okres sprawozdawczy roku 2023 (11.9.2025)